Bred musiksmak

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Johannes skrev:
blackparkas skrev: När ni gamla stofiler var unga då fanns det rock, hårdrock, jazz, country, schlager att välja på.
Det fanns inte 7000 olika sorters dödsmetall eller 2000 olika sorters Hardcore..
Det är väl främst inom den tyngre musiken som det finns så otroligt många genrer.
För en schlager-drottning låter säkerligen Soilwork och Pantera exakt lika dant, medan det egentligen är 2 helt olika musikstilar, så det beror väl lite på omständigheter också..
Även inom äldre musik (då menar jag 70-talet) så fanns det ju tusen stilar inom varje stil, skillnaden är ju att nu så vill varje enskilt band ha ett eget namn på sin i sitt tycke unika stil, därav alla 7000 olika namn.

Kan hålla med till viss del, speciellt inom Dödsmetall, Blackmetal och Hardcore.
Men tex dessa tre genrer, som nog faktiskt får räknas som genrer, bara de fanns ju inte på 70-talet.
Inte power metal, NUmetal, Rapcore, metalcore, emo-core osv...

Makten: Passa dig med pizzarocken.. det är inte deras fel att de blivit kända och spelas på rixFM...

EDIT: :D :D :D:) :D:D:D
Senast redigerad av blackparkas den sön 29 jul 2007, 22:14, redigerad totalt 1 gånger.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

GrafZeppelin skrev:
Geddy_Lee skrev:Från det ena till det andra
Gäddan i ett nötskal, and don't we just love him for it... ;)
Give me some looooooove!! :P
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

blackparkas skrev:EDIT: :D :D :D:) :D:D:D
Det är bra Parky, vi vill inte ha några missförstånd här!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Gäst

Inlägg av Gäst »

Kanske kan vara värt att tillägga att jag lägger ingen värdering i smalt/brett. Precis som jag inte skulle se ner på någon som alltid gick klädd i sin favoritfärg eller bara utförde sin favorithobby.
gäst

Inlägg av gäst »

GrafZeppelin skrev:Kanske kan vara värt att tillägga att jag lägger ingen värdering i smalt/brett.
Inte jag heller. En god vän berättade att han under flera år vägrade lyssna på någonting annat än Rolling Stones. Vilken hjälte!
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Johannes skrev:
GrafZeppelin skrev:Kanske kan vara värt att tillägga att jag lägger ingen värdering i smalt/brett.
Inte jag heller. En god vän berättade att han under flera år vägrade lyssna på någonting annat än Rolling Stones. Vilken hjälte!
Fast... dansband...? Jag ser inte ned på människor som uteslutande lyssnar på dansband, men jag tycker lite synd om dem...

Johannes: När var det din vän enbart lyssnade på Stones? Det är klart mer imponerande (konstigt?) om det var i nutid än om det var när de fortfarande var heta. (Jo, jag vet att de säljer slut varenda arena de är på, men det vill jag påstå är på gamla meriter).

/Ff
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Fördelen med att bara lyssna på Stones, jämfört med nå't annat band, är ju att de har varit med så länge och gjort så mycket. Tänk att bara lyssna på Idol-Agnes som bara släppt en skiva...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
TommyLove
Medlem

Inlägg av TommyLove »

Lyssnar absolut mest på 1900-talsmusik.
Men det finns även i skivsamlingen några enstaka renässansplattor och lite 1700- och 1800-tal. Några få 2000-talsproduktioner.

Nästan bara västerländskt.

Smalt.
www.myspace.com/tommylovesweden

Det är inte det att det var bättre förr, det är bara det att det är sämre nu.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Om man gillar Irländsk folkmusik då?
Får man räkna sig själv som att ha bred musiksmak då?
:D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

blackparkas skrev:Om man gillar Irländsk folkmusik då?
Får man räkna sig själv som att ha bred musiksmak då?
:D
Om man bara gillar Irländsk folkmusik är man fortfarande smal i sin musiksmak.. :D

För att bli bred borde man nog minst täcka alla kontinenter och ha hittat guldkorn från varje årtionde tillbaka till 1500-talet. :twisted:
Trivs med att vara smal.

/Ff
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Har tänkt till... jag är nog smal ändå. G
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Ja, det är ju så jäkla svårt att hitta bra 1700-talsmusik från antarktis!! Har fler märkt det?

/Ff
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Wall
Medlem+

Inlägg av Wall »

GrafZeppelin skrev: Vad anser ni er själva ha, bred eller smal? Och varför?
Jag anser mig ha en smal musiksmak.
Varför?
Ända sen du startade denna tråd har jag lyssnat oavbrutet på Starships "We Built This City".
Ok?

Jag tycker även som några av er andra här på forumet.
Radio = skit.
TV = skit
Tidningar = skit
Böcker = skit

Fast när TV:n går sönder lyssnar jag ju på radio å Metro kan man ju bläddra i fast inte när jag sitter på bussen, då läser jag en bok istället.
Just nu läser jag: http://www.booksattransworld.co.uk/thebookthief/
Men det är något för en anna tråd.

Tänk att första gången jag hörde Zap Mama var på radio.
Tänk att jag fick träffa Kasper Bech Holten genom TV.
Tänk att jag köpte T-Ride's skiva efter en artikel där Joe Satriani hyllade Jeff Tysons gitarrspel.
Tänk att jag gick till biblioteket och lånade hem allt med Pierre Boulez efter att ha läst den riktiga Frank Zappa boken.
Tänk att jag tog mig till Baltimore och pratade med en man som hette Michael Hedges bara för killen som startade denna tråd sa att jag borde lyssna lite på den där Michael Hedges...

Hon...va heter hon nu igen...som jag bor ihop med...ja, skit samma. Den där radiomänniskan som spelade Zap Mama tar hem en jävla massa musik från olika delar av världen. Allt ifrån Qawwali flamenco till "Nightside Glance" (ett metalband från Vitryssland).
Å JA(!), jag lyssnar på allt hon tar hem. Det mesta är = skit.
Vilket borde innebära att jag har en "smal lite bajsdoftande musiksmak".
Lite som hemma hos gamla människor.

Hur ska man kunna definiera begreppet musiksmak?
Kan ens musiksmak modulera över tid?
Den första skivan jag köpte var 1984 (LP och VanHalen ifall någon undrar).
Senaste skivan jag köpte var Steve Vai's Sound Theories ("smal lite bajsdoftande musiksmak").
Och iomed att alla namn jag nämnt håller/höll på med någon form av musik har jag som jag tidigare nämnt smal musik smak.
Enda sättet att få en bred musiksmak är väl att börja lyssna på annat än musik. Typ Hollywood Edge's Sonic Science Foley Footsteps eller något liknande.

Hälsar en lite frågandes,
Anders
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Tidningar och böcker skit säger du?

hm...

Användarvisningsbild
Wall
Medlem+

Inlägg av Wall »

blackparkas skrev:Tidningar och böcker skit säger du?

hm...
Men att dissa radio å teve är ok?

hm...
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Jaja, radio och tv sänder ju bara junk oftast, det är väl vida känt?!?
Men hur motiverar du att tidningar och böcker är skit?

Användarvisningsbild
Wall
Medlem+

Inlägg av Wall »

blackparkas skrev:Jaja, radio och tv sänder ju bara junk oftast, det är väl vida känt?!?
Men hur motiverar du att tidningar och böcker är skit?
Dom flesta tidningar skriver väl bara om junk.
Dom flesta böcker är väl skrivna av junkies.
Undantaget "Mein Kampf" som skrevs av en jävla galning.

Jag ser bara bra program på Tv och lyssnar bara på bra Radio.

Eller överdriver jag alltså något som är negativt så att det blir så positivt så att det blir negativt?

Hälsar den något ironiska tidningsläsande bokmalen,

Anders

Edit: Nu handlar denna tråd om musik, så jag ber om ursäkt för allt dravel om böcker, radio/tv å sånt skit. Musik ska byggas utav glädje !!!
Hänger numer på bassnack.se! Det trevligaste stället du kan hitta på internet.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Jag har tveklöst en väldigt smal musiksmak.
För nu pratar vi om musik man faktiskt föredrar att lyssna på va?

Om vi pratar om vad som influerar en och vad man tar in pga olika anledningar vill jag säga att jag lyssnar på allt..
Senaste tiden har det blivit mer och mer gammla saxhjältar.. merparten svarta och merparten spelandes jazz... men det av skälet att jag just nu är inne i en sådan fas.. för ett tag sedan var det bara steelpans..
Innan dess var det brasilianska capoeira musik.. ..

I mp3 spelaren som lyssnas i under varje hundpromenad rullar nu:
1. Back to black med Amy Winehouse
2. Fresh outta P university med Bootsy
3. Graham Central Station (samma titel på bandet)
4. Heavy Weather med Weather Report
5. Life on planet Groove med Maceo Parker
6. This Is Who I am - Salem Al Fakir
7. Purple - Stone temple pilots
8. Weird Al's samlade verk.. (många.. mycket highspeed polka.. GRYMT!)
9. The Reinbow children - Prince.. (mycket fuzzig bas på denna platta.. me like..)
10. Bump City - TOP

Har inte hunnit "säkerhetskopiera" den 2 diskars the esential Jaco Pastorius jag fick av min kära förra veckan..
Många spår på cd 2 jag inte hört innan.. mycket kul.. den får byta ut nr 4 då "hittarna" från orginalplattan är med..

så.. smalt som attan.. if you ask me..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
gäst

Inlägg av gäst »

fieldflower skrev: Johannes: När var det din vän enbart lyssnade på Stones? Det är klart mer imponerande (konstigt?) om det var i nutid än om det var när de fortfarande var heta. (Jo, jag vet att de säljer slut varenda arena de är på, men det vill jag påstå är på gamla meriter).

