Sadowsky RV-5 Såld!
- MatsD
- Medlem++
-
- Medlem++
För det första så skiljer sig Japan-Sadowskys inte särskillt mycket från en från USA. Ingenstans görs ändå delarna av tillverkarna. Det man huvudsakligen förlorar på att köpa en tillverkad i Japan är väl att man inte har riktigt samma möjligheter på utförande av basarna, men spelbarheten ska det inte vara någon märkbar skillnad på. Sen jämfört med din Windmill... Din låter ju inte Jazzbas. Aguilar preamp och Bartolinimickar. Köper man Sadowsky vill man ha jazzljudet och det får man med råge. Sen om skillnaden i byggkvalité är värd 10 k kanske jag inte kan påstå, men klart att det är två väldig olika basar är det och att Sadowsky tillhör en högre liga än Windmill (enligt mig m.fl.).MatsD skrev:Jag undrar just om en sån här japan-sadowsky (om man tänker bort loggan för ett ögonblick) har särskilt mycket att hämta på min Tysklandstillverkade Windmill JModern-femma - jag har svårt att tro det och ändå kniper ingen den fast den är 10 papp billigare...
Sorry för kladdet.
/Mats D
Edit: Mats, detta är väl den värsta sortens OT i en säljes tråd när man går in och gör reklam för sin egen bas i en annans annons.

- Bootzy
- Medlem+
Du kan sluta undra. Min japan-Sadowsky spelar åttor runt din WindmillMatsD skrev:Jag undrar just om en sån här japan-sadowsky (om man tänker bort loggan för ett ögonblick) har särskilt mycket att hämta på min Tysklandstillverkade Windmill JModern-femma - jag har svårt att tro det och ändå kniper ingen den fast den är 10 papp billigare...
Sorry för kladdet.
/Mats D

Fender Precision '68 - Fender Precision '69 - Epiphone Jack Casady - Hiwatt Custom 200 - Marshall VBC 412 - Mesa Boogie D800 - EBS Classic 1x12 x2
- MatsD
- Medlem++
Jag försöker bara anpassa mig till anything goes som uppenbarligen gäller på annonssidorna här på PrataBas, och utan att vilja vara otrevlig och utan avsikt att göra otillbörlig reklam för min egen bas (även om det kan uppfattas så) så kan jag ju ändå inte låta bli att undra (högt för att få respons) varför ett instrument ur Sadowskys b-serie ska kosta över 10 papp mer begagnat än min Windmill som dessutom är mer påkostad med lullull som du säger Vofflan. Dessutom så är det väl så (om jag är rätt underrättad) att Windmill gör sina basar själva (förr i Tyskland, nu i USA) medan Sadowsky har en massa legotillverkande underleverantörer. Invändningen att min JModern inte låter klassisk jazz utan är mer hitech medan denna kanske gör det är knappast heller relevant för själva prisdiskussionen, jag menar jag har en Squier Jazz för 2.500 kr som låter klassisk jazz hela vägen. Det var ju inte den karaktärsskillnaden jag ifrågasatte
Men om en japan-Sadowsky verkligen är så bra så lär det väl komma ett gäng kommentarer här som bekräftar detta och då har jag ju snarare hjälpt till att göra reklam för Bootzys bas, eller hur?
/Mats D
Men om en japan-Sadowsky verkligen är så bra så lär det väl komma ett gäng kommentarer här som bekräftar detta och då har jag ju snarare hjälpt till att göra reklam för Bootzys bas, eller hur?
/Mats D
- Ale
- Medlem++
Svaret är väldigt enkelt.
Sawdosky är ett väletablerat amerikanskt märke som funnits länge.
Windmill är litet och oetablerat, dvs annan prisklass.
Kolla på Unicorn tex, de instrumenten är helt klart likvärdiga de amerikanska boutiquemärkena (KS, Fodera osv) men kostar hälften = liten svensk nystartad byggare.
Byggkvaliteten är i princip den samma Windmill/Marusczyzk som Sadowsky. Men som Vofflan säger så är det här helt olika instrument, som sagt, den här Sadowskyn är väldigt mycket Fender. Ett kalasinstrument.
Sen ska man inte förglömma, Japan är ett otroligt starkt produktland när det kommer till byggkvalitet och industriella förutsättnignar. I många fall bättre än USA, så det är inget att vara rädd för.
Kolla på Unicorn tex, de instrumenten är helt klart likvärdiga de amerikanska boutiquemärkena (KS, Fodera osv) men kostar hälften = liten svensk nystartad byggare.
Byggkvaliteten är i princip den samma Windmill/Marusczyzk som Sadowsky. Men som Vofflan säger så är det här helt olika instrument, som sagt, den här Sadowskyn är väldigt mycket Fender. Ett kalasinstrument.
Sen ska man inte förglömma, Japan är ett otroligt starkt produktland när det kommer till byggkvalitet och industriella förutsättnignar. I många fall bättre än USA, så det är inget att vara rädd för.
Fender
Ampeg
Nova Craft
Ampeg
Nova Craft
- BB3000S
- VIP medlem
+1Vofflan skrev:Mats, detta är väl den värsta sortens OT i en säljes tråd när man går in och gör reklam för sin egen bas i en annans annons.Tycker jag i vilket fall. Ja, även om man ber om ursäkt för det.
Inte snyggt MatsD, du kunde åtminstone valt att posta i din egen säljtråd eller startat en ny tråd på ett mer allmänt tema kring vad som styr efterfrågan på olika basar/förstärkare/annat.
Kanonsnygg Sadowsky för övrigt!

