Rix skrev:Jag skrev och berättade att jag och hela bassverige vet vad de pysslar med för fuffens och fick detta till svar:
Hej Rickard
Den oäkta Rickenbackern är redan efter en dag på väg bort till en medveten och nöjd kund.
Fender basen har fått fyra seriösa intressenter och budgivning pågår.
Mvh
Björn Petersson
Ingvar ljud AB
Men, han skulle ju inte sälja Fendern, utan bara typ kolla om någon ville ha den, väl? Så, varför låter han fyra seriösa intressenter lägga bud på den? Ojuste. Särskilt med tanke på att han lovat bort den till någon annan.
the_great_alfonzo skrev:Vafaaan i faaaaaaaan!!! Överidiot!!! Sälj basen, få den tillbakalämnad med anledningen att den var 0% rickenbacker, sen upp på den på blocket som "Moddad rickenbacker 4001"?!IDIOT!!!
Eller "lögnare". Går det att anmäla en sådan här annons till någon myndighet förresten? Det är ju ett klart fall av falsk marknadsföring, eftersom det ju inte alls är en Rickenbacker som säljs.
the_great_alfonzo skrev:Synd att det antagligen inte går att få veta vem det var som köpte basarslet.. Nån kan iofs mejla honom, vara "ärligt intresserad", få veta att den är såld och sen be att få mejladdressen till den som köpte den då man desperat vill ha basen. Stor chans att stackarn som köpte den inte har nån aning om vad det är..
Det kan vara värt ett försök, men någon säger mig att säljaren inte lämnar ut köparens mejladress, ens för allt smör i Småland.
the_great_alfonzo skrev:Får en att undra ifall säljaren verkligen var så ovetande när han först sålde den till marcuc.
the_great_alfonzo skrev:Vafaaan i faaaaaaaan!!! Överidiot!!! Sälj basen, få den tillbakalämnad med anledningen att den var 0% rickenbacker, sen upp på den på blocket som "Moddad rickenbacker 4001"?!
Rickenbacker bas mod:4001
Mod kan väl stå för modell i detta fall också...kasst.
Köp min 78:a nån så kan jag köpa en sån där! Hmm, den på halkans såg ju nice ut, men ingen logga? och halsen ser ganska ny ut.. inte original kanske? Nån som vet nåt mer om denna?
Det jag sett hos halkan har varit mängder med delar som står bakom disken, massa halsar, en del utan loggior och massa kroppar.
Inte alla ihopskruvade.
Jag gissar att den där är ihopskruvad av delar från ett gäng andra basar.
Vilket iofs inte behöver göra basen sämre.
Tråkigt med loggan!
Richard skrev:Köp min 78:a nån så kan jag köpa en sån där! Hmm, den på halkans såg ju nice ut, men ingen logga? och halsen ser ganska ny ut.. inte original kanske? Nån som vet nåt mer om denna?
"Hejsan. Jan Hellman heter jag. Såg din annons angående Rickenbacker 4001:an. Vet du när på 70-talet den är byggd och vad som inte är original på den? 8.000:- är ett väldigt vettigt pris för en så´n bas även om lite prylar är bytta. Och det går ju faktiskt att hitta gamla original mickar och stämskruvar och återställa basen till ursprungsskick. Det går nog till och med att hitta original stall om det skulle behövas.
Lite mer information vore bra. Jag är intresserad.
MVH//Jan"
Vi får väl se vad som händer. "Stall, mickar, stämskruvar och pottar är original. Ingenting i trä är original....."
//J
Och här är fortsättningen:
"Hej Jan
Det verkar som om den är byggd 75-76 . det som inte stämmer med original är
placeringen av den främre mikrofonen, spännstången "tross" i halsen är en
enkel, i originalet skall det vara dubbla , serienr. Stämmer inte med
inläggningarna i greppbrädan och rickenbackerloggan på halsplattan skall
vara ingraverad men denna är färgtryck på plasten.
Vi har en intresserad köpare redan från Stockholm. Bestämdig snabbt eller
bjud över.
Med vänlig hälsning
Björn"
Varpå jag skrev:
"Hej och tack för svaret.
Men det här låter ju lite lustigt. En Rickenbacker 4001 med enkel justerstång? Det måste vara otroligt ovanligt och mig veterligen sitter det dubbla justerstänger i alla Rickenbacker 4001:or. Har någon flyttat på främre mikrofonen och ändrat på inläggen i halsen? Det där kan ju knappast inte vara en Rickenbacker som det står i annonsen. Är du SÄKER på att det verkligen är en Rickenbacker?
Eller är det någon one-off/prototyp?? Då kan den ju vara värd hur mycket som helst.
Jag är ju intresserad men vet du något mer om basen? Verkar ju lite lustigt, minst sagt......
MVH//Jan"
Och då fick jag följande till svar:
"Hej igen
Jag vet tyvärr inte mer om basen.
Med vänlig hälsning
Björn"
Varpå jag precis skrev:
"Ok. Tack för svaret. Jag är tyvärr inte intresserad. Jag har kollat runt och det där kan omöjligt vara en Rickenbacker bas, vilket annonsen påstår. Rickenbacker har aldrig gjort någon 4001:a med enkel justerstång. Du bör ändra annonsen då den inte stämmer och du riskerar att lura någon genom att ge felaktiv information. Tack och lycka till.
MVH//Jan"
Inte ett ord om att det inte är en Rickenbacker, vilket ju annonsen påstår och vi vet alla att detta inte stämmer. Inte så bra, kan jag tycka.....
Jag skrev till honom att det ju faktiskt inte är en Rickenbacker, så varför skriver du ens Rickenbacker 4001 i annonsen och därmed ger sken av att det är en Rickenbacker du säljer?
Fick till svar att han visst inte annonserade den som en Rickenbacker....
Vah?
Nähe...
"Rickenbacker bas mod:4001 - Välvårdad fin Rickenbacker 4001 bas från 70 talet som tydligen inte är orginal."
En sak är då säker, han skriver INGENSTANS att den INTE är någon Rickenbacker...
Jösses... vad kan man göra?
Det finns ju faktiskt de som kan tro att den är en moddad Ric!?
Kan man inte kontakta konsumentverket eller liknande? Finns ju tydliga bevis mot honom som han borde kunna fällas för. Fyfan, den här typen av lurendrejeri är ju riktigt allvarligt!
Hellboy skrev:
Och då fick jag följande till svar:
"Hej igen
Jag vet tyvärr inte mer om basen.
Med vänlig hälsning
Björn"
Varpå jag precis skrev:
"Ok. Tack för svaret. Jag är tyvärr inte intresserad. Jag har kollat runt och det där kan omöjligt vara en Rickenbacker bas, vilket annonsen påstår. Rickenbacker har aldrig gjort någon 4001:a med enkel justerstång. Du bör ändra annonsen då den inte stämmer och du riskerar att lura någon genom att ge felaktiv information. Tack och lycka till.
MVH//Jan"
Inte ett ord om att det inte är en Rickenbacker, vilket ju annonsen påstår och vi vet alla att detta inte stämmer. Inte så bra, kan jag tycka.....
//Jan
Åhh fy fan vad arg man blir. Han vet ju så väl att det inte är en Rick. Han har förövrigt inte svarat på mitt heller.