Bred musiksmak

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Skriv svar
Gäst

Bred musiksmak

Inlägg av Gäst »

Nästan alla musikanter jag träffar anser sig ha bred musiksmak (mig själv inkluderat) men när man väl skrapar lite på ytan brukar det inte vara så vilda kast mellan genrerna (jo, mig själv inkluderat här också...).

Ett exempel var väl min gamla baslärare på gymnasiet som sa att han lyssnade på "allt möjligt, allt från Tower of Power till Earth Wind & Fire..."

Vad anser ni er själva ha, bred eller smal? Och varför?
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem

Inlägg av knedy »

Jag tycker jag har bred.
Tower of Power och Earth Wind & Fire är två band jag gillar faktiskt. 8)
Idag har jag lyssnat mest på Frank Sinatra och BB King.
Jag gillar "klassisk" rock á la Thin Lizzy, AC/DC och Kiss. Drar mer än gärna på lite Jimi Hendrix, Janis Joplin.
Stonerrock är något som ligger mig varmt om hjärtat också, Kyuss och Fu Manchu är kanon. The Who är ju stora favoriter såklart. Man kan höra mig lyssna på valfri Motown-klassiker, då sjunger jag gärna med också. Lynyrd Skynyrd och Allman Brothers är också något jag lyssnat mycket på, inte så mycket på Molly Hatchet förrns nu senare dom har en del bra också.
SKA blir det en hel del, mest tredjegenerationen("punk-ska") typ Goldfinger, Streetlight Manifesto, Reel Big Fish. Blir en del rockabilly också, något jag ska försöka lära mig när jag köpt en kontra.
Lite melankolisk singer-songwriter låtar slinker gärna igenom från såna som Ane Brun, Thomas Dybdahl - också äldre som Cat Stevens och Donovan. ...och Dylaaaan :roll:
Är jag på dåligt humör slår jag igång nån tråkmetal, bara så jag kan lugna ner mig med något annat sen. :oops:
Jamiroquai blir det ibland, Journey, Sheryl Crow, George Benson gillar jag, Bruce Springsteen, Bobby Womack, Pearl Jam, Otis Redding, Rage Against The Machine är ett av mina all-time-favorit band.
Warren G's debutskiva snurrar titt som tätt också så då fick jag in lite hiphop också, är det hiphop är det oldschool dock > De La Soul. Annars har jag börjat luska ut vilka låtar dom(mest Warren G och Dr Dre) samplat från och lyssnat på originalen istället som Michael McDonald, Leon Haywood och DeBarge.

Så.. rätt bred ja, varför? Ja varför inte. :P
Senast redigerad av knedy den lör 28 jul 2007, 19:51, redigerad totalt 3 gång.
Officiell stormästare i EB-orden
Matte
VIP medlem

Re: Bred musiksmak

Inlägg av Matte »

Har nog en relativt bred musiksmak. Lyssnar på allt möjligt från pop till jazz till hårdrock till klassiskt. Det enda som inte finns i skivsamlingen och är den tyngsta brötmetallen och dagens variant på hiphop/rap.
Senast redigerad av Matte den lör 28 jul 2007, 19:59, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Tja vad skall man börja... jag består av lite olika personligheter:
A. Det var bättre förr, dvs frossar i rockband från sent 60-tal till mitten av 70. Gyllne eran.
Kan vara det mesta från den tiden...
B. Frank Zappa och lite mer äldre artrock typ king crimson m.m. Eno, Nico och det köret.
C. Motörhead och viss Metal (nästan bara Metallica), inte pudel! Och inga gitarrshredders!
D. Dödsmetall och Gothic, ofta lite fånigt men jag gillar vissa ändå. Från Opeth till Amon Amarth! :D
Ingen genre jag kan eller orkar sätta mig in riktigt...
E. Jazz till viss del, gärna gammal stenkake jazz från europa. 50-talet Chet B tex. ESB Trio om det skall vara nutid.
F. Country: Hank Willams, Cash och även sån där 30 tals roots... Blues oxå förstås.
G. Artister med utstrålning: Frank Sinatra, Liza, Robbie och tom Madonna
H. Klassiskt: Var totalless på rock/pop början av 90-talet. Beethoven stråkkvartetter, Bach mässor, Purcell mm. OPERA!Svag för senromatisk engelsmän typ Vaughn Williams. Även modernarna nutida verk kan funka.

