Relikering av ett guldanodiserat plektrumskydd?
- thetonequest
- Medlem+
Relikering av ett guldanodiserat plektrumskydd?
Jag har skaffat ett nytt plektrumskydd som skulle behöva relikeras, för att matcha basen det ska sitta på bättre.
Är det någon som har några bra tips för hur man ska gå tillväga?
Jag har kollat igenom diverse relic-guider på nätet, men inte hittat något ang. just dessa plektrumskydd.
I och med att de är gjorda i aliminium, och inte plast, så antar jag att det kanske är ett lite annat tillvägagångssätt som behövs?
Tacksam för svar!
Är det någon som har några bra tips för hur man ska gå tillväga?
Jag har kollat igenom diverse relic-guider på nätet, men inte hittat något ang. just dessa plektrumskydd.
I och med att de är gjorda i aliminium, och inte plast, så antar jag att det kanske är ett lite annat tillvägagångssätt som behövs?
Tacksam för svar!
/Knut
|Fender Jazzbas 1969 - Sunburst|
- hosse
- Medlem+++
nån vattenbaserad snusk-blandning borde ju också funka för att smutsa ner det.
tänk bara på att smeta det på just den ytan du vill ha smutsig. tror nämligen att det sätter sig rätt bra i ett sånt plekkeskydd och blir man då lite ivrig och smetar på hej vilt över hela ytan så kan det bli jobbigt att få bort det där man inte vill ha det.
tänk bara på att smeta det på just den ytan du vill ha smutsig. tror nämligen att det sätter sig rätt bra i ett sånt plekkeskydd och blir man då lite ivrig och smetar på hej vilt över hela ytan så kan det bli jobbigt att få bort det där man inte vill ha det.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish
snus och kaffe, a match made in heaven.
"When in doubt, skriv 'dom'."
www.myspace.com/sleepingdervish
snus och kaffe, a match made in heaven.
"When in doubt, skriv 'dom'."
- groovyjr
- VIP medlem
Jag har relicerat p-skyddet på min gamla Tokai Hardpuncher innan jag sålde den, när jag gjorde om den till en '59 reissue. Använde stålull och tog väldigt försiktigt på de ställen som normalt blir slitna. Nere vid volymrattarna (mer vid volym än tone), vid tumstödet och uppe där man eventuellt haft tummen vid spel. Kolla runt på nätet efter bilder på riktigt slitna och ha dem som utgångspunkt. Skickar med en halvtaskig bild men det syns en del på den.

If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
- BBQV
- Forumvärd
- thetonequest
- Medlem+
Tack för hjälpen och det varma välkomnandet.
Snyggt jobb med Tokaien förresten...
Har bara några frågor:
Vad är scotchbrite och var får man tag på det?
Behöver man ha någon speciell sorts stålull och vart får man i så fall tag på den?
Ska försöka få upp lite bilder på projektet sedan när det går av stapeln...
Snyggt jobb med Tokaien förresten...
Har bara några frågor:
Behöver man ha någon speciell sorts stålull och vart får man i så fall tag på den?
Ska försöka få upp lite bilder på projektet sedan när det går av stapeln...
/Knut
-
- Medlem++
http://www.3m.com/us/home_leisure/scotc ... onges.htmlthetonequest skrev:Har bara några frågor:
Tror att jag köpte min på ICA. "Heavy Duty Scrub Sponge" tror jag det var.
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
- GNUlars
- VIP medlem
- Kontakt:
Hejsan!
Jag tycker färgen är viktigare än slitaget. Se till att den får stå i solen... Jag tejpade mitt