Tal Wilkenfeld

Prata om olika basister, kända som okända
Skriv svar
Användarvisningsbild
Wennefer
Medlem

Tal Wilkenfeld

Inlägg av Wennefer »

Spanade precis in detta klipp med 21-åriga basisten Tal Wilkenfeld. Jag tycker att hennes spelstil är fantastiskt skön, jävligt slick och melodisk. Jag undrar om det kanske är en psykologisk grej... att man kanske tycker att hon är så grym bara för att hon är tjej... men jävlar vad hon kan spela!

http://se.youtube.com/watch?v=mIFFRHBCP ... re=related
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem

Inlägg av 200071 »

Kanhända hon inte så snabbt blivit så känd om hon varit kille. Men Jeff Beck tar nog inte med henne för hennes utseende.

I alla fall inte enbart. :wink:

Hon är grymt duktig. Speciellt gillar jag det du säger; hon splear så snyggt. Det är inget showande för sakens skull utan enbart hederligt basspel....
Användarvisningsbild
Wennefer
Medlem

Inlägg av Wennefer »

Det stämmer! Hon har grym känsla för instrument.. har lyssnat ett par gånger nu utan att kolla på henne, fortfarande fantastiskt.

Edit: Han kanske inte tog med henne för utseendets skull, men potentiellt för kontroversen? Men som sagt, "she pulls it off" :D
Indigo
Medlem++

Inlägg av Indigo »

Det finns någon film där hon spelar tillsammans med hon M'Shell någonting, där spelade hon också jävligt bra. Och smakfullt har jag för mig...
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Användarvisningsbild
DoggyD
Medlem++

Inlägg av DoggyD »

Inte fan vet jag, men i mina lurar låter hon som vilken totalkompetent och helt anonym Hot-Shot player som helst = inget utslag på min mätare. Fast å andra sidan har mitt förhållande till Jeff Beck varit kluvet och det beror till stor del på hans avskyvärda fusionspyor. Hans tidiga grejer är däremot primo stuff, inte minst med The Yardbirds, (tycker jag dårå) :?
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+(+)
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++

Inlägg av edvin »

JunJun skrev:Hon har svänget..

http://www.youtube.com/watch?v=wK03pYCLJho

Notera riggen bakom henne 8)
Vilket jävla sound!!!
grejor
Användarvisningsbild
Torkelboy
Medlem

Inlägg av Torkelboy »

JunJun skrev:Hon har svänget..

http://www.youtube.com/watch?v=wK03pYCLJho

Notera riggen bakom henne 8)

Mmm nu rullar cashen, men det är dom nog värda.

Hon är i alla fall totalt jäkla übergrym
Ibanez sr760
svt4 pro
svt610hlf

Teach me how to learn!

http://www.myspace.com/endlesscirculation
Användarvisningsbild
archisland
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av archisland »

Hon är ju förjäkla charmig.. vilket smil! :)
Vad hände med att vara introvert och moloken?

Grymt lirat, verkligen :)
Spelar på Yamaha|Darkglass|Line6|EBS|Rotosound|
Spelar bas i Six Feet Deeper
Lyssna här på Spotify YouTube
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++

Inlägg av maxoges »

Jävligt bra och tokcharmig!
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++

Inlägg av Ale »

Snygg! Groovig!
Det var kul när hon kom upp för några år sedan, vilken revolution det blev.
Hon är ju fortfarande i "lärdomsstadiet" känns som hon inte hittat sin grej och sitt sound än, men lira kan hon helt klart.
Fender
Ampeg
Nova Craft
RolleHarris
Medlem++

Inlägg av RolleHarris »

Det jag tycker är tråkigt är att "alla" som är "bra" på bas försöker låta som Jaco. Det gjorde ju Jaco redan.....eller är jag helt ute och cyklar?
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

Visst ger det ett extra uppmärksamhetsvärde att hon är tjej och en ung tjej därtill och dessutom en som ser ännu yngre ut än hon faktiskt är, men helt bortsett från det så är hon ju genommusikalisk. Jag tycker också hon har en bra avvägning mellan att kunna lägga ett bra groove, kunna brodera ut basgångarna och kunna spela solo. Det finns ju ett antal ekvilibrister och uppvisningsbasister som kan en massa cirkuskonster men ofta funkar de inte lika bra som en del i rytmsektionen som betydligt sämre basister rent tekniskt fixar. Tal har inte det problemet.

Sedan är ju Tal Wilkenfeld rätt retro också, det låter ju rätt mycket Jaco om henne och musiken är ju hederlig gammal jazzrock som den hette och lät under andra halvan av 70-talet innan det blev fusion och funkig slap'n'pop av alltsammans. Så för mig som växte upp med alla de stora jazzrockarna på en tiden är ju detta som musik för öronen. Jag har hennes platta Transformation och den är helt klart köpvärd om man gillar det stuket. Om man bara gillar punk eller hårdrock kanske man ska hoppa över plattan dock.

Och Jeff Beck i all ära men bortsett från att han har en rätt egen stil så är han ju förhållandevis basic som musiker om man talar i jazztermer. Men Tal Wilkenfeld har ju lirat med storheter som Chick Corea, Frank Gambale, Herbie Hancock, Wayne Shorter, Winnie Colaiuta osv osv och det är inte vilka skitmusiker som helst som platsar i såna band.

/Mats D
Skriv svar