När man räknar upp så här för sig själv så kan man få för sig att man är bred i smaken... men vete tusan! Det är så mycket jag INTE gillar!
Jag är nog bred med stora glapp?

Edit: Glömde Motown.. å Funkadelic.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Det kanske är mer avslöjande om man berättade vad man inte gillar ;)
Då ser man vilken skygglappsbeklädd gammal get man är :D
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
gäst

Inlägg av gäst »

---
Senast redigerad av gäst den fre 08 maj 2009, 18:49, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Johannes skrev:
GrafZeppelin skrev: Ett exempel var väl min gamla baslärare på gymnasiet som sa att han lyssnade på "allt möjligt, allt från Tower of Power till Earth Wind & Fire..."
Underbart!

Själv så lyssnar jag uteslutande på Sha-Boom.
:lol: :lol: :lol:
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Jag tycker jag själv har en bred musiksmak i den bemärkelsen att jag gillar allt som svänger..
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++

Inlägg av ferm »

Förra gången jag uttryckte min smak gällande vad jag inte gillade blev jag mordhotad, så jag vet inte om jag törs.
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++

Inlägg av Simon Andersson »

några exempel: meshuggah - john mayer? foo fighters och tribal tech? sevendust - jamiroquai? justin timberlake - korn? det är väl ganska långt i från varann...

och allt det där lyssnar jag på och tycker är bra och/eller intressant.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

min musiksmak är nog mest löjligt bred faktiskt... jag lyssnar på det mesta..
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++

Inlägg av FreCKo »

Jag anser mig själv inte ha en sån bred musiksmak, utan allt inom rock/metalvärlden brukar funka bra för mig, förutom allt som har med emo eller -core att göra...

För att visa lite: U2 är ett av mina favoritband tillsammans med Green Day, Velvet Revolver, Guns n' Roses, Metallica och Pantera.
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Johannes skrev:Själv så lyssnar jag uteslutande på Sha-Boom.
Jag med! Både första och andra skivan så därför anser jag mig ha bred musiksmak.
Användarvisningsbild
criss
Medlem+

Inlägg av criss »

ferm skrev:Förra gången jag uttryckte min smak gällande vad jag inte gillade blev jag mordhotad, så jag vet inte om jag törs.
ja, det är väl nedanstående du tänker på:

"ferm skrev:
Allt svenskt från 60-talet är hemskt. Tomas Ledin är en plåga i en klass för sig. En som får mig att vilja kunna blunda med öronen är 99 luftbaloons med nåt fruntimmer som jag inte vill veta vad hon heter.
Jag tycker inte om hästjazz heller.

app, app, app!
e du rent från vettet påg?
nu blir det till att tvätta munnen med tvål och läsa 500 ave maria baklänges!
allt svenskt 60-tal?
dissa alt från monica Z till cornelis till hansson&carlsson till, till, ....va, va?
ska det vara så?
avbön tack!!!
gillar du inte fred åkerström heller?
otack är världens lön!
fan annamma! har tagit kontakt med advokat för att utröna hurruvida avlivning av galen bassist räknas som mord. - om inte: pass opp gosse! Cool

men.. killen som sjöng så fint om rosen...det gillar du väl? "just idag så köpte jag...." det är väl fint?

men jag håller med om Ledin och countrrrry får mig bara att tänka på sex med getter Embarassed"

måste be om ursäkt här.
det jag skrev jag under min mentalsjuka period(slutade för en timme sen) och jag kan intyga att jag numer är mer balanserad och inser att mordhot inte är riktigt rätt väg att gå.

på dem bara - berätta vad du inte gillar!
jag kommer inte att mordhota.

:wink:

återigen, ursäkta
mvh
criss
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Gäst

Inlägg av Gäst »

Några reflektioner bara. Med några undantag så är det ungefär såna här svar man vanligtvis får, att man anser sig ha bred musiksmak men det rör sig nästan alltid om västerländsk populärmusik över ett spann på kanske 30-60 år.

Är det brett? Nja... tveksamt?
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++

Inlägg av FreCKo »

Criss: Jag håller med Ferm iofs, jag är SJUKT emot ALL svensk musik förutom i ett läger: Göteborgsmetallen. Thomas Ledin och Per Gessle är satan himself, all svensk "pop" från 60-talet är satans styggelse...

