Bas plugin

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
Mark Kung Sthlm
Medlem+

Bas plugin

Inlägg av Mark Kung Sthlm »

Är det någon som har någon bra erfarenhet av någon bra bas-plugg?
Eller skall man hellre satsa på tex. en hedlig ebs microbass II istället? :roll:
Senast redigerad av Mark Kung Sthlm den sön 08 feb 2009, 18:38, redigerad totalt 1 gånger.

Indigo
Medlem++

Inlägg av Indigo »

Ampeg SVX är skitbra, i alla fall om man gillar Ampeg-ljudet. Annars fungerar Guitar Rig väldigt bra också.
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Indigo skrev:Ampeg SVX är skitbra, i alla fall om man gillar Ampeg-ljudet. Annars fungerar Guitar Rig väldigt bra också.
+1

Line 6 gör ju varianter på temat, men Ampeg SVX är bra på att få till tunga ljud med fläskig och stabil botten. Pod:arna t ex är inte lika feta, men ändå användbara.

edit: tunga ljud, alltså
Senast redigerad av basmartin den sön 08 feb 2009, 18:56, redigerad totalt 1 gånger.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Jepp, Ampeg IRL, Ampeg virtuellt!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Användarvisningsbild
Mark Kung Sthlm
Medlem+

Schysst!
Erstätter en sådan plugg en linebox eller är det bra att han en sådan också?
När jag idag linear direkt i ljudkortet så är signalen alltid så låg... är det därför man har en linebox?
AMPEG SVX, får man bara till bra rockbas-ljud med den eller är den även fin på ratta fram lite mer high-tech ljud också för slap tex...

Indigo
Medlem++

Inlägg av Indigo »

Mark Kung Sthlm skrev:Schysst!
Erstätter en sådan plugg en linebox eller är det bra att han en sådan också?
När jag idag linear direkt i ljudkortet så är signalen alltid så låg... är det därför man har en linebox?
AMPEG SVX, får man bara till bra rockbas-ljud med den eller är den även fin på ratta fram lite mer high-tech ljud också för slap tex...
Jo, du behöver helst någon sorts preamp, en linebox eller ett litet mixerbord till exempel, för att få upp signalen i lagom styrka.

Jag har faktiskt inte testat att få till lite mer high-tech ljud i SVX, så jag vet inte riktigt. Men jag kan få bra slap-ljud i min egen rigg, så det går nog att ordna =)
Användarvisningsbild
Mark Kung Sthlm
Medlem+

Iofs så har jag (tror jag) en mickförstäkare/linebox i ljudkortet jag har, Motu 828 mk II men ändå får jag inte upp signalen utan att boosta rejällt med någon plugin eq...
Knepiga grejor det här! :wink:

Användarvisningsbild
Basjonas
Medlem+

Inlägg av Basjonas »

Mark Kung Sthlm skrev:Iofs så har jag (tror jag) en mickförstäkare/linebox i ljudkortet jag har, Motu 828 mk II men ändå får jag inte upp signalen utan att boosta rejällt med någon plugin eq...
Knepiga grejor det här! :wink:
Konstigt. Använder du ingång 1 eller 2? Dom har ju preamp. ingång 3-8 har inte det
Användarvisningsbild
Mark Kung Sthlm
Medlem+

Bas pluggen "Studio Devil" har ni testat den?
Och i så fall är den i jämförelse med AMPEG SVX=

Användarvisningsbild
scarbass
Medlem

Inlägg av scarbass »

Tech 21 SansAmp PSA1 Tube Amp Simulator plugin, låter helt kanon.
Vet inte om den funkar med annat än i protools!? (Har bara använt den i studio)
Har kört en kanal med rent ljud och en som jag distar i pluggen som sedans mixas ihop, har gett en riktigt fett ljud.
Användarvisningsbild
Faliz
Medlem

Inlägg av Faliz »

Jag är otroligt nöjd med SVX pluginet. Har inga större problem att ratta fram ett ljud som ligger i rätt härad av hur jag vill låta.

Finns ett exempel på en låt jag precis lirat in med bandet här i mitt sovrum.

http://www.therazed.se/stateless.mp3
Ingen minns en Fegis

www.myspace.com/therazed
Användarvisningsbild
Mark Kung Sthlm
Medlem+

SVX pluginet,
funkar den även i Cubase?

Användarvisningsbild
Mark Kung Sthlm
Medlem+

saengarun skrev:
Mark Kung Sthlm skrev:SVX pluginet,
funkar den även i Cubase?
Japp funkar!!
vad kostar pluggen?

Användarvisningsbild
Mark Kung Sthlm
Medlem+

saengarun skrev:Kostar? Nä det vet inte jag! :roll:
Nähä... 8)

Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

IK Multimedia har just släppt en "officiell" Fender-förstärkarplug, som har både gitarr- och basförstärkare i sig. Det finns en hel del ljudexempel på deras hemsida, här: http://www.ikmultimedia.com/fender/audiodemo/

Tycker att den verkar bra.
Indigo
Medlem++

Inlägg av Indigo »

peter_s skrev:IK Multimedia har just släppt en "officiell" Fender-förstärkarplug, som har både gitarr- och basförstärkare i sig. Det finns en hel del ljudexempel på deras hemsida, här: http://www.ikmultimedia.com/fender/audiodemo/

Tycker att den verkar bra.
Ser riktigt schysst ut. Fick reda på häromdagen att Markbass snart släpper en mjukvaruplugg också...

http://www.markbass.it/products.php?lin ... =5&vedi=93
Jean Jaures
Medlem

Inlägg av Jean Jaures »

Jag har en Intel Imac 2ghz och använder Garageband för att spela in med. Är väldigt sugen på en Ampeg SVX plug men jag är orolig att det kommer lagga och dra massa CPU-kraft. Ni som har SVX, har ni monsterdatorer eller funkar det på vanliga datorer också?
Användarvisningsbild
olovski
Medlem

Inlägg av olovski »

jag kör med ampeg SVX och sitter på en liknande dator : http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=323200

har lite kvickare ram och lite kvickare cpu och det funkar som fisken i skålen:)
MTD | Marleaux | Tecamp | TKS |EBS | Tech21 | Taurus | Morley | Korg |
Jean Jaures
Medlem

Inlägg av Jean Jaures »

Tack för svar!

Då köper jag SVX, har varit sugen på det ett tag nu.

Jag har bara 512 i RAM nu men ska sätta in 2 Gig så det borde väl funka ok då!
Användarvisningsbild
Poncho
Medlem+

Inlägg av Poncho »

scarbass skrev:Tech 21 SansAmp PSA1 Tube Amp Simulator plugin, låter helt kanon.
Har kört en kanal med rent ljud och en som jag distar i pluggen som sedans mixas ihop, har gett en riktigt fett ljud.
+++ på den! Spelade in i helgen med både SansAmp och Ampeg pluggar och båda är grymma.
Fender P + Ampeg SVT
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++

Inlägg av Aslan »

scarbass skrev:Tech 21 SansAmp PSA1 Tube Amp Simulator plugin, låter helt kanon.
Vet någon om denna plug finns till Logic oxå? Använder idag SVX vid inspelning vilket funkar bra men när det gäller metal funkar Sansampen bättre IMO. Kanske för att jag har en Sansamp PBDDI live och är van vid den:-D
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Finns det några andra dedikerade baseffekter att få tag på i "pluggformat", typ Q-trone och sånt?
Har Waves GTR och där finns en hel del stompar, men de flesta är ju avsedda för gitarr. Tänkte om nån har släppt några rena baseffekter?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

Mark Kung Sthlm skrev:Bas pluggen "Studio Devil" har ni testat den?
Och i så fall är den i jämförelse med AMPEG SVX=
Jag tycker faktiskt Studio Devil Virtual Bass Amp är bättre än IK Multimedia Ampeg SVX även om den inte har lika mycket bells & whistles. Även Markbass Mark Studio 1 tycker jag låter bättre och den har ju minst lika mycket lullull som Ampegen.

Jag har även GuitarPort med Baspack + POD Farm men jag har faktiskt inte kört bas genom den så jag törs inte säga nåt än, men ska posta här igen när jag har testat.

Annars tycker jag Tech 21 SansAmp Bassdriver DI is da shit om man vill köra direkt in i datorn men utan att det låter kliniskt och lajnat.

/Mats D
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Min favvo är att köra Ampfarms twin-fake (eller är det ngn annan.....hmmm)men välja bort lådan för annars får man bra lite fläsk i botten.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Skriv svar