*EDIT* Lite onödigt inlägg från min sida kanske, forumpolis är inget ideal för mig heller direkt. Jag kan tycka att prisnivån känns helt rätt för Sadowskyn, den kommer nog att säljas för i princip dom begärda pengarna. Samtidigt är det nog så att Windmill och andra liknande märken ofta ger relativt sett väldigt mycket för pengarna.
Senast redigerad av BB3000S den ons 04 mar 2009, 08:44, redigerad totalt 1 gånger.
| BB1000| BB2000 | BB3000 | BB5000 |
| Stingray | Jazz | Precision | Cirrus |
| Aguilar db680 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |
-
- Medlem++
Jag är ändå den som tänker att man kan räkna med att en bas från Sadowsky generellt ska vara bättre än t.ex. en Windmill. Sen om 10 k är rimligt... Men mer ska de nog kosta. Finns en anledning till att Sadowsky kan ta sånna priser de gör och det inte bara för att de varit med längre i matchen, tror jag. Ett par faktorer som har med tiden att göra finns väl. De har lärt sig mer genom åren och givetvis har de etablerat ett varumärke, men jag tror även att de är bättre. De har ju bevisligen levererat genom åren. Det hela leder till att kvalitén över lag är bättre hos Sadowsky. Sen får framtiden utvisa om Windmill en dag kommer nå de höjderna, men riktigt jämförbara tror jag inte att de är.Ale skrev:Svaret är väldigt enkelt.
- Ale
- Medlem++
Hmm, påminner lite om förra tråden.
Vill inte Beefa vofflan, men jag tror mycket av det där sitter i ditt huvud.
Finns absolut ingenting som säger att Sadowsky är "bättre" instrument.
Du kan ju uppenbarligen i alla fall inte visa på något som skulle göra att de har så stort övertag som du beskriver, förrutom marknaden då flörstås.
Jag tror bara du läst lite för mycket på talkbass. Men den diskussionen orkar jag inte ta igen!
Du kan ju uppenbarligen i alla fall inte visa på något som skulle göra att de har så stort övertag som du beskriver, förrutom marknaden då flörstås.
Jag tror bara du läst lite för mycket på talkbass. Men den diskussionen orkar jag inte ta igen!
Fender
Ampeg
Nova Craft
Ampeg
Nova Craft
-
- Medlem++
Jag läser faktiskt aldrig på talkbass för det första.Ale skrev:Hmm, påminner lite om förra tråden.

Sen får väl jag hänvisa till ditt huvud... För opartisk tror jag inte nån skulle påstå att du är.

Jag säger inte att de är överlägsna, men en skillnad finns det; bör finnas. Som du säger, marknaden föredrar dem som det ser ut idag. Det finns säkert bra och mindre bra ex. av alla tillverkare, men vissa har en högre standard. Det kan bero på flera saker. Rutin eller så är de rent ut av bättre.
Edit: Nej, den här diskussionen känns väldigt onödig. Spec. med dig Ale. För du skulle aldrig kunna säga något annat än det du säger utifrån din sutiation. Så svårt att ta det på allvar med dig.

