Modifierad Eagle

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
JonasBygdemo
Medlem+

Modifierad Eagle

Inlägg av JonasBygdemo »

För ett tag sen började jag fundera på vad jag skulle kunna göra för roliga grejer med min Eagle AB VI. Kom fram till att en batterihållare skulle vara trevligt så man slipper öppna luckan när det är dags (inte ofta, men nån gång måste man ju), och att en serie/split/parallell switch skulle vara trevligt. Glömde tyvärr ta bilder under byggets gång, men då är det ju inte så jättekomplicerade saker vi pratar om.

Bild
Bild
Bild
Bild

Som kanske många vet så är ju inte Eagle-micken tokigt bra. Den låter inte dåligt, men inte som jag skulle vilja. Switchen gjorde saker lite mer intressanta, och jag kör för det mesta på parallell, vilken gav en diskant-boost som låter ganska trevligt. Det hjälpte även i replokalen, då jag har haft problem med distande förstärkare. Låter fortfarande som en bas, fast nu distar det om jag vill, och inte hela tiden ;) När jag slutar vara arbetsbefriad så kommer det mest troligt en Delano-mick till den här också.
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

Coolt, hur har du kopplat ihop det?
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Användarvisningsbild
JonasBygdemo
Medlem+

Inlägg av JonasBygdemo »

Skaffade en dubbelpolig 3-vägs switch och kopplade den som en serie/parallell. Då blir mittenläget automatiskt split-coil. Funkar riktigt bra faktiskt, jag fick tre väldigt distinkt olika ljud som faktiskt är användbara. Rekommenderar alla Eagle-användare att göra denna mod. Blir givetvis bättre med en ny mick, men switchen var inte dum.
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

Jag menade mer eftersom det är en jäkla massa sladdar från micken på en sån. Hade en sådan innan, dock sleten som fan.

Kanske köpa tillbaka den och fibbla lite :hmm:
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Användarvisningsbild
JonasBygdemo
Medlem+

Inlägg av JonasBygdemo »

Va rent så snäll att jag ritade ett diagram :D Alla färger stämmer, men preamp-tråden är jag osäker på. Tror att den är orange.

http://s283.photobucket.com/albums/kk28 ... switch.jpg

Detta funkar givetvis på andra basar/gitarrer, men då kanske inte färgerna stämmer. Multimeter är ett bra sätt att testa vilka spolar som hänger ihop.
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

JonasBygdemo skrev:Va rent så snäll att jag ritade ett diagram :D Alla färger stämmer, men preamp-tråden är jag osäker på. Tror att den är orange.

http://s283.photobucket.com/albums/kk28 ... switch.jpg

Detta funkar givetvis på andra basar/gitarrer, men då kanske inte färgerna stämmer. Multimeter är ett bra sätt att testa vilka spolar som hänger ihop.
Tack så mycket. Tror nästan jag köper tillbaka min gamle och provar lite :)

YZZ
Användarvisningsbild
JonasBygdemo
Medlem+

Inlägg av JonasBygdemo »

Jo gör det! Har du tillgång till överhandsfräs så tycker jag att du ska köra batterihållaren också. Jag va lite sugen på att fräsa in en halsmick, men batterihållaren passade bara under där micken skulle hamnat :(
Yamaha RBXJM2, Yamaha TRB-5, OLP Tony Levin, Washburn SB40, Hemmagjord sak, snart en bandlös 4:a

Ampeg B-5R, Line 6 LD150
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

JonasBygdemo skrev:Jo gör det! Har du tillgång till överhandsfräs så tycker jag att du ska köra batterihållaren också. Jag va lite sugen på att fräsa in en halsmick, men batterihållaren passade bara under där micken skulle hamnat :(
Batteriet stör mig inte så det kan sitta kvar. Men halsmick hade vart kul! Kanske en Jmick i halsläge?

