Fender Jazz-69

Säljesannonser om elbasar och akustiska basar
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++

Inlägg av edvin »

bootsy skrev:Allvarligt, att en ordinär 69:a i en vanlig färg skulle gå för mer än 30-35 lax betraktar jag som extremt konstigt, i synnerhet med tanke på den allmäna ekonomiska situationen. Låt gå för att dollarn har blivit asdyr, men det är fan inte skäl nog.
Det såldes ju en 62:a på blocket för 55 lax i höstas om jag inte minns helt galet.
45 till och med!
grejor
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++

Inlägg av hosse »

jag hade sålt den för 1 000 000 000 cypriotiska pund.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

hosse skrev:jag hade sålt den för 1 000 000 000 cypriotiska pund.
Du hade gett den till mig om jag bara hällt i dig ett par järn på Kafé Deluxe i lördags.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++

Inlägg av hosse »

bootsy skrev:
Du hade gett den till mig om jag bara hällt i dig ett par järn på Kafé Deluxe i lördags.
domedags-stöveln. var det Gammel-Dansk? luktade fan flygbränsle.
www.chucknorrisfacts.com

Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

hosse skrev:
bootsy skrev:
Fernet Branca. Du lär dig med åren.
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++

Inlägg av hosse »

bootsy skrev:
hosse skrev:
bootsy skrev:
Fernet Branca. Du lär dig med åren.
jag undrar det jag... håller mig till Kir, då vet jag vad jag får iallafall.
www.chucknorrisfacts.com

Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

35 känns som ett rimligt pris ja, men den här marknaden är ju helt galen så man vet aldrig...
Verkar finnas gott om människor i Sverige idag som är beredd att pynta upp precis hur mycket som helst för något de letar efter...

Jag tror inte han får 50 loppor för den.
Har han o-bråttom och låter den ligga tills någon som bara måste ha en 69:a i bra skick och sunburst just när han ser annonsen så... visst...
Annars tror jag 35 känns mer rimligt, även om en massa tidiga 70-talare också har skjutit i höjden i pris...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
The Doc
Medlem

Inlägg av The Doc »

Glöm icke, att det finns folk som köper tavlor för 100tals tusen eller över!
Bas entusiasterna/samlarna är väl en mindre skara, men säkert finns någon som kan slanta upp??
Gear: Ampeg dan armstrong "plexi" bass,-66 precision,-76 Thunderbird IV,-68 thunderbird II, -76 Rick 4001, 90:s Dano longhorn, 90:s Dano sparkle bass.
Ampeg 8x10", Hiwatt Slave -76,ampeg SVT,
-77 Orange 2x15" Reflector cab...no FX;)
basic
VIP medlem

Inlägg av basic »

blackparkas skrev:35 känns som ett rimligt pris ja, men den här marknaden är ju helt galen så man vet aldrig...
Verkar finnas gott om människor i Sverige idag som är beredd att pynta upp precis hur mycket som helst för något de letar efter...

Jag tror inte han får 50 loppor för den.
Har han o-bråttom och låter den ligga tills någon som bara måste ha en 69:a i bra skick och sunburst just när han ser annonsen så... visst...
Annars tror jag 35 känns mer rimligt, även om en massa tidiga 70-talare också har skjutit i höjden i pris...
Ja,.. du såg kanske i ett tidigare inlägg att jag haft kontakt med killen, och därför infon att 50 e riktpriset...
och Nix! betalar inte det för den. men skickade ett lycka till i all välmening, iom att jag inte var intresserad då.
Sandberg C II Custom, Sandberg Custom II fl, Maruszczyk frog Custom fl, Premium 1205E, Fender AM Jazz, Fender AM Delux Jazz, Fender AM Jazz-1977, Squier J fretl. EBS 650, EBS 412, EBS Neo G 210, Hagström BT50,+212,Luxor Rörstärk -58, Trace E, GK 500 mb
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

Jag tror han ska ned till hälften för att få den såld och även då är det egentligen för mycket eftersom fortfarande 80% av priset bara är vintage hype utan täckning. CBS junk är CBS junk hur lång tid som än har förflutit.

/Mats D
Användarvisningsbild
caulev
Medlem+

Inlägg av caulev »

Kommer aldrig att glömma när jag köpte en 74:a eller 76:a på Gula Tidningens musikannonser för 6000kr inklusive Holmerg Hardcase.
En natur med lönnbräda och blockinlägg.
Sen bytte jag in den på MusikBörsen i Malmö för och fick 9000kr för den då jag köpte Warwick Thumb NT 5:a. Då var jag riktigt glad över affären.
Jag vet att 70-talare inte är lika mycket värda som 60-talare men fan mexico basar kostar lika mycket nu känns det som.
Fender Jazzbass 76´
Unicorn Artist 5
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

MatsD skrev:Jag tror han ska ned till hälften för att få den såld och även då är det egentligen för mycket eftersom fortfarande 80% av priset bara är vintage hype utan täckning. CBS junk är CBS junk hur lång tid som än har förflutit.

/Mats D

Så alla 69or är junk?
Jag tror att han får MINST 35k för den om han säljer.
50? Icke.
Men MINST 35.
Det säljs ju strippade sena 60-talare för 20-25k och refin för de pengarna, klart att original ska kosta mer!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

blackparkas skrev:
MatsD skrev:Jag tror han ska ned till hälften för att få den såld och även då är det egentligen för mycket eftersom fortfarande 80% av priset bara är vintage hype utan täckning. CBS junk är CBS junk hur lång tid som än har förflutit.

/Mats D

Så alla 69or är junk?
Jag tror att han får MINST 35k för den om han säljer.
50? Icke.
Men MINST 35.
Det säljs ju strippade sena 60-talare för 20-25k och refin för de pengarna, klart att original ska kosta mer!
Nja, jag tror inte det. Det är en vanlig färg och inget riktigt "closet case". 30-35 skulle jag gissa att han får, som jag tidigare skrev. En aning mindre om han har brådis.

I övrigt är en 69:ans jazzbas i sunburst den bästa bas jag ägt. Jag sålde den för ett löjligt lågt pris i en attack av förnyelseiver. Inget att gråta över, men nog är det så att det finns riktigt fina post-CBS:are också...
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Vi kanske skulle fixa en vadslagning? :D

Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem

Inlägg av groovyjr »

Finns ju lite priser på¨nätet att tillgå:

Musikbörsen
Fender Jazzbas 1981 Gold med vit mik, binding o plektrumskydd. Dots. Gjord endast under 81-83. Gold hardware. Helt orginal med case. 15.995 Kr - visst ett udda ex men från 80-talet...

Fender Jazzbass -74 Sunburst orginal 1974 med blockinlays och case. 32.995 Kr

Fender Mustang bas 1969 Cometitionseries lake placid blue orginal med orginalcase 16.995 Kr - Högt pris men har den coolaste customlacken också!

Jam
Fender Jazz -72 #F394202, beg.
Strippad till natur, vitt plektrumskydd, svart kantlist på halsen, blockinlägg, 2x Lundgren Jazz Hot mickar, inkl originalcase med röd inredning. Urfräst för batteri bak på kroppen. 22 000,00

Twang
Fender Jazzbass 1973 20000:- *SOLD*
Fender Precision 1978 18000:-
Fender Precision 1966 49000:-*SOLD*
Fender Precision 1965 40000:-
Fender Precision 1977 21000:- Lätt! 3,6kg *SOLD*
Fender Jazzbass 1973 24000:-

Fender Telecaster Bass -68/69ca *SOLD*

A super cool Fender Telecaster Bass from the late 60s.
Refin,changed pickguard and pots.
Rare bass. Sound great!
21500:- SEK

Fender Precision 1965 *SOLD*

Sunburst. L serialnumber. Upper horn been cut of at some point. now back.Some added paint on the upper horn.Pickguard replaced with one from the same year.New pot´s.
A fantastic player.
37000:- SEK

Här varierar prisbilden ganska ordentligt mellan årtalen må jag säga.

TipTop
Fender Jazzbass. 1975. Original Natural(upcharge in the 70s)on ash body.Almost 1 piece body!Maple neck.All original.THE funk bass!Very cool vibes.Call for price. 19500 kr

Fender Jazzbass. 1976 Natural (refin) alder body.Lightweight and nice.Maple neck.Fender hardcase. 17900 kr

Fender Jazzbass. 1977. Olympic White (ash) body, yellowed nicely.Maple neck.Fender custom shop 60s pickups.Small rout under pickguard for P pickup.Plays and sounds great!Hardcase. 19500 kr

Fender Precision Bass. 1976. Blonde.Ash body,heavily yellowed from the sun.Maple neck.Medium weight.Both covers.Original type bridge reinstalled.Too cool. 18500 kr
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Dels vet man inte vilka priser dessa basar verkligen gick för, dels är väl pris i butik och pris av privatperson två helt olika saker, right?!
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem

Inlägg av groovyjr »

bootsy skrev:Dels vet man inte vilka priser dessa basar verkligen gick för, dels är väl pris i butik och pris av privatperson två helt olika saker, right?!
Sant men det skrev jag också tidigare...
Tog mest det som ett exempel på vad som finns ute i butikerna och vad de ligger på. Dessutom är det ju från dessa priser som de flesta utgår om man ska sälja även om det är privat. Självklart vet jag att butiken tar ut sin del och ska tjäna också, har själv stått i butik med en del vintage också.

Men det jag tycker är lite intressant är att det alltid blir sånn uppståndelse kring priset så fort det åker ut något vintage - speciellt från Fender. Vare sig man vill det eller ej så ser ju prisbilden faktiskt ut som den gör och det kan man tycka precis vad man vill om.
Senast redigerad av groovyjr den tis 17 feb 2009, 18:59, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Den där Telebasen hos Tang kostar väl inte 21500, det var ju den sålda P-72:an.... :D

Nå´n som vet pris på Telebasen?!?

Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem

Inlägg av groovyjr »

blackparkas skrev:Den där Telebasen hos Tang kostar väl inte 21500, det var ju den sålda P-72:an.... :D

Nå´n som vet pris på Telebasen?!?
Det står i alla fall 21500.- under den sålda telebasen på twang.se
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

groovyjr skrev:
bootsy skrev:Dels vet man inte vilka priser dessa basar verkligen gick för, dels är väl pris i butik och pris av privatperson två helt olika saker, right?!
Tog mest det som ett exempel på vad som finns ute i butikerna och vad de ligger på. Dessutom är det ju från dessa priser som de flesta utgår om man ska sälja även om det är privat. Självklart vet jag att butiken tar ut sin del och ska tjäna också, har själv stått i butik med en del vintage också.

Men det jag tycker är lite intressant är att det alltid blir sånn uppståndelse kring priset så fort det åker ut något vintage - speciellt från Fender. Vare sig man vill det eller ej så ser ju prisbilden faktiskt ut som den gör och det kan man tycka precis vad man vill om.
Problemet i detta resonemang är att du lite för blint litar på att det är de verkliga marknadspriserna du ser i annonserna. Butiker och samlare har naturligtvis intresse av att folk tror att dessa priser är de sanna och utnyttjar därför den exponeringsmöjlighet som annonserna innebär till absolut max. Om vi hade tillförlitlig marknadsstatistik på vilka priser dessa instrument verkligen inbringar är jag helt säker på att det skulle vara annat ljud i skällan.

Vad gäller din reflektion över uppståndelsen kring priserna på vintagefenders måste du väl ändå erkänna att det har gått en del troll i prissättningen på sistone. På slutet av 60-talet tilverkades mångdubbelt fler instrument till betydligt lägre kvalitet jämfört med början av 60-talet. 70-talet - i synnerhet slutet - ska vi inte ens tala om i sammanhanget. Att prisstegringen på dessa har följt de tidiga 60-talarna är absurt både ur kvalitets- och ovanlighetsperspektiv.

Jag skulle själv någon gång om rätt tillfälle uppstod med rätt objekt gärna investera i en gammal Fender igen, helst en sen 50-talare. Dessa är unika och spännande instrument med ett stort historiskt värde och unikt sound.
En sen 60-talare är sannolikt helt uteslutet för min del eftersom jag kort sagt anser att de är övervärderade i dagens läge. Även om de ofta är bra som instrument.
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem

Inlägg av groovyjr »

bootsy skrev:
groovyjr skrev:

Problemet i detta resonemang är att du lite för blint litar på att det är de verkliga marknadspriserna du ser i annonserna. Butiker och samlare har naturligtvis intresse av att folk tror att dessa priser är de sanna och utnyttjar därför den exponeringsmöjlighet som annonserna innebär till absolut max. Om vi hade tillförlitlig marknadsstatistik på vilka priser dessa instrument verkligen inbringar är jag helt säker på att det skulle vara annat ljud i skällan.

Vad gäller din reflektion över uppståndelsen kring priserna på vintagefenders måste du väl ändå erkänna att det har gått en del troll i prissättningen på sistone. På slutet av 60-talet tilverkades mångdubbelt fler instrument till betydligt lägre kvalitet jämfört med början av 60-talet. 70-talet - i synnerhet slutet - ska vi inte ens tala om i sammanhanget. Att prisstegringen på dessa har följt de tidiga 60-talarna är absurt både ur kvalitets- och ovanlighetsperspektiv.

Jag skulle själv någon gång om rätt tillfälle uppstod med rätt objekt gärna investera i en gammal Fender igen, helst en sen 50-talare. Dessa är unika och spännande instrument med ett stort historiskt värde och unikt sound.
En sen 60-talare är sannolikt helt uteslutet för min del eftersom jag kort sagt anser att de är övervärderade i dagens läge. Även om de ofta är bra som instrument.
Bootsy, du missuppfattar nog mig lite där eller så skriver jag inte tydligt nog. Det jag skriver är att det är dessa priser som just nu ligger ute och det är väl oftast där folk kikar för att sätta sina priser också. Jag är fullt medveten om att allt som står i de annonserna inte säljs eller är sålda till de priserna heller. Det jag tog som riktmärke i det första inlägget jag gjorde var en höftning mellan de priser man sett både från butik och privat på senare tid. Tilläggas bör även att vissa då inte varit original vilket sänker priset lite olika beroende på vad det är som är moddat, likväl som en udda customlack höjer det avsevärt.

Absolut håller jag med dig precis som jag skrivit här tidigare att prisstegringen är löjlig, främst på det byggt efter CBS inträde i företaget och så sant som du säger det så är de flesta 70-talare efter 74 långt ifrån prisvärda och absolut inte med dagens priser. Men det finns undantag även där.

Förövrigt tycker jag även att priserna på pre-cbs är löjliga men i det fallet kan det oftast jämföras med det som idag är handbyggt* och kostar lika mycket men sjunker i värde. Att det sedan blivit ett samlarvärde gör ju att det blir dyrare per automatik - tillgång efterfrågan. *EDIT givetvis så har det ju hänt en del med t.ex. stall m.m. men precisionen i bygget är samma överlag skulle jag nog våga säga.

Och för att avsluta så vem skulle inte vilja ha en sen 50-talare - tänk en 2-tone SB p-bas med anodiserat p-skydd och lönnhals i väl spelat skick eller en 54 för all del. Men det kan man bara drömma om ... :wink:
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++

Inlägg av lowfreq »

Det är 2009 nu, instrumenten blir äldre och därmed dyrare, så har det ju alltid varit. Fenders 60-tals-basar har under vääääldigt lång tid varit de basar man pratar varmt om och klassar som vintage-basar och som varit och är attraktiva och eftertraktade och priserna på dessa har varit relativt höga länge (även om det gått lite berg o dalbana prismässigt).

Vad som håller på att hända nu på senare tid är att 70-tals-fender-basarna börjar bli så gamla att de också klassas som vintage och därav de höga priserna som dyker upp till höger och vänster. Jag tror att många inte riktigt vant sig vid det och inte riktigt kan acceptera att 70-talarna är en ny grupp vintage-basar som prismässigt skjutit i höjden och som kommer ligga kvar där på "den nya nivån".

Det är vad jag tror.
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Ja, det är ju precis den där berg och dalbanan som pågår med 70-talarna.
60-talarna känns som att de ligger där de ligger och trevar uppåt hela tiden medan 70-talarna åker upp 3 snäpp, sedan ner 2, upp 3 snäpp, ner 1, upp 3 snäpp, ner 1.... etc etc ni hajjar...

Jag tror inte vi kommer komma tillbaka till tider då en 73:as P-bas kostar 4500 spänn på Börsen igen..

Hade jag haft pengar över så skulle jag försöka investera i 70-talare.
Snart är 60-talarna så dyra att ingen har råd med dem och 70-talarna kommer bli ÄNNU dyrare...!

Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

lowfreq skrev:Det är 2009 nu, instrumenten blir äldre och därmed dyrare, så har det ju alltid varit. Fenders 60-tals-basar har under vääääldigt lång tid varit de basar man pratar varmt om och klassar som vintage-basar och som varit och är attraktiva och eftertraktade och priserna på dessa har varit relativt höga länge (även om det gått lite berg o dalbana prismässigt).

Vad som håller på att hända nu på senare tid är att 70-tals-fender-basarna börjar bli så gamla att de också klassas som vintage och därav de höga priserna som dyker upp till höger och vänster. Jag tror att många inte riktigt vant sig vid det och inte riktigt kan acceptera att 70-talarna är en ny grupp vintage-basar som prismässigt skjutit i höjden och som kommer ligga kvar där på "den nya nivån".

Det är vad jag tror.
Fast då räknar du ju åldern som enda faktorn.

Kvaliteten på instrumentet är en annan. Och den allra största faktorn är väl egentligen ovanlighet. En 76:ans jazzbas är enormt mycket vanligare än en 63:a, av den enkla anledningen at den tillverkades i enormt mycket större serier.
Jag gissar att man tror fel om man tror att 70-talarna kommer att fortsätta upp dramatiskt i värde eftersom de aldrig komer att bli "rare" på allvar. De tidiga 60-talarna däremot komme alltid att vara extremt eftertraktade och förmodligen alltid fortsätta att vara goda investeringar.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

groovyjr skrev:
Bootsy, du missuppfattar nog mig lite där eller så skriver jag inte tydligt nog. Det jag skriver är att det är dessa priser som just nu ligger ute och det är väl oftast där folk kikar för att sätta sina priser också. Jag är fullt medveten om att allt som står i de annonserna inte säljs eller är sålda till de priserna heller. Det jag tog som riktmärke i det första inlägget jag gjorde var en höftning mellan de priser man sett både från butik och privat på senare tid. Tilläggas bör även att vissa då inte varit original vilket sänker priset lite olika beroende på vad det är som är moddat, likväl som en udda customlack höjer det avsevärt.
Alright - vi är nog egentligen helt överens.
Skriv svar