- Ale
- Medlem++
Hehe intressant att du verkligen inte lyckas förklara eller svara. Nåväl, orkar inte med det här tjabbet igen.
Men säg inte att jag är partisk, jag skulle i princip kunnat spela på vad jag vill (kanske inte 250 k alembic dock)
men mitt basval har ingenting med det här att göra.
Och framförallt har det ingenting med tråden att göra.
Men säg inte att jag är partisk, jag skulle i princip kunnat spela på vad jag vill (kanske inte 250 k alembic dock)
Och framförallt har det ingenting med tråden att göra.
Fender
Ampeg
Nova Craft
Ampeg
Nova Craft
-
- Medlem++
Nej, för jag ser det inte som en diskussion så känner ingen behov av att göra det och som du själv uttrycker det så orkar jag inte. Sen tror jag vad jag vill om ditt basval.Ale skrev:Hehe intressant att du verkligen inte lyckas förklara eller svara. Nåväl, orkar inte med det här tjabbet igen.

Edit: Jag klandrar dig inte för något.
- MatsD
- Medlem++
Nu tog ju jag bara min Windmill som exempel, det var faktiskt inte primärt menat att pusha för den och inte att dissa ett kvalitetsmärke som Sadowsky heller - mer en fråga utslängd för att få kommentarer från folk med åsikter om hur det kommer sig att Sadowsky kan säljas till så förhållandevis höga priser. Jag kunde lika gärna ha tagit de Roscoe Beck-femmor som legat ute här och på Blocket med en prislapp på runt 12.000 kr som jämförelse. Kanonbra instrument enligt många och dessutom designade i samarbete med en erkänt duktig basist.
Om sedan sånt här kladd hör hemma i en säljtråd är en separat fråga men när jag ifrågasatt det tidigare har jag fått veta att jodå, så gör vi här på PrataBas, så därför blir jag lite förvånad/förvirrad när det plötsligt kommer kommentarer om motsatsen.
/Mats D
Om sedan sånt här kladd hör hemma i en säljtråd är en separat fråga men när jag ifrågasatt det tidigare har jag fått veta att jodå, så gör vi här på PrataBas, så därför blir jag lite förvånad/förvirrad när det plötsligt kommer kommentarer om motsatsen.
/Mats D
-
- Medlem++
Tror aldrig att det påståtts att det är okej att ifrågasätta en annons.MatsD skrev:Nu tog ju jag bara min Windmill som exempel, det var faktiskt inte primärt menat att pusha för den och inte att dissa ett kvalitetsmärke som Sadowsky heller - mer en fråga utslängd för att få kommentarer från folk med åsikter om hur det kommer sig att Sadowsky kan säljas till så förhållandevis höga priser. Jag kunde lika gärna ha tagit de Roscoe Beck-femmor som legat ute här och på Blocket med en prislapp på runt 12.000 kr som jämförelse. Kanonbra instrument enligt många och dessutom designade i samarbete med en erkänt duktig basist.
/Mats D
Det har diskuterats tidigare när det skrivits i en säljestråd hur ful någon tycker basen är och detta tycker jag är att dra parallellt med det. Förstår att du är sur för OT i dina annonser. Själv skulle jag se det som gratis-bump som håller tråden levande (= uppmärksamhet) så länge det är objektivt. Det tolkar jag inte ditt inlägg som.
- BB3000S
- VIP medlem
Ale skrev:Nej förstår inte riktigt varför alla lackar på MatsD nu plötsligt, det är väl något typ av motsvar.

