AMT akustisk kontrabasmikrofon

Diskussioner om kontrabasar
KontraKurt
Medlem

Inlägg av KontraKurt »

Men preampen följer med vid köp av AMT - alltid. Tror inte det går att beställa utan preamp.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Är det verkligen rätt lösning att mixa dessa två mickar? Om man inte är nöjd med någon av dem så lär det ju inte bli bättre av att köra bägge samtidigt.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Inlägg av mikkejohansson »

Svensson skrev:Är det verkligen rätt lösning att mixa dessa två mickar? Om man inte är nöjd med någon av dem så lär det ju inte bli bättre av att köra bägge samtidigt.
Eller så är det precis det det kan bli! Den ena ger en del av soundet och den andra en annan och tillsammans ger de hela soundet...finns många exempel på de som mixat kontaktmik och kond.mik, kolla bara Talkbass.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

mikkejohansson skrev:
Svensson skrev:Är det verkligen rätt lösning att mixa dessa två mickar? Om man inte är nöjd med någon av dem så lär det ju inte bli bättre av att köra bägge samtidigt.
Eller så är det precis det det kan bli! Den ena ger en del av soundet och den andra en annan och tillsammans ger de hela soundet...finns många exempel på de som mixat kontaktmik och kond.mik, kolla bara Talkbass.
Sant..
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++

Inlägg av Ale »

Kan meddela att jag har en AI Coda R hemma nu hela veckan. Lånat ut min TeCamprigg till en turne så kommer han den här hemma på lån. Och som vanligt när jag lirat genom AI, lika förvånad som vanligt. Så otroligt rent, hifi och behagligt sound. Lovin it!
Fender
Ampeg
Nova Craft
Användarvisningsbild
Bas-guden
Medlem

Inlägg av Bas-guden »

hrm. blev extremt nyfiken på AI Coda R nu! hur är den till elbas?
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++

Inlägg av Ale »

Bas-guden skrev:hrm. blev extremt nyfiken på AI Coda R nu! hur är den till elbas?
Helt fantastisk, imo så bra det kan bli. Tills en viss gräns, när den börjar bryta upp, och då försvinner allt.

Its no gig machine när det kommer till elbas, eller det beror ju på giget och sammanhanget, jazzkvartett funkar fint, men så fort det blir beat så dör den. Vill du däremot sitta hemma/sitta i en bra sal med bra klang, och bara le och må bra så är den ett fantastiskt köp. Även i studion, bra DI.
Fender
Ampeg
Nova Craft
Användarvisningsbild
Bas-guden
Medlem

Inlägg av Bas-guden »

uh. är den inte på 400w? man kan väl koppla låda till?
de borde duga för de flesta gigen jag gör. hur är den gentemot 12" puman?
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++

Inlägg av Ale »

Bas-guden skrev:uh. är den inte på 400w? man kan väl koppla låda till?
de borde duga för de flesta gigen jag gör. hur är den gentemot 12" puman?
Väldigt olika stärkare, Puman hade jag tagit över det mesta any day när det kommer till real life action. AI'n är mer den där röda Ferrarin man tar fram en gång i månaden, och njuter.
Fender
Ampeg
Nova Craft
KontraKurt
Medlem

Inlägg av KontraKurt »

Ale, du skrev att Wilson pick-up och Gallien Krueger var en grymt bra kombination. Om man har en AMT och vill köra den genom sin AI amplifier men samtidigt vill kunna köra sin Wilson i samma AI.
Vad innebär detta? AMT är en kondensatormick avsedd att återge ett så perfekt akustiskt sound som möjligt och AI har samma uppgift.
Men om man nu kopplar in Wilson piezo pick-up hur återger AI den signalen? Och behöver den preamp. eller finns det lämplig ingång på AI för piezo-pick-up? Vet du/eller någon annan?
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++

Inlägg av Ale »

