1*15 lådor intressekoll.

Säljesannonser om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
lill_frasse
Medlem+

1*15 lådor intressekoll.

Inlägg av lill_frasse »

Jag har 2 lådor i 19 mm finsk björkplywood inköpta på ljudia någon gång för länge sedan och har legat i byggsats fram till 98-99 någon gång.

I ena lådan sitter ett Acusto pro p-1570A element (PA).Basreflex avstämd till runt 40-45 HZ har jag för mig 97 db i känslighet 150-200 w 8 Ohm.

Spelade väldigt lite elbas på den i lyssnings lokal som jag hade. Har sedan stått i förråd inne sedan 01-02.

Nästa låda sitter det ett Acusto pro F-1540 element i (hifielement)
Vas 800l qts 0.3 FS 17hz Spl 90db Eff 100W 8 ohm.

Eftersom de går i lite mindre portad låda så klara det mer effekt och får ju även lite högre -f3db värde runt 30 hz har jag för mig. Spelar alltså väldigt djup bas.

Denna låda har ståt i barndomshemmet där jag brukat den som sub/elbaslåda under mina uppväxt år. Sedan jag flög ur boet 99 är det inte specielt välanvänt bara när jag varit hemma på besök någon gång då och då.

Detta element har varit mitt favorit 15" element i många år pga av den låga egenresonansen började med att jag byggde 2 400l högtalare till far med 1 sådant element i varje låda bästa basljudet någonsin stora som kylskåp men satan vad det spelar det har hänt att man hörde sabbath 1-2 km bort när man klev av bussen i byn. Har väl blivit ett 10 tal konstruktioner sedan dess.

Tar emot att kränga iväg om det nu är någon som vill ha. Men då jag inte spelar med något band som har replokal och bor i lägenhet finns det ingen anledning att ha kvar dem. De bara samlar dam.

Pris bud men jag skänker inte iväg dem skall jag bygga nytt och slanta allt idag så blir det dyrt att bygga igen.

Bild
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

Jösses vad många Ljudia-lådor det dyker upp helt plötsligt :D
/Linus
Skriv svar