Förutom du själv är det väl närmare bestämt bara jag och Vofflan och naturligtvis Bootzy som brytt oss om att uttrycka en åsikt?
Är det grymt vanligt? Verkligen?Ale skrev:Men det är ju grymt vanligt att folk försöker sälja sitt i andras säljtrådar. Inget unikt precis.
Isåfall har jag missat det, men det gör väl inte saken väldigt mycket mer ok eller?
| BB1000| BB2000 | BB3000 | BB5000 |
-
- Medlem++
Ja, varför bryr jag mig ens. Det är väl upp till Bootzy att säga till om han tycker att det sabbar för honom. Ber om ursäkt.Ale skrev:Nej förstår inte riktigt varför alla lackar på MatsD nu plötsligt, det är väl något typ av motsvar.
Men det är ju grymt vanligt att folk försöker sälja sitt i andras säljtrådar. Inget unikt precis.
-
- Medlem++
Uppenbarligen så gör ju Mats detta för att det skett i hans tråd (trådar?) och är bitter över det.Ale skrev:Nej jag förstår helt klart.
Det är ju svårt det där, man kan ju liksom inte skriva "regler" för varje grej på forumet, det blir ju vad det blir helt enkelt.
Sen tycker inte jag att han gör det på ett sjysst sätt. Detta är medvetet OT för att visa hur drygt det kan vara, men han tar OTn ett steg längre, enligt mig.
- Ale
- Medlem++
Jo, fullt möjligt.Vofflan skrev:Uppenbarligen så gör ju Mats detta för att det skett i hans tråd (trådar?) och är bitter över det.Ale skrev:Nej jag förstår helt klart.
Det är ju svårt det där, man kan ju liksom inte skriva "regler" för varje grej på forumet, det blir ju vad det blir helt enkelt.
Sen tycker inte jag att han gör det på ett sjysst sätt. Detta är medvetet OT för att visa hur drygt det kan vara, men han tar OTn ett steg längre, enligt mig.
Nåväl nu är det gjort.
Jag är egentligen också för att säljtrådar är endast säljtrådar, men det är lite svårt att stoppa de traditioner som redan finns

Fender
Ampeg
Nova Craft
Ampeg
Nova Craft
- Bootzy
- Medlem+
Det följer bara nätets oskrivna lagar att alla får säga och tycka vad dom vill utan hänsyn och ett uns folkvett. Det är som vanligt de fegaste och mest kuvade i det riktiga livet som vågar komma fram i forum och tycka mest och skrika högst om saker de inte vet ett skit om.
Du får dissa och puscha hur mycket du vill Mats, men i mina ögon framstår det bara som du är ledsen och kinkig som tusan bara för att du inte lyckas kränga din bas.
Din bas är säkert hur kanon som helst, men det är ingen Sadowsky. Den dag du får testa en, så kommer du att förstå varför den kostar mer. Sadowsky är dessutom en seriös tillverkare som slår knut på sig själv för att tillfredsställa sina kunder och Windmill framstår hur oseriösa som helst i jämförelse. Därmed inget illa sagt om deras instrument, men deras sätt att bedriva business stinker.
Åter igen, Ja... min Japan-Sadowsky spelar åttor runt din Windmill.
Du får dissa och puscha hur mycket du vill Mats, men i mina ögon framstår det bara som du är ledsen och kinkig som tusan bara för att du inte lyckas kränga din bas.
Din bas är säkert hur kanon som helst, men det är ingen Sadowsky. Den dag du får testa en, så kommer du att förstå varför den kostar mer. Sadowsky är dessutom en seriös tillverkare som slår knut på sig själv för att tillfredsställa sina kunder och Windmill framstår hur oseriösa som helst i jämförelse. Därmed inget illa sagt om deras instrument, men deras sätt att bedriva business stinker.
Åter igen, Ja... min Japan-Sadowsky spelar åttor runt din Windmill.

Fender Precision '68 - Fender Precision '69 - Epiphone Jack Casady - Hiwatt Custom 200 - Marshall VBC 412 - Mesa Boogie D800 - EBS Classic 1x12 x2
- Night Prowlèr
- Medlem
- blackparkas
- Medlem++++
Hehe...Bootzy skrev:Det följer bara nätets oskrivna lagar att alla får säga och tycka vad dom vill utan hänsyn och ett uns folkvett. Det är som vanligt de fegaste och mest kuvade i det riktiga livet som vågar komma fram i forum och tycka mest och skrika högst om saker de inte vet ett skit om.
Fast det stämmer inet i mitt fall.
Jag hörs och tycker högt och mycket även IRL....
Kanske inte har märkts så mycket på PB-träffar etc men då har jag varit lite mer laidback...
Nu sa du ju iofs inte heller att man inte kan både gasta IRL och på nätet...

Sadowsky är Sadowsky för bövelen.
Windmill är ju en loppa i jämförelse och då kan Windmill vara hur bra som helst utan att de kostar mer pengar.
Det här har vi diskuterat många gånger.
Det är inte nödvändigtvis kvalitén som kostar pengar....
Har testat för få Sadowsky för att säga bestämt vad jag själv tycker i frågan Sadowsky Vs. Windmill men i min bok så räcker det om Sadowskyn är lika bra som Windmillen för att den ändå ska kosta myyycket mer.
Tror som några andra att det vore nog bästast att försöka kränga utanför Sverige rent ekonomiskt.
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215