Ja in idée är ju att tjacka tvåkanalersvarianten så man kan köra en blend i stärkaren.
Wilson utan preamp in i AI funkar utmärkt, men visst kan det finnas en idée att förstärkare signalen lite innan, så har du lite mer att jobba med hursomhelst, men den kräver det inte.
Har för mig att AI'n har en inputimpedance som ska göra det möjligt att använda de flesta piezo utan extern preamp. Vet inte om de gamla har de, men de nya modellerna har det tror jag.
Själv tycker jag det kan vara bra med en extern, blir ju lite mer headroom eftersom du får lager på lager och kan "boosta" på två punkter, utan att den klipper.

AI'n med två kanaler (sådan jag har hemma nu) har samma preamps på båda kanalerna, men den ena kanalen har två tele in (high/low) och den ena XLR, och XLR-kanalen har separat phantommatning.

Wilson tillhör de piezomikar som har en ganska hög output, och en väldigt ren och balanserad signal, så det brukar som sagt funka fint utan pre.

Det jar saknar på AI'n är en separat DI för båda kanalerna, vilket ju hade varit smidigt om man nu skulle blenda tex AMT med Wilson, och inte vill ha så mycket AMT i scenljudet men i PA't.
Fender
Ampeg
Nova Craft
KontraKurt
Medlem

Inlägg av KontraKurt »

Tvåkanals-AI,n är väl den som kallas Coda?
Fick svar direkt från Jørgen Wilson själv på frågan om det funkar med Wilson in i AI. Han ger i stort sett samma svar som du ger Ale med tillägget.... "I have attended many concerts and found that it fits most amps. when only the connection is made to a high impedance entrance".
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++

Inlägg av Ale »

KontraKurt skrev:Tvåkanals-AI,n är väl den som kallas Coda?
Fick svar direkt från Jørgen Wilson själv på frågan om det funkar med Wilson in i AI. Han ger i stort sett samma svar som du ger Ale med tillägget.... "I have attended many concerts and found that it fits most amps. when only the connection is made to a high impedance entrance".
Gött!
Precis, Coda.
Kollade i manualen. Gamla coda har alltså 1 Mohm i lowjacket, och 10Mohm i highjacket.
Fender
Ampeg
Nova Craft
KontraKurt
Medlem

Inlägg av KontraKurt »

Ale eller JanneJ någon av er nämnde att;
1) AI kunde vara lurig eftersom subwoofern är riktad nedåt golvet. Skulle det hjälpa om man lutar den bakåt så att suben riktas rakt fram.
2) AI är överkänslig vid för höga volymer. Vad menas med för hög volym och hur låter det då? Klarar den en medelstor klubblokal?
3) AI kan ge en konstig ljudbild i vissa rum. Menas därmed hårda rum av exempelvis betong?
jannej
Medlem+

Inlägg av jannej »

KontraKurt skrev:Ale eller JanneJ någon av er nämnde att;
1) AI kunde vara lurig eftersom subwoofern är riktad nedåt golvet. Skulle det hjälpa om man lutar den bakåt så att suben riktas rakt fram.
2) AI är överkänslig vid för höga volymer. Vad menas med för hög volym och hur låter det då? Klarar den en medelstor klubblokal?
3) AI kan ge en konstig ljudbild i vissa rum. Menas därmed hårda rum av exempelvis betong?
Ja du kan i katastroflägen lägga upp den på t ex en stol och rikta subwoofern helt framåt som en konventionell högtalare, går att spela starkare då, men å andra sidan försvinner vitsen med hela konstruktionen.

Jag har personligen inte direkt saknat att spela starkt med förstärkaren. Har ofta haft mest problem med t ex ihåliga scengolv. Muller.

...men å andra sidan har jag hört t ex Filip Augusson på en AI och Realist och det lät verkligen svinbra. Jag har både fått den låta jättebra, men på andra platser på funkar den inte alls.