/Ff
När det skedde är väl helt oviktigt eftersom allt de spelat in finns kvar, bevarat för all framtid att lyssna på. Musiken har bland annat sparats på vinyl, kasett, cd och mp3. Teknikens under you know...

När det gäller hur heta de är eller inte är så har de ju faktiskt släppt en hel del bra musik även efter 1973 (eller vilket år fundamentalisterna nu anser är året då de släppte sinsista bra platta). T om senaste plattan är ju helt ok, särskilt om man jämför med många nya hypade band som inte har mycket mer att komma med än att dom knarkar, super och dejtar supermodeller. Det gör Stones också, skillnaden är att de gjort det i över 40 år och ändå lyckas få ur sig en hyfsad platta som dessutom sålde mer än de flesta uppskrivna rookieband.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Johannes skrev:
fieldflower skrev: Johannes: När var det din vän enbart lyssnade på Stones? Det är klart mer imponerande (konstigt?) om det var i nutid än om det var när de fortfarande var heta. (Jo, jag vet att de säljer slut varenda arena de är på, men det vill jag påstå är på gamla meriter).

/Ff
När det skedde är väl helt oviktigt eftersom allt de spelat in finns kvar, bevarat för all framtid att lyssna på. Musiken har bland annat sparats på vinyl, kasett, cd och mp3. Teknikens under you know...

När det gäller hur heta de är eller inte är så har de ju faktiskt släppt en hel del bra musik även efter 1973 (eller vilket år fundamentalisterna nu anser är året då de släppte sinsista bra platta). T om senaste plattan är ju helt ok, särskilt om man jämför med många nya hypade band som inte har mycket mer att komma med än att dom knarkar, super och dejtar supermodeller. Det gör Stones också, skillnaden är att de gjort det i över 40 år och ändå lyckas få ur sig en hyfsad platta som dessutom sålde mer än de flesta uppskrivna rookieband.
Jag gillar Stones och det är nog det enda bandet som jag har kvar på min "Måste se live"-lista, MEN, att de säljer skivor fortfarande känns som att det är även det på gamla meriter, finns ju en del som bara måste köpa skivorna med den och den bara för att det är just en ny skiva m Rolling Stones.
Dream Theater är så för mig, hur kass skivorna än är så måste jag köpa dem...
Nu menar jag inte att Stones suger, för det gör de verkligen inte, vet dessvärre inte hur bra senaste plattan är då jag bara är ett wannabe-stones-fan och har knappt hört något från den.

Nu känns det som att jag skrev det här bara för att argumentera och det gjorde jag inte. Funderar på att radera men... äh...

Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

blackparkas skrev:
Johannes skrev:

/Ff

Jag gillar Stones och det är nog det enda bandet som jag har kvar på min "Måste se live"-lista, MEN, att de säljer skivor fortfarande känns som att det är även det på gamla meriter, finns ju en del som bara måste köpa skivorna med den och den bara för att det är just en ny skiva m Rolling Stones.
Dream Theater är så för mig, hur kass skivorna än är så måste jag köpa dem...
Nu menar jag inte att Stones suger, för det gör de verkligen inte, vet dessvärre inte hur bra senaste plattan är då jag bara är ett wannabe-stones-fan och har knappt hört något från den.

Nu känns det som att jag skrev det här bara för att argumentera och det gjorde jag inte. Funderar på att radera men... äh...
Läge att läska lite känner jag: Bridges to Babylon-touren -99, avslutningskonserten på Wembley Stadium med publik på 80000 själar. Det var bra det!!!
Keith spelade fel på introt till Paint it black, slutar spela, går fram till micken och bara småskrattar i den, går tillbaka och så river de av låten. Priceless!

Jag tillhör alltså de som tycker att de är bra, men på gamla meriter...
Bryr mig inte särskilt om deras nyare musik eftersom deras gamla är så bra.

Jag har måste-ha-förhållandet till del grupper - T.ex. Bo Kaspers och RHCP (finns säkert fler) - där måste jag ha allt de gjort, även om allt kanske inte är riktigt bra.

/Ff
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

fieldflower skrev: Jag tillhör alltså de som tycker att de är bra, men på gamla meriter...

/Ff
Hade fått för mig att nya plattan var väldigt mycket back-to-basics och att den uppskattades av de riktiga fansen.
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Geddy_Lee skrev:
fieldflower skrev: Jag tillhör alltså de som tycker att de är bra, men på gamla meriter...

/Ff
Hade fått för mig att nya plattan var väldigt mycket back-to-basics och att den uppskattades av de riktiga fansen.
Man kanske skulle lyssna lite på den iallafall då...

/Ff
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

fieldflower skrev:
Geddy_Lee skrev:

/Ff
Man kanske skulle lyssna lite på den iallafall då...

/Ff
Jag är absolut inget fan. Bästa låten enligt mig är "Anybody seen my baby". *hukar*
Men det är vad jag läst mig till av förståsigpåarna, läs rescensenterna.
- Jan Hellman
Skriv svar