Jag backar upp Ferm till 100% på svensk musik från 60-talet.
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Matte
VIP medlem

Inlägg av Matte »

GrafZeppelin skrev:Några reflektioner bara. Med några undantag så är det ungefär såna här svar man vanligtvis får, att man anser sig ha bred musiksmak men det rör sig nästan alltid om västerländsk populärmusik över ett spann på kanske 30-60 år.

Det är väl få som lyssnar på folkmusik från Angola och uppskattar skivor någon obskyr japansk samtida tonsättare. Den bredden är det nog få i västvärlden som har.
Jag har svensk folkmusik och Steve Reich i samlingen, inte fullt så bredd, men en bit på väg. 8)

Fast i Johannes liga lär jag inte komma upp till. Det är få som fixar det!
Användarvisningsbild
criss
Medlem+

Inlägg av criss »

FreCKo skrev:Criss: Jag håller med Ferm iofs, jag är SJUKT emot ALL svensk musik förutom i ett läger: Göteborgsmetallen. Thomas Ledin och Per Gessle är satan himself, all svensk "pop" från 60-talet är satans styggelse...

Jag backar upp Ferm till 100% på svensk musik från 60-talet.
nämen va fan!?!
nä, nu klär jag mig i svarta lakan och börjar gå mot stockholm barfota med ett galet leende!

:twisted:

metall säger du... jag gillar råmalm från våra en gång så framgångsrika svenska gruvor. roots asså! (om man jämför med stångjärn och I-profil)

by the way...
är du även mot den musik du själv framför?

du spelar väl inte i ett göteborgsband? :wink:

edit: jo du får tycka som du vill och det där med svartalakan och barfota.... det var bara på skoj.
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

GrafZeppelin skrev:Några reflektioner bara. Med några undantag så är det ungefär såna här svar man vanligtvis får, att man anser sig ha bred musiksmak men det rör sig nästan alltid om västerländsk populärmusik över ett spann på kanske 30-60 år.

Nej men svaren var ganska väntade. Vi alla tror vi har "bred" musiksmak... men antagligen inte.
Ingen har troligen säkert "bred" musiksmak... man är präglad av ålder, kön, kulturell tillhörighet bla bla.
Alla är fångar i sin lilla värld helt enkelt.
Gäst

Inlägg av Gäst »

anli skrev:Nej men svaren var ganska väntade. Vi alla tror vi har "bred" musiksmak... men antagligen inte.
Ingen har troligen säkert "bred" musiksmak... man är präglad av ålder, kön, kulturell tillhörighet bla bla.
Alla är fångar i sin lilla värld helt enkelt.
Ja. Jag har en kompis som i stort sett bara lyssnar på klassisk pianomusik och dödsmetall från sent åttiotal. Han är stolt över att vara smal och säger också att han föraktar allmänbildning, det är för människor som inte vågar gå sin egen väg. ;)
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Det finns en poäng med att vara "smal" eventuellt... men å andra sidan är det fåniga val egentligen.
Man får vara nöjd att man fortfarande... då och då... inte så ofta... hör nåt nytt som man inte trott man skulle tycka om.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Jag anser absolut att jag har bred musiksmak.
Lyssnar man på olika genrer, så räknas det som bred musiksmak.
Vet inte hur du Grafen menar riktigt men Jag lyssnar på Country, blues till hårdaste hårt (Dillinger!!!) via band som U2, Foo Fighters, Galactic Cowboys och allt annat trams.

Känns orättvist att blanda in en massa folkmusik för att det ska bli bredare, lyssnar man på 200 olika genrer så anser iaf jag att man har bred musiksmak, även om det mesta är sk "västerländsk musik"