YZZ
Användarvisningsbild
JonasBygdemo
Medlem+

Inlägg av JonasBygdemo »

Och sen så tar dom här basarna nästan ingen ström heller. Haft samma batteri i ett år, och jag spelar rätt flitigt. Jo jag hade tänkt samma sak. Tyvärr så blir det väldigt knepigt att fräsa med tanke på på att toppen är välvd. Går ju självklart att göra det, men det blir lite struligt.
Yamaha RBXJM2, Yamaha TRB-5, OLP Tony Levin, Washburn SB40, Hemmagjord sak, snart en bandlös 4:a

Ampeg B-5R, Line 6 LD150
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

JonasBygdemo skrev:Och sen så tar dom här basarna nästan ingen ström heller. Haft samma batteri i ett år, och jag spelar rätt flitigt. Jo jag hade tänkt samma sak. Tyvärr så blir det väldigt knepigt att fräsa med tanke på på att toppen är välvd. Går ju självklart att göra det, men det blir lite struligt.
Nej det är sant. Dom väger extremt lite också.

Ska se lite om jag kan få ner en mick i den. Det blir en totalrenovering på den iaf, elen fungerar inte osv.

Fresten var hittade du switchen?
Har kollat på lite olika ställen men inte hittat någon likadan.

YZZ
Användarvisningsbild
JonasBygdemo
Medlem+

Inlägg av JonasBygdemo »

Min 6:a är lättare än en Les Paul kopia som ena gitarristen i mitt band har. Det är riktigt skönt, speciellt eftersom min rygg inte är den bästa. Är bara 19 men känner mej redan som en gubbe ;)

Jag köpte min switch på GMF, samma switch finns på Gitarrdelar.se men inte i svart, men är lite billigare. Sök på GMF efter Switch Mini 2-pol Svart ON-ON-ON. En sån behöver du, men alla 2-poliga 3-vägs till-till-tilll borde funka.
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

Haha min rygg är också lite halvkass och jag är bara 17 :P

Jo det finns väl istort sett bara en nackdel med dessa basarna, stallet som inte går att intonera och justera enskilt.

Tack! fast hmm.. måste beställa annat då, aja får se.

YZZ
Användarvisningsbild
JonasBygdemo
Medlem+

Inlägg av JonasBygdemo »

Intoneringen är ju enskilt för varje sträng, men inte höjden. Men egentligen så är de väldigt mkt bas för pengarna, och lönnbrädor är tyvärr inget man ser allt för mkt av. Man är ju nästan tvingad att köra rosewood, för det är så få basar som har lönn tycker jag.

Ampeg B-5R, Line 6 LD150
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

JonasBygdemo skrev:Intoneringen är ju enskilt för varje sträng, men inte höjden. Men egentligen så är de väldigt mkt bas för pengarna, och lönnbrädor är tyvärr inget man ser allt för mkt av. Man är ju nästan tvingad att köra rosewood, för det är så få basar som har lönn tycker jag.
Jo fast bara höjden tycker jag är ett litet problem :P

Jo.. det är sant, min har lönnbräda som din fast det är en 5a.

YZZ
Användarvisningsbild
JonasBygdemo
Medlem+

Inlägg av JonasBygdemo »

Så vitt jag vet har väl alla AB lönn förutom bandlösa? Eller nån signatur kanske har rosewood men. Vilken färg är din?

Ampeg B-5R, Line 6 LD150
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

Hmm det är nog så ja!

Den var See-through röd. Nu är den inte det..

YZZ
Användarvisningsbild
JonasBygdemo
Medlem+

Inlägg av JonasBygdemo »

Haha okej :D Lycka till med ditt projekt! Lägg upp bilder när du är klar :D

Ampeg B-5R, Line 6 LD150
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

JonasBygdemo skrev:Haha okej :D Lycka till med ditt projekt! Lägg upp bilder när du är klar :D
Det ska jag göra :D kan behöva din hjälp med att kolla en del grejer på din liksom hur det ska vara så det kan komma något PM från mig i framtiden angående det. Om du inte har något emot det dvs :)

YZZ
Användarvisningsbild
JonasBygdemo
Medlem+

Inlägg av JonasBygdemo »

Nä de går bra, bara att fråga på!

Ampeg B-5R, Line 6 LD150
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

Nu så är den nästan klar. Fattas bara knobs!

Så här såg den ut från början när jag köpte den:
Bild

Försökte förgäves fixa elen och sen målade jag om den då lacken som var på helt förstörd och den var nerslipad och fullt med en massa vassa kanter på framsidan.

Efter jag målat om den såg den ut såhär:
Bild

Det blev skitkasst rent ut sagt eftersom grundfärgen reagerade negativt med lacken.

Då fick jag för mig att relica den:
Bild

Bild

Blev väl okej, var mest en kul grej.

Sen blev den iaf nerslipad och oljad. Lödde även dit Passiv el (vol, ton 2 dummys):
Bild

Sen dess har jag lödit dit aktiv elektronik, Delano Sonar 3 närmare bestämt med en passiv/aktiv puch/pull volym. Jag lödde också dit switchen (parallel/split/serie), bytte jack, satte dit straplocks.

Och nu ser den ut såhär:
Bild

Riktigt nöjd är jag med den. Den låter och ser ut som en.. tja.. dyr bas.

Inväntar bara svarta knobs från marcbass nu så :)

YZZ
Användarvisningsbild
JonasBygdemo
Medlem+

Inlägg av JonasBygdemo »

Den där basen har fått vara med om en del! Synd att inte grundfärgen lirade ihop med det andra, vart riktigt snyggt med två vita ränder. Oljad såg riktigt bra ut också. Hur funkar preampen då? Har varit lite sugen på en Delano preamp. Vad tycker du om parallell-läget på switchen då? Tycker att min låter mer åt Stingray-hållet med micken i parallell (googlade för nån vecka sen, och 4-strängade Stingrays är faktiskt i parallell om dom inte har en switch). Den låter inte exakt som en Stingray, och kanske inte jättenära heller, men definitivt i den delen av skalan. Kommer nog få halva PB över mej nu :D

Ampeg B-5R, Line 6 LD150
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

JonasBygdemo skrev:Den där basen har fått vara med om en del! Synd att inte grundfärgen lirade ihop med det andra, vart riktigt snyggt med två vita ränder. Oljad såg riktigt bra ut också. Hur funkar preampen då? Har varit lite sugen på en Delano preamp. Vad tycker du om parallell-läget på switchen då? Tycker att min låter mer åt Stingray-hållet med micken i parallell (googlade för nån vecka sen, och 4-strängade Stingrays är faktiskt i parallell om dom inte har en switch). Den låter inte exakt som en Stingray, och kanske inte jättenära heller, men definitivt i den delen av skalan. Kommer nog få halva PB över mej nu :D
Jo tyckte det också hade vart snyggt!

Preampen är riktigt bra tycker jag! Kan få många olika ljudvarianter och den är ganska kraftig, skruvar man upp basen så får man väldigt mycket bas osv. Köpte den av 200071 för en tusing helt oanvänd :)

Parallell läget älskar jag, låter sjukt bra i det läget! Tyckte dock inte det var så stor skillnad mellan split och serie :P Kör den nästan hela tiden i parallell nu.

Tänkte också byta micken i framtiden men vi får se!

YZZ
Användarvisningsbild
JonasBygdemo
Medlem+

Inlägg av JonasBygdemo »

Okej! Du fick en bra deal alltså :D Jag använder i princip bara parallell. Det händer att jag slänger över till dom andra lägena, men inte ofta. I intron på en av låtarna som mitt band har skrivit så låter parallell lite tunt (helnoter i hela intron), så då slänger jag över till serie för att få lite kött i tonerna. När sedan versriffet börjar så byter jag till parallell å kör resten av låtarna.

Split lät faktiskt bara som en svagare serie. Trodde att den skulle vara närmare parallell-läget men...man kan inte alltid vinna :D

Ampeg B-5R, Line 6 LD150
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

JonasBygdemo skrev:Okej! Du fick en bra deal alltså :D Jag använder i princip bara parallell. Det händer att jag slänger över till dom andra lägena, men inte ofta. I intron på en av låtarna som mitt band har skrivit så låter parallell lite tunt (helnoter i hela intron), så då slänger jag över till serie för att få lite kött i tonerna. När sedan versriffet börjar så byter jag till parallell å kör resten av låtarna.

Split lät faktiskt bara som en svagare serie. Trodde att den skulle vara närmare parallell-läget men...man kan inte alltid vinna :D
Jo man brukar få bra deals på PB :D

Håller med dig om det, split är en svagare serie. Lite synd men kanske låter annorlunda med en annan mick i split.

Ska bli intressant att se hur användbart det blir i band på torsdag!

Det blir verkligen som en helt annan mick med switchen.

YZZ
Användarvisningsbild
JonasBygdemo
Medlem+

Inlägg av JonasBygdemo »

Jo jag vart verkligen positivt överraskad. Är sugen på en 5:a nu :D

Ampeg B-5R, Line 6 LD150
Skriv svar