Kinesiska kontrabasar
- totte.axelsson
- Medlem
Kinesiska kontrabasar
Jag har hört att det ska finnas nytillverkade kinesiska kontrabasar som ska vara skitbra. Prisen är på runt 20 tusen.
Nån som vet vilka jag menar eller som kanske till och med har testat?
- Svensson
- Forumvärd
Re: Kinesiska kontrabasar
King kanske? Jag tror att de är Kinatillverkade, Cougar har en sån.totte.axelsson skrev:Jag har hört att det ska finnas nytillverkade kinesiska kontrabasar som ska vara skitbra. Prisen är på runt 20 tusen.
http://www.kingdoublebass.com/intro.html
Senast redigerad av Svensson den sön 01 mar 2009, 10:41, redigerad totalt 1 gånger.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
- Ale
- Medlem++
- Gamba
- Medlem++
jag har en Eastman sen ca 2 år tillbaka
det var iofs den dyrare modellen (32 )
skitbra tycker jag är helnöjd med den
men jag skulle nog hellre ha köpt Ale:s för 25-30 tror jag
en beggad för det priset är ju oftast bättre än nytillverkat
och så slipper man ju spela in den
eastman finns som Klinta sa i olika prisklasser
billigaste är klart bättre överlag än andra märken som jag testat
för samma peng men ibland kan man ha tur och hitta en
billig bas som är hyfsad det varierar stort tycker jag
bland dom billigare märkena
köpte min på TipTop musik i stockholm
killen åker själv till Kina och väljer ut vilka instrument han
vill ta hem för försäljning (enl honom själv)
så hans instrument håller en bra klass överhuvudtaget
han brukar ligga med en annons på vendolin
kolla Eastmans hemsida annars många modeller har dom
(Obs dom bilder på min kontra som finns på forumet
är inte en eastman utan en sketen gammal bjärtonhög
ej att rekommendera )
det var iofs den dyrare modellen (32 )
skitbra tycker jag är helnöjd med den
men jag skulle nog hellre ha köpt Ale:s för 25-30 tror jag
en beggad för det priset är ju oftast bättre än nytillverkat
och så slipper man ju spela in den
eastman finns som Klinta sa i olika prisklasser
billigaste är klart bättre överlag än andra märken som jag testat
för samma peng men ibland kan man ha tur och hitta en
billig bas som är hyfsad det varierar stort tycker jag
bland dom billigare märkena
köpte min på TipTop musik i stockholm
killen åker själv till Kina och väljer ut vilka instrument han
vill ta hem för försäljning (enl honom själv)
så hans instrument håller en bra klass överhuvudtaget
han brukar ligga med en annons på vendolin
kolla Eastmans hemsida annars många modeller har dom
(Obs dom bilder på min kontra som finns på forumet
är inte en eastman utan en sketen gammal bjärtonhög
ej att rekommendera )
- Svensson
- Forumvärd
Kan man stå på den?Ale skrev:För de pengarna får du ju nästan http://pratabas.se/viewtopic.php?t=14607
- Backlund
- Medlem++
Bara en gångSvensson skrev:Kan man stå på den?Ale skrev:För de pengarna får du ju nästan http://pratabas.se/viewtopic.php?t=14607

- cougar
- Medlem+
Hahaha!Backlund skrev:Bara en gångSvensson skrev:Kan man stå på den?Ale skrev:För de pengarna får du ju nästan http://pratabas.se/viewtopic.php?t=14607

Hate Thy Neighbour!
- Ale
- Medlem++
Säljes EJ till rockabillybasister.Svensson skrev:Kan man stå på den?Ale skrev:För de pengarna får du ju nästan http://pratabas.se/viewtopic.php?t=14607
Fender
Ampeg
Nova Craft
Ampeg
Nova Craft
- Backlund
- Medlem++
HihiAle skrev:Säljes EJ till rockabillybasister.Svensson skrev:Kan man stå på den?Ale skrev:För de pengarna får du ju nästan http://pratabas.se/viewtopic.php?t=14607

Nej men allvarligt, jag står aldrig på kontror längre. Speciellt helt solida träbasar.
- Svensson
- Forumvärd
Ale skrev:Säljes EJ till rockabillybasister.Svensson skrev:Kan man stå på den?Ale skrev:För de pengarna får du ju nästan http://pratabas.se/viewtopic.php?t=14607