Du har ingen möjlighet låna någon innan du köper? Så många andra faktorer spelar in som hur din bas låter, strängar, vilka sammanhang du spelar osv.
KontraKurt
Medlem

Inlägg av KontraKurt »

jannej skrev:
KontraKurt skrev:Ale eller JanneJ någon av er nämnde att;
Ja du kan i katastroflägen lägga upp den på t ex en stol och rikta subwoofern helt framåt som en konventionell högtalare, går att spela starkare då, men å andra sidan försvinner vitsen med hela konstruktionen.

Jag har personligen inte direkt saknat att spela starkt med förstärkaren. Har ofta haft mest problem med t ex ihåliga scengolv. Muller.

...men å andra sidan har jag hört t ex Filip Augusson på en AI och Realist och det lät verkligen svinbra. Jag har både fått den låta jättebra, men på andra platser på funkar den inte alls.

Du har ingen möjlighet låna någon innan du köper? Så många andra faktorer spelar in som hur din bas låter, strängar, vilka sammanhang du spelar osv.
Finns det någon av er som prövat AMT i Gallien Kreuger?

Det går ju att blanda AMT + piezo genom bra mixer för att slutligen gå in en GK. Vilkem mixer rekommenderas?
Användarvisningsbild
Bassface
Medlem

Inlägg av Bassface »

Ale skrev: Du kan också ta en titt på EA, som jag tror en snubbe i Stockholm säljer. Många kontrabasister tycks gilla dessa, tex den lilla Wizzy-lådan.
http://www.bontracasso.se/kategorier/Euphonic-Audio_192
http://www.bontracasso.se/kategorier/Euphonic-Audio_191
http://www.bontracasso.se/kategorier/Euphonic-Audio_194
Att styla en Volvo är som att sminka en gris !!
Användarvisningsbild
bashenrik
Medlem

Inlägg av bashenrik »

Hur har det gått för dig kontrakurt? har du hittat en fungerande lösning?
KontraKurt
Medlem

Inlägg av KontraKurt »

bashenrik skrev:Hur har det gått för dig kontrakurt? har du hittat en fungerande lösning?
Ja, jag har äntligen bestämt mig. Har sedan tidigare en AMT-mick och har nu beställt en ny AI Clarus+ Head som är på 800W med 2 kanaler in.

Senare under sommaren börjar dom leverera den nya AI Ten2 som är en combo med många nya finesser bl.a. 2 x 10 tums högtalare + tweeter som du kan läsa mera om på hemisdan;
http://www.acusticimg.com
jannej
Medlem+

Inlägg av jannej »

Låter spännande! Ska bli kul att höra ditt utlåtande.

Förresten, är det någon fler än jag som har problem med att gummibanden torkar ut? Jag är inne på andra paret på kort tid.
KontraKurt
Medlem

Inlägg av KontraKurt »

jannej skrev:Låter spännande! Ska bli kul att höra ditt utlåtande.

Förresten, är det någon fler än jag som har problem med att gummibanden torkar ut? Jag är inne på andra paret på kort tid.
Tyvärr så är det stora problem med O-ringarna till AMT-micken. Mina torkade ut på 6 månader - men - det är inte bara uttorkning som är problemet. Om du studerar den kraftigare ytterringen på närmare håll så får du veta att O-ringen tvingas vika 90 grader åt sidan över en vass kant på 4 ställen. Kanten är obearbetad och finns, där det frästa spåret som O-ringen löper genom, slutar.

NOTERA att materialet i O-ringarna skall vara det slitstarkare EPDM och inte NBR (Nitril) som jag är rädd att AMT använder.

Har skrivit till Ron på AMT och påtalat det här problemet och att dom måste göra något åt det. Ron har lovat skicka mig O-ringar men det finns andra, enklare, sätt att få tag på dem.
1) Genom WINDCORP Fredrik Arespång fredrik@windcorp.se som är generalagent i Sverige för AMT.

