Arco.. Fransk vs. tysk fattning!
- Backlund
- Medlem++
Arco.. Fransk vs. tysk fattning!
Har länge tänkt att det skulle vara bra att börja spela arco lite mer seriöst. Lattjade lite med stråke för typ hundra år sedan, när jag gick på kulturskolan, men efter det har det inte blivit många minuter med stråke.
Jag har två stråkar med fransk fattning, men tysk känns mer lockande.
Vad är för/nack-delar med de olika fattningarna?
Jag har två stråkar med fransk fattning, men tysk känns mer lockande.
Vad är för/nack-delar med de olika fattningarna?
- Ale
- Medlem++
Då jag spelade använde jag mest Tysk, för att de arcopartier jag spelade live inte krävde så mycket precision och i mitt tycke lite behagligare att spela med tysk. Däremot så gillar jag den rytmiska och förfinade tekniken som fransk fattning medför, en annan rytmisk kontroll så som jag upplever det.
Fender
Ampeg
Nova Craft
Ampeg
Nova Craft
- Backlund
- Medlem++
- basmartin
- Medlem+++
Tysk stråke är ju lite klumpigare, men också lättare att hålla, tycker jag. Men det spelar ju egentligen roll, välj det som är bekvämast.
Martinus Olai Gothenburgiensis
https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;
Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;
Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
- Bassface
- Medlem
En ganska påtaglig skillnad i början är att strängbytena görs enklare med fransk då du jobbar mer sidledes med handen. Tysk å andra sidan kan ge kraftigare ton med mindre ansträngning. En grov generalisering med viss sanning är att tysk ger kraft och fransk ger finess. Att spela vid spetsen anses oxå va enklare med tysk då du bara "vrider" över tummen mot att du får anstränga dej lite mer vid fransk. Fast....(alltid detta fast) jag har sett och hört basister från båda lägren som just gjort allt det jag nämnt här ovan utan några som helst skillnader så prova lite av båda så kommer du snart fram till vad som känns bäst för dej.
Sandviken förresten.... Jag jobbar som baslärare där. På estet (Hammar) och K-skolan. Lycka till!!!!!!!!!
Sandviken förresten.... Jag jobbar som baslärare där. På estet (Hammar) och K-skolan. Lycka till!!!!!!!!!
Att styla en Volvo är som att sminka en gris !!
- Backlund
- Medlem++
Är det herr Brydewall? Isf har jag ju haft dig som baslärare flera årBassface skrev:En ganska påtaglig skillnad i början är att strängbytena görs enklare med fransk då du jobbar mer sidledes med handen. Tysk å andra sidan kan ge kraftigare ton med mindre ansträngning. En grov generalisering med viss sanning är att tysk ger kraft och fransk ger finess. Att spela vid spetsen anses oxå va enklare med tysk då du bara "vrider" över tummen mot att du får anstränga dej lite mer vid fransk. Fast....(alltid detta fast) jag har sett och hört basister från båda lägren som just gjort allt det jag nämnt här ovan utan några som helst skillnader så prova lite av båda så kommer du snart fram till vad som känns bäst för dej.

Från gamla Jonas Alströmer band?Backlund skrev:Är det herr Brydewall? Isf har jag ju haft dig som baslärare flera årBassface skrev:En ganska påtaglig skillnad i början är att strängbytena görs enklare med fransk då du jobbar mer sidledes med handen. Tysk å andra sidan kan ge kraftigare ton med mindre ansträngning. En grov generalisering med viss sanning är att tysk ger kraft och fransk ger finess. Att spela vid spetsen anses oxå va enklare med tysk då du bara "vrider" över tummen mot att du får anstränga dej lite mer vid fransk. Fast....(alltid detta fast) jag har sett och hört basister från båda lägren som just gjort allt det jag nämnt här ovan utan några som helst skillnader så prova lite av båda så kommer du snart fram till vad som känns bäst för dej.
- Bassface
- Medlem
Nej, hoppas inte du blir besviken. Per är papaledig och jag vikar delvis för honomBacklund skrev:Är det herr Brydewall? Isf har jag ju haft dig som baslärare flera årBassface skrev:En ganska påtaglig skillnad i början är att strängbytena görs enklare med fransk då du jobbar mer sidledes med handen. Tysk å andra sidan kan ge kraftigare ton med mindre ansträngning. En grov generalisering med viss sanning är att tysk ger kraft och fransk ger finess. Att spela vid spetsen anses oxå va enklare med tysk då du bara "vrider" över tummen mot att du får anstränga dej lite mer vid fransk. Fast....(alltid detta fast) jag har sett och hört basister från båda lägren som just gjort allt det jag nämnt här ovan utan några som helst skillnader så prova lite av båda så kommer du snart fram till vad som känns bäst för dej.
- Backlund
- Medlem++
Nej dåBassface skrev:Nej, hoppas inte du blir besviken. Per är papaledig och jag vikar delvis för honomBacklund skrev:Är det herr Brydewall? Isf har jag ju haft dig som baslärare flera årBassface skrev:En ganska påtaglig skillnad i början är att strängbytena görs enklare med fransk då du jobbar mer sidledes med handen. Tysk å andra sidan kan ge kraftigare ton med mindre ansträngning. En grov generalisering med viss sanning är att tysk ger kraft och fransk ger finess. Att spela vid spetsen anses oxå va enklare med tysk då du bara "vrider" över tummen mot att du får anstränga dej lite mer vid fransk. Fast....(alltid detta fast) jag har sett och hört basister från båda lägren som just gjort allt det jag nämnt här ovan utan några som helst skillnader så prova lite av båda så kommer du snart fram till vad som känns bäst för dej.

Jag hade faktiskt tänkt traska ner till Hammar och hälsa på nu på vårkankten. Tänkte bl.a byta några ord med herr Brundin.
- Bassface
- Medlem
Kan va läge att skicka honom på regummering kanske? (brydan alltså)Backlund skrev:Nej dåBassface skrev:Nej, hoppas inte du blir besviken. Per är pappaledig och jag vikar delvis för honomBacklund skrev:Är det herr Brydewall? Isf har jag ju haft dig som baslärare flera årBassface skrev:En ganska påtaglig skillnad i början är att strängbytena görs enklare med fransk då du jobbar mer sidledes med handen. Tysk å andra sidan kan ge kraftigare ton med mindre ansträngning. En grov generalisering med viss sanning är att tysk ger kraft och fransk ger finess. Att spela vid spetsen anses oxå va enklare med tysk då du bara "vrider" över tummen mot att du får anstränga dej lite mer vid fransk. Fast....(alltid detta fast) jag har sett och hört basister från båda lägren som just gjort allt det jag nämnt här ovan utan några som helst skillnader så prova lite av båda så kommer du snart fram till vad som känns bäst för dej.
Sandviken förresten.... Jag jobbar som baslärare där. På estet (Hammar) och K-skolan. Lycka till!!!!!!!!!Jag tycker det verkar som Per får nya barn hela tiden
![]()
Jag hade faktiskt tänkt traska ner till Hammar och hälsa på nu på vårkankten. Tänkte bl.a byta några ord med herr Brundin.
skämt åsido.....Brundin är ju onödigt trevlig så det blir nog uppskattat.
Själv är jag där mest tisd o. torsd i E254
Ha dé!