- totte.axelsson
- Medlem
- Gamba
- Medlem++
- totte.axelsson
- Medlem
- magnusbergstroem
- Medlem
- Gunk
- Medlem
Jag hade hemma en GEWA i julas och den började spricka på sina ställen och visade sig att det skulle bli ett framtida problem för mig, så jag lämnade tillbaka den... Jag har blivit avrådd att köpa kinesiskt, av den anledningen att det inte är samma slags träslag här som i Kina. Om man tänker långsiktigt tror jag inte på kinesiskt. Bättre med europeiskt tror jag, eftersom det används "samma" gran (om detta nu är träslaget) som i Sverige.
Tony Levin FTW!
- Bontracasso
- Medlem
handla av någon som kan kontrabasar !!!!!
Generellt kan man inte säga att kinesiskt är si eller så.
Jag kommer ihåg asgarven på slutet av 60-talet (ja, jag är så gammal) över Japanska gitarrer och basar. Yamaha hehehe, när det finns Fender, Gibson och Hagström. Det är dags att ta kinesiska instrument på allvar MEN.....
som alltid finns det grossister och handlare som köper och säljer utan urskiljning och det är viktigt vem du handlar av. En Kinabas som mellanlandat hos en Europeisk grossist/importör utan egen kvalitetskontroll kan se ut hur som helst medans en seriös grossist har folk på plats och går igenom instrument för instrument. Dessutom får instrumenten "vila"några månader för att bli av med ev.spänningar och för att vänja sig vid klimatet. När kineserna bygger så går det undan och om instrumentet är byggt/ihopsatt vid för hög fuktighet och sen kommer till Sverige, ja då kan ju vem som helst räkna ut vad som händer. Kontrabasens stora ytor gör den mer känslig än mindre träinstrument. Vissa märken håller en jämn kvalitet och du får det du betalar för i trä och urval. Dessutom är många torftigt utrustade vad gäller stackel, stränghållare, stall, strängar, greppbräda och mekanik. Om man ska uppdatera alla dom delarna till bra standard så kanske inte basen är SÅ billig längre. Det handlar inte om Kina, Rumänien eller USA. Det handlar om att många grips av girighet då man tror att man kan tjäna nån tusing extra. MITT RÅD ÄR: handla av någon som kan KONTRABASAR så slipper du strul och att slänga pengar i sjön.
Jag kommer ihåg asgarven på slutet av 60-talet (ja, jag är så gammal) över Japanska gitarrer och basar. Yamaha hehehe, när det finns Fender, Gibson och Hagström. Det är dags att ta kinesiska instrument på allvar MEN.....
som alltid finns det grossister och handlare som köper och säljer utan urskiljning och det är viktigt vem du handlar av. En Kinabas som mellanlandat hos en Europeisk grossist/importör utan egen kvalitetskontroll kan se ut hur som helst medans en seriös grossist har folk på plats och går igenom instrument för instrument. Dessutom får instrumenten "vila"några månader för att bli av med ev.spänningar och för att vänja sig vid klimatet. När kineserna bygger så går det undan och om instrumentet är byggt/ihopsatt vid för hög fuktighet och sen kommer till Sverige, ja då kan ju vem som helst räkna ut vad som händer. Kontrabasens stora ytor gör den mer känslig än mindre träinstrument. Vissa märken håller en jämn kvalitet och du får det du betalar för i trä och urval. Dessutom är många torftigt utrustade vad gäller stackel, stränghållare, stall, strängar, greppbräda och mekanik. Om man ska uppdatera alla dom delarna till bra standard så kanske inte basen är SÅ billig längre. Det handlar inte om Kina, Rumänien eller USA. Det handlar om att många grips av girighet då man tror att man kan tjäna nån tusing extra. MITT RÅD ÄR: handla av någon som kan KONTRABASAR så slipper du strul och att slänga pengar i sjön.
- Gunk
- Medlem
Re: handla av någon som kan kontrabasar !!!!!
Låter som om du kan en hel del.Bontracasso skrev:Generellt kan man inte säga att kinesiskt är si eller så.

Tony Levin FTW!
- Gamba
- Medlem++
Re: handla av någon som kan kontrabasar !!!!!
nu har jag haft min eastman i ca 1,5-2 årGunk skrev:Låter som om du kan en hel del.Bontracasso skrev:Generellt kan man inte säga att kinesiskt är si eller så.
som alltid finns det grossister och handlare som köper och säljer utan urskiljning och det är viktigt vem du handlar av. En Kinabas som mellanlandat hos en Europeisk grossist/importör utan egen kvalitetskontroll kan se ut hur som helst medans en seriös grossist har folk på plats och går igenom instrument för instrument. Dessutom får instrumenten "vila"några månader för att bli av med ev.spänningar och för att vänja sig vid klimatet. När kineserna bygger så går det undan och om instrumentet är byggt/ihopsatt vid för hög fuktighet och sen kommer till Sverige, ja då kan ju vem som helst räkna ut vad som händer. Kontrabasens stora ytor gör den mer känslig än mindre träinstrument. Vissa märken håller en jämn kvalitet och du får det du betalar för i trä och urval. Dessutom är många torftigt utrustade vad gäller stackel, stränghållare, stall, strängar, greppbräda och mekanik. Om man ska uppdatera alla dom delarna till bra standard så kanske inte basen är SÅ billig längre. Det handlar inte om Kina, Rumänien eller USA. Det handlar om att många grips av girighet då man tror att man kan tjäna nån tusing extra. MITT RÅD ÄR: handla av någon som kan KONTRABASAR så slipper du strul och att slänga pengar i sjön.Det låter ganska vettigt dessutom!
inga tendenser till sprickor
(och då har den ändå tidvis stått på landet med skiftande uppvärmning)
inga behov att byta ut vare sig det ena eller det andra
jag är ju inte proffs på stråkinstrument i sig
men rätt duktig på trä och tycker nog att den här basen
är ett förhållandevis bra bygge
men visst är det helt klart säkrare att handla av en genuin
kontrabasförsäljare
- Kling
- Medlem
Kinesiska basar
Jag har haft min Eastman i snart 3år och är grymt nöjd! Har haft den inne hos två olika reparatörer och dom tycker att rent trä- och hantverksmässigt så är den värd 3-4gr pengarna.
Köpte också min på Tiptop.
Vill du se och höra den kan du kolla min myspace: http://www.myspace.com/kristianlind
Är väl alltid lite gambling när man köper ett nytillverkat instrument, hur klangen kommer att utvecklas och hur träet kommer att röra sej.
Vill du se och höra den kan du kolla min myspace: http://www.myspace.com/kristianlind
Är väl alltid lite gambling när man köper ett nytillverkat instrument, hur klangen kommer att utvecklas och hur träet kommer att röra sej.
- Gamba
- Medlem++
Re: Kinesiska basar
snygga låtarKling skrev:Jag har haft min Eastman i snart 3år och är grymt nöjd! Har haft den inne hos två olika reparatörer och dom tycker att rent trä- och hantverksmässigt så är den värd 3-4gr pengarna.

ska absolut komma och lyssna nån gång i stockholm