För att hänga i en musikaffär var instrumentet riktigt bra justerat, det enda som jag tyckte var illa var den lägre E strängen som kunde ha höjts lite så alla strängarna hade samma ljudbalans, den hade nämligen mer output än de andra strängarna. Hur som haver så provade jag instrumentet lite kort akustiskt och jag fick en bra känsla rent kvalitétsmässigt över bygget. Har inte klämt på någon nybyggd Hagström som inte känts dåligt gjord!!
När jag sedan pluggar in den så satte jag stärkaren först "flat" och sedan efter ett tag åkte mellanregistret upp lite. Började först trixa med den flervalsratt som är mellan volym och tonkontrollen. Vet inte riktigt hur den är lödd men jag fick inte fram något ljud som var "dåligt" eller oanvändbart! Jag tror steg 3 eller 4 var båda mickarna ihop i serie och då fick man ett riktigt bra slapljud!
Aja, jag är ingen recensent men överlag så är detta en riktigt skön bas! Jag fick ingen GAS för en 8-strängad efteråt men denna var en riktigt bra och skön player som jag absolut kan rekommendera!
Positivt:
Ett bra bygge som förvånar en när man kollar på prislappen!
Många ljudmöjligheter som håller hög kvalité!
Det är en kul och skön player!
Negativt
Skalan på basen kändes lite kort (30,75"), personligen fick jag lite leksaksvibbar men jag är en ganska lång person också så kanske därför.
Jo dom gamla är helt klart snyggare. Jag testade oxå en sådan som näms ovan och kan väl bara stämma in om att den känns välbyggd och hade ett rätt bra ljud. Det är väl bara det att jag inte riktigt kommer överens med det 8-strängade ljudet, samma när jag prövat octav-upp pedal.
Tycker det blir artificiellt på nåt sätt men det är säkert bara jag som hör det?
Klämde lite på en likadan i fredags, kändes kanon för pengarna å bra tryck i mickarna. Fattade inte ett dugg av hur mickswitchen funka men de lät bra de mesta!
Blev klart sugen! personligen hade den gärna fått ha full skala dock......
fredaschp skrev:Klämde lite på en likadan i fredags, kändes kanon för pengarna å bra tryck i mickarna. Fattade inte ett dugg av hur mickswitchen funka men de lät bra de mesta!
Vad tror ni om att stränga och stämma en HB-8 med två B-strängar överst? Alltså med en b, B, e, E, a, A, d, D-stämning. Skulle det funka eller skulle den bli alltför svårspelad?