Q-Tuner pickups..

Prata om mickar och elektronik
MatsE

Q-tuners främsta konkurrenter

Inlägg av MatsE »

Jag har provat en Q-tuner bas nu, precis i slutet av förra året. Med BL4 i. Svarta kåpor. De låter "aktiva". Fast är passiva.

Deras största konkurrenter är de som tillverkar AKTIVA baspickuper. EMG har haft monopol och varit ensam herre på täppan ett bra tag nu. Nästan. Deras BL4 pickuper har exakt samma mått som EMG 35DC, 45DC etc.

Och man vet ju att "aktivt" ljud inte är allas grej.

Det jag har hört är att de påminner om gamla Lane Poor mickar, vilket jag inte kan bekräfta, eftersom jag inte har provat dem och de tillverkas inte längre, tydligen.

Jag tycker att med flatwound strängar får de faktiskt ett mer akustiskt ljud (ståbas) än med vilken annan mick, och piezo-stall på bas som helst (piezostall, enligt mig ett märkligt påfund på bas). Om man bara kan hitta ett sätt att förkorta sustainen på basen, så kan man få nära-ståbas-upplevelser med Q-tuner. Det var också en sådan bas jag provade dem på också. Flatwound strängar och fretless.

Som ni redan har sagt, passar de mest och bäst till bandlöst.

För att slippa tänka på att dra ut sladden hela tiden för att spara batterier, har de en enorm output, och man kan ha de lite lägre satta än andra pickuper, så att de inte ligger an så nära strängarna som möjligt. De har en helt annan lindning (på tvären, kolla de röda "banden") och s.k. fria air-coils. Så det blir lite eget och annat ljud. Att man kan pilla med insexnycklar är för finlirare, och inget jag testade. Ljudet skall endast ändras lite grann, inte så att det blir ngn större skillnad.

De hör helt klart hemma i "high-tech" ljudet med grafithalsar, boutique basar, frekvensgång härifrån till månen och tillbaks, och speciellt flageoletter och övertoner stack ut som skjutna ur en kanon.

Någon speciellt punchig, och growlig J-bas eller P-bas attack gick inte att få fram även om jag tyckte dynamiken, transienten var bättre än på de flesta aktiva pickuper. Brus, och brum är inget att tala om. Nästan lika tysta som aktiva. Så fort man ville spela med minsta lilla dist på dem, kommer det negativa fram. De är för hi-fi för att klara av det, man får skruva ner rejält på tonkontrollen innan det blir lyssningsbart med dist.

Han, snubben som designar dom, Erwo, eller vad han heter, är en livs levande MAGNETO (ifrån X-men) och har faktist - Aspergers syndrom - vilket gör att han kan och vet allt, in i minsta detalj. Och är komplett BESATT av sin forskning/jobb. Visst har han lite väl mycket "mumbo-jumbo" på sin hemsida och audiofilnys-snack, men ändå. Han har också vett att inte avslöja trade secrets, och har verkligen hittat sin nisch inom pickup-branschen. De är lika dyra som aktiva pickuper.

Om de kommer att ta över EMGs gigantiska monopol vetefan, men visst behövs det nytänkande på pickupfronten. Speciellt på bas. Om Q-tuner och eller Villex (de andra passiva som "låter" aktivt) blir de som går i bräschen för framtidens pickuper står nog skrivet i stjärnorna. Men nog är det en lovande start alltid.

Slutsats: För klara high-end och akustiska ljud fungerar de bäst, för mega dist a la LEMMY eller annat halvdistat, och vintageljud så är de inte lika bra. Men såpass bra att jag funderar skarpt på att byta ut mina EMG mot dessa, eftersom de är "direct replacement". Å slippa batterierna. Och det är nog det som q-tuner är ute efter. Att få EMG folket att gå över.

Det andra märket, Villex, är också bra, men man måste använda deras - proprietary - pottar som är kopplade direkt till mickarna. De kan man tydligen inte byta hur som helst.

/MatsE
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem

Inlägg av Bean »

Wow Mats, vilken superb info/recension! Lysande! Tackar.
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem

Inlägg av knedy »

:tummenupp:

Jag skulle vilja se Q-Tuner vs. Lace Alumitone jag.

Har fortfarande inte hört så mycket om dom även fast dom varit ute ganska länge nu.
Bild
Officiell stormästare i EB-orden
MatsE

Inlägg av MatsE »

knedy skrev::tummenupp:

Jag skulle vilja se Q-Tuner vs. Lace Alumitone jag.

Har fortfarande inte hört så mycket om dom även fast dom varit ute ganska länge nu.
Jo de är också bra har jag hört, men har ej provat dem, och lätta som f-n. Q.tuner är tvärtom. Tunga som en tegelsten! Personligen gillar jag inte sådana splittade pickuper som Alumitone - inte ens gamla Fender pickuper - för jag tycker att de splittrar s.k. harmonic nodes.

Sedan att ha s.k. RAILS i pickuperna i stället för POLES ger ett visst ljud. Jag tycker personligen att man får mer initial punch och tjock attack i ljudet med poles. Rails är bra då man kan ha vilken strängbredd som helst. Med POLES måste varenda sträng passera exakt över varje enskild 'pole' för bästa magnetiska "bländaröppning" eller "aperture" som det heter på engeska. De flesta EMG har också rails så slipper man bry sig om strängbredd. Men men, det är helt och hållet en smaksak och inget annat. Det är i alla fall lite olika ljud i rails pickuper och pole pickuper. Lace Alumitone har rails (skenor). Q-tuner har poles, justerbara. Om än dubbla eller t o m trippla.

Vet faktiskt inte om Lace har ngn svensk agentur ens.

Man kan jämföra vilka pickuper som helst mot varandra, och komma fram till ingenting, eftersom allt är en kryddhylla. Smaksak. Jämför Salt och Peppar! Vilket är bäst? Päron och äpplen? När man har hittat pickuper med någorlunda kvalitet, dvs har en hyfsad output och minimerad brum och brus så är det bara en smaksak, resten. Och plånboken i vissa fall... :wink:
Skriv svar