2) Bättre tror jag är att kontakta svenska firmor för att vara säker på att det blir EPDM-gummi. Enligt en bassist på http://www.talkbass.com så har de här O-ringarna beteckning 018 vilken lätt kunnat hittas på följande svenska firmor jag haft kontakt med;
Lars@lamisa.se
peter@jacking.se

Båda har EPDM-gummi att erbjuda. Nämn att du skall ha lagervara 018 så skall det bli rätt size.

Många basister, här hemma och i USA, har samma problem. Bl.a. Östgötamusiken som har en hel uppsättning AMT-mickar. Dom har beställt massor av O-ringar.

O-ringens ursprungliga funktion är som tätning runt axlar mot oljeläckage och i tillämpningar med andra vätskor i mekaniska system. En O-ring i normal applikation används just som ett O och inte utstrechad runt vassa kanter. Idén att ha micken hängande i ytterringen genom gummiband är genialisk men inte genomtänkt.

Försöker för egen del att få tag på en fräs så att man kan sätta in aluminumringen i ett arbetsstycke och med pelarborrmaskin försiktigt fräsa ned en rundad kant som bildar ett mjukt säte för ringen. Detta tror jag väsentligt ökar livslängden. Vidare kan man ha några O-ringar i reserv som får ligga i en plastpåse med mandelolja (borde gå med olivolja också som inte är syntetisk) vilket hindrar uttorkning. Annan olja innehåller lösningsmedel och kan påverka negativt. Detta plus EPDM gör allt mycket bättre tror jag.
Användarvisningsbild
bashenrik
Medlem

Inlägg av bashenrik »

KontraKurt skrev:
bashenrik skrev:Hur har det gått för dig kontrakurt? har du hittat en fungerande lösning?
Ja, jag har äntligen bestämt mig. Har sedan tidigare en AMT-mick och har nu beställt en ny AI Clarus+ Head som är på 800W med 2 kanaler in.

Senare under sommaren börjar dom leverera den nya AI Ten2 som är en combo med många nya finesser bl.a. 2 x 10 tums högtalare + tweeter som du kan läsa mera om på hemisdan;
http://www.acusticimg.com
Skall bli intressant att höra din utvärdering.

Jag har själv en AI Coda R med tvåkanaler. Har kört Realist eller nu på senare tid en B-band som kontaktmick. Funderar på olika myggor som kan användas i kombination t ex AMT eller Bruel&Kjear ATP.

Tyvärr så kvarstår det eviga problemet med att försöka förstärka basen, det låter aldrig som instrumentet i sig låter!
Men man kan ju göra sitt bästa för att arbeta runt det.

Lycka till och glöm inte att rapportera. :D
jannej
Medlem+

Inlägg av jannej »

Kontrakurt, tack för all information! Jag ska genast undersöka saken vidare.

Helt plötsligt får man reda på en massa om o-ringar. Hade just köpt en laddning på Clas Ohlsson men de ska jag genast lämna igen då de var i Nitril-varianten.
KontraKurt
Medlem

Inlägg av KontraKurt »

jannej skrev:Kontrakurt, tack för all information! Jag ska genast undersöka saken vidare.

Helt plötsligt får man reda på en massa om o-ringar. Hade just köpt en laddning på Clas Ohlsson men de ska jag genast lämna igen då de var i Nitril-varianten.
Hej Jannej,
Hörde av Lamisa att du köpr O-ringar. Hör gärna av dig. Funkar de bra?
jannej
Medlem+

Inlägg av jannej »

KontraKurt skrev:
jannej skrev:Kontrakurt, tack för all information! Jag ska genast undersöka saken vidare.

Hej Jannej,
Hörde av Lamisa att du köpr O-ringar. Hör gärna av dig. Funkar de bra?
Yes, jag köpte en laddning av dem. Har satt på dem och provar just nu. Än har jag inga som helst problem. Ska ha dem under uppsikt så kan jag återkomma med en rapport.
Skriv svar