Hahahahahahahaha, lugn i bussen!Mr Spock skrev:Psst:Liten skrev:+1000Mr Spock skrev:Ja jävlar...PrataBas-institutionen blir alltmera imponerande. Snart är vi helt självförsörjande!Evilbiker skrev:Pratade med Patrik (Mr Spock) och jag ska göra sargen till honom!
Idel guldstjärnor till Evilbilker/Urban för engagemang och kunnande!!
Nu får du sluta hogga honnom.. jag börjar hamna i beställningsläge!!
Evilbiker for president!
Projekt EB-0 *Mission Completed*
- Evilbiker
- Medlem++
- Mr Spock
- Medlem++
Jämmer och elände.
Nu har jag tillbringat ett antal timmar med lödpenna och diverse kopplingsscheman, men jag får fan inte ordning på grejorna.
Visst; det låter - men lägre output än detta har jag nog aldrig varit med om...m a o antar jag att något är fel.
Eftersom jag är EXTREMT självlärd på området elektronik, och nu försökt tillämpa alla upptänkliga kopplingsvarianter jag kunnat komma på, kan jag bara konstatera att jag inte är rätte mannen att reda ut vad som borde kopplas annorlunda.
Jag har ju som bekant använt mig av färdiglödda Gibsonpottar anno 1969. Sålunda bär jag själv ansvaret för fyra lödpunkter, som jag (i sitt sista utförande) försökt illustrera i bifogad skiss.
Hur ska det egentligen vara?? 

EDIT: Såhär beskriver Kalamazoofabriken att kopplingen ska se ut:
http://www.gibson.com/Files/schematics/EB0.PDF

Nu har jag tillbringat ett antal timmar med lödpenna och diverse kopplingsscheman, men jag får fan inte ordning på grejorna.
Visst; det låter - men lägre output än detta har jag nog aldrig varit med om...m a o antar jag att något är fel.

Jag har ju som bekant använt mig av färdiglödda Gibsonpottar anno 1969. Sålunda bär jag själv ansvaret för fyra lödpunkter, som jag (i sitt sista utförande) försökt illustrera i bifogad skiss.

EDIT: Såhär beskriver Kalamazoofabriken att kopplingen ska se ut:
http://www.gibson.com/Files/schematics/EB0.PDF
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet
Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Sexsträngat:
- Evilbiker
- Medlem++
- Mr Spock
- Medlem++
- Mr Spock
- Medlem++
- Evilbiker
- Medlem++
- Mr Spock
- Medlem++

Mina damer och herrarrrrrrr: It´s working!
Jag är ingen kontrollfreak - kan även tillstå att det finns en hel del här i världen jag inte bemästrar. Egna tillkortakommanden kan emellanåt sporra.
I projekt EB-0 kände jag dock ingen som helst glädje i den utmaning som uppstod häromdagen

Med Evilbikers hjälp enligt ovan, kopplade jag till sist ihop humbucker och Gibsonkitet.
Det lät: volym- och tonkontroll fungerade. Inget brus eller skrap indikerande jordfel kunde höras.
MEN det lät svagt: outputen var grymt låg. Den hade inte ens imponerat på en frikyrkopastor. Dessutom var outputen väsentligt lägre på A- och D-strängarna jämfört med E och G.
I mailväxlingen med Urban/Evilbiker kunde anas viss uppgivenhet och vi började tala om att skicka upp micken till Sundsvall igen.
Igår kväll kom så ett litet pm från Urban: kanske kunde jag vara så vänlig och prova att vända den ena magneten? Sagt och gjort. OCH NU JÄVLAR: det låter! Det låter mycket. Det låter bas. BAS!
Pickupkåpan skall loss och skickas till Urban; utgörande mall för tillverkning av pickupram. Med ramen på plats kommer jag sannolikt att behöva flytta pickupen 0,5 cm söderut, men det jobbet får göras när ramen väl anlänt.
Nu ska jag intonera härligheten och SPELA.

Senast redigerad av Mr Spock den sön 08 feb 2009, 16:19, redigerad totalt 1 gånger.
Våga vägra 34":
Sexsträngat:
Sexsträngat:
- Evilbiker
- Medlem++
Ja, jätte roligt att det blev bra tillslut!
Vart mycket huvud kliande och funderingar, vad har jag gjort för fel eller har någon sladd hade lossnat eller vad det kunde vara?!?!? Men det är ju en liten anorlunda konstruktion mot de flesta andra mickar och jag hade inte hållt på med en sån förr, men nu kan jag ganska mycket om dom
Det är SJUK mycket tråd på en sån här mick, varje spole fick ca 23000 varv på sig och motför en Jazz till exempel som har en spole med 7800-9500 varv på sig!!
Men jätte roligt att vara inblandad i detta projekt
Vart mycket huvud kliande och funderingar, vad har jag gjort för fel eller har någon sladd hade lossnat eller vad det kunde vara?!?!? Men det är ju en liten anorlunda konstruktion mot de flesta andra mickar och jag hade inte hållt på med en sån förr, men nu kan jag ganska mycket om dom