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Tror som de flesta att jag har bred smak...
So here goes med varför:
1. 60-70-tals rock ligger väldigt varmt om hjärtat i alla möjliga former.
2. Jazz, utom det allra mest experimentella dissonanta, icke-svängiga eländet. Missförstå mig rätt - det är OK med blå toner, men de bruna tycker jag inte om.
3. Blues - både gammal och ny.
4. Pop med sväng (Bo Kasper, Maroon 5, Kent, Gwen S, One Eyed Peas, och mycket, mycket mer...)
5. Klassisk musik - extra svag för gitarrstycken, men det mesta funkar förutom (se ovan undantag för jazz..)
6. Opera!! - live, måste vara live!! OK på skiva, men riktigt bra live. Gillar klassikerna. Kan uppskatta balett också om det är rätt föreställning och publikstämning.
7. 80-tals hårdrock tar mig direkt tillbaka till tonåren och uppskattas. Lyssnar inte ofta på det längre, men det är fortfarande bra.
8. Gammal rap, med lite melodi och snygg musik.
9. Reggae - mycket sköna grooves där.
10. Motown - riktig skatt!!
11. Disco, höll på att glömma disco... Massvis med kul grejer här.
12. Tja, vad kan man hitta på mer... Vet inte hur man skall kategorisera Enya, Mike Oldfield, Jeff Buckley, Jack Johnsson, RHCP, Peter LeMarc, (och massvis fler, men inte längst fram i huvvet just nu) men bra är de.

Ogillar... Det är nog en del det med om man tänker lite:
1. Dansband
2. Nyare metall i alla möjliga former (sorry alla ni som gillar, men ärlighet varar längst..)
3. Ny rap, där flest-ord-per-minut är viktigare än att göra bra musik.
4. Smörig country (vilket för mig lägger den i dansbandsfacket).
5. Dissonant och/eller osvängig musik oavsett stil. Har svårt för MTV där stor del av musiken är "PC-producerad" enligt "mall A1 pop-hit", där det bara upprepas samma tråkiga slinga om och om igen. Mycket på MTV är dock bra också..

Som Grafen säger faller jag nog också i facket "sista 50 åren och västerländskt" (förutom de klassiska grejerna och en del gammal jazz/blues).
Men jag kan tycka att den västerländska musiken undergått tillräckligt stor förändring under just de åren - från att jazzen fick slå sig in med etiketten "djävulens musik", Motown i skymundan, rock som den nya djävulens musik osv till det enorma utbud vi har idag där vi t.o.m. har svårt att kategorisera en stor del av musiken för att den spänner över flera kategorier eller t.o.m. behöver nya.
Och idag har vi ju även fått in en hel massa influenser i vår nutida musik, där t.ex. Paul Simon m.fl. lånar afrikanska musiker för deras (för oss) unika rytm-uppfattning. Halva RnB/pop/rap-svängen hyr in karibiska musiker eller producenter för att deras syn på hur musik byggs är eftertraktat. Det finns troligen fler exempel jag inte kommer på halv ett på natten...
Det lär väl dröja innan man hämtar influenserna från asien i stället kanske, men jag skulle inte bli överraskad om det händer en vacker dag.

I min uppräkning ovan finns undantag i alla låtkategorier. Jag sätter höger pekfinger på att det finns dansbandsmusik jag gillar och jag vet att det finns 70-tals rock jag ogillar.
Men nu vet ni vad som snurrar på spelaren iallafall.
Fast jag har nog glömt massor...

/Ff
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

Hmm, bred om man avser vad jag kan tänka mig att lyssna på, men kanske riktigt smal om man avser vad jag föredrar.

Jag lyssnar på jazz, rock, metal, "världsmusik", folkmusik, elektronisk musik, samt ytterst små urval av r&b, disco, funk, hiphop (men hatar 99% av allt inom dessa genrer).
Det jag lyssnar allra mest på är progressiv rock från 70-talets början, men också modern rock som är åt det mer experimentella hållet.

Egentligen spelar det inte så stor roll vad det är för genre, utan att musiken ska vara genuin (inte kommersiell), emotionell, genomtänkt och experimentell. Dessa "krav" kan ju ses som smal musiksmak, även om det är många genrer - eller delar av genrer - som täcks in.

Just nu lyssnar jag på Pat Metheny, men i eftermiddags lyssnade jag på Dismember. Schizofren? :lol:

Tillägg: Det kanske inte är så konstigt att just musiker har bred musiksmak förresten? Är man verkligen intresserad av musik så är det ju logiskt att man söker runt bland det som finns, emedan folk som inte har ett så kärt förhållande till musik kanske istället bara lyssnar på det som ställs till förfogande, typ radio.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Blir det inte jobbigt att välja bort allt kommersiellt bara för att?
96% ungefär av utbudet (normala utbudet) bör väl räknas som kommersiellt eftersom tanken är att de vill leva på musiken.

Jag har svårt att strunta i musik bara för det räknas som kommersiellt.
Det är musiken/melodier som styr, se´n får det vara hur producerat som helst.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar