Är det vanligt att man får ojämn volym ur en p-mick beroende på vilken spelteknik man använder?
Blir markant lägre volym när man slappar än vid fingerspel.. även plektrumspel låter lägre..
(man kan se det som ett tecken på vad man ska spela på en P-bas.. men jag väljer att vilja ha en bra bas som jämnt.. )
EDIT: Ja.. det kan vara så att jag utan att tänka på det spelar precis ovanpå micken när jag lirar med fingrarna.. och då får en "högre" output.. men ska det vara så?
Inget jag tycker mig uppleva på en Jazzbas??
Le Contrebasse skrev:Låter ju som att den klipper haha, om det är möjligt. Låtar konstigt. Låg action?
Alltid!
Micken kan tänkas ligga lite för nära strängarna.. fur när jag "tar i" med fingrarna så låter det inte vackert.. (ja nästan som att det klipper).. men så är ju inte fallet..
Le Contrebasse skrev:men blir det att strängarna "fastnar" i polerna? det brukar ju bli så om men pmick sitter för högt.
Nope.. Kör iof lite tjockare strängar på denna just nu.. 45-105 .. blir aldrig riktigt sladdrigt nog för att fastna..
Men polerna sticker upp en bit ur kåpan.. kan va så att dom tar i när man själv tar i..
Ska sänka micken rejält så får vi se sen.. halsen ligger ganska lågt i halsfickan så micken är redan ganska nerskruvad.. men en bit till går nog..