Men jätte roligt att vara inblandad i detta projekt

-
- Medlem+
- Mr Spock
- Medlem++
Ja...som de senaste inläggen indikerat: projektet börjar lida mot sitt slut.
PB-auditoriet har som vanligt varit både uppmuntrande och krävande - "hårda men rättvisa".
Jag skulle särskilt vilja tacka följande gentlemen för stöd, tillrop och avgörande insatser:
- Knedy: initial inspirationskälla till bygget. Hade han fått gehör för ALLA sin idéer hade man inte bara kunnat spela på basen - man hade förmodligen kunnat åka till månen med den också.
- Punkster: EB-ordens stormogul har utgjort ett förstående stöd under hela processen. Agerade också akutfotograf när jag behövde göra snabba jämförelser med "the real deal".
- Olja2: bistod med fullskaleritningar på Gibson EB-0, vilket INTE är någon nackdel när man plockar fram raspen, om jag säger så.
- Evilbiker: tja, vad ska man säga? Min plan var från första början att behålla Epiphonemicken i originalskick. Urban fick mig snabbt på andra tankar, vilket jag är oändligt tacksam över nu. Andra har sagt det förut, men jag måste ändå understryka detta: går ni mickbytartankar så BÖRJA ALLTID med att rådfråga Urban Pickups.
Det som nu kvarstår är att montera en pickupram. Sannolikt kommer också en kåpa från basspartsresource att monteras (som på 70-talsmanér skall sitta över stallet) i sinom tid. Jag kommer att komplettera den här tråden med bilder på detta så småningom. I övrigt återstår nu bara att piska besten rejält, live och i repan.
För som sagt...det är ju inget annat än en Epiphone.
Eller...?
PB-auditoriet har som vanligt varit både uppmuntrande och krävande - "hårda men rättvisa".
Jag skulle särskilt vilja tacka följande gentlemen för stöd, tillrop och avgörande insatser:
- Knedy: initial inspirationskälla till bygget. Hade han fått gehör för ALLA sin idéer hade man inte bara kunnat spela på basen - man hade förmodligen kunnat åka till månen med den också.
- Punkster: EB-ordens stormogul har utgjort ett förstående stöd under hela processen. Agerade också akutfotograf när jag behövde göra snabba jämförelser med "the real deal".
- Olja2: bistod med fullskaleritningar på Gibson EB-0, vilket INTE är någon nackdel när man plockar fram raspen, om jag säger så.
- Evilbiker: tja, vad ska man säga? Min plan var från första början att behålla Epiphonemicken i originalskick. Urban fick mig snabbt på andra tankar, vilket jag är oändligt tacksam över nu. Andra har sagt det förut, men jag måste ändå understryka detta: går ni mickbytartankar så BÖRJA ALLTID med att rådfråga Urban Pickups.
Det som nu kvarstår är att montera en pickupram. Sannolikt kommer också en kåpa från basspartsresource att monteras (som på 70-talsmanér skall sitta över stallet) i sinom tid. Jag kommer att komplettera den här tråden med bilder på detta så småningom. I övrigt återstår nu bara att piska besten rejält, live och i repan.
För som sagt...det är ju inget annat än en Epiphone.
Eller...?

Våga vägra 34":
Sexsträngat:
Sexsträngat:
- Mr Spock
- Medlem++
Japp: räknar med 0,5 - 1 cm flytt rakt söderut.knedy skrev:Fast nu måste du väl flytta på micken lite i o m sargen?
Självklart. Lindad, uppmätt och kvalitetssäkrad av Urban pickups att svara mot Gibsons specifikationer.knedy skrev:Är micken på 30kOhm btw?
Dålig bild som får skyllas på fotografen.knedy skrev:Nu när jag zoomade in såg jag att det fanns en glipa där mellan mick och hals.
Det jag försökte illustrera var att den moddade pickupen är större än kåpan - vilket alltså innebär att hålet också är större än kåpan. Några "glipor" finns inte i området mick - hals. Där är det tajtare än ****** (censurerat).
Våga vägra 34":
Sexsträngat:
Sexsträngat:
- Punkster
- Medlem+++
- Mr Spock
- Medlem++
-
- Medlem++
Jäklar vad snygg den blev. Ser riktigt lyxig ut. Väldigt inspirerande tråd!
Funny Fact: Hösten 05 var jag ett tag väldigt nära att köpa den här basen av TredoX. Bestämde mig dock för att spara pengarna till en stärkare istället (som iofs blev en bas istället, en Ibanez ATK 600, våren 06, sedermera bytt ett halvår senare mot min nuvarande Ibanez).
Funny Fact: Hösten 05 var jag ett tag väldigt nära att köpa den här basen av TredoX. Bestämde mig dock för att spara pengarna till en stärkare istället (som iofs blev en bas istället, en Ibanez ATK 600, våren 06, sedermera bytt ett halvår senare mot min nuvarande Ibanez).
Basar: Två rosa, en ihålig gulrödsvart, en lång bakvänd svartbrun, en kort röd. Förstärkare: En stor blåsvart
- Mr Spock
- Medlem++
Isidor, ja just ja: förre ägaren (i ca två år - mellan mig och TredoX)... hehe, ja han ska få ett mail.Punkster skrev:Du måste ju skicka ett mail till Isidor också, och se vad han tycker
Våga vägra 34":
Sexsträngat:
Sexsträngat:
-
- Medlem++
Borde inte vara "2000 Epiphone EB-0 Spock edition"?Mr Spock skrev:Tack själv!Punkster skrev:Btw, kolla gärna tråden om EB-orden
Btw, kolla min uppdaterade avatar/info...

Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.
YZZ
YZZ
- Klopper
- Hedersmedlem
Eller Epiphone EB-2000 Spock edition?YZZ skrev:Borde inte vara "2000 Epiphone EB-0 Spock edition"?Mr Spock skrev:Tack själv!Punkster skrev:Btw, kolla gärna tråden om EB-orden
Btw, kolla min uppdaterade avatar/info...
Eller EpiSpock EB-0 2000 Asarum edition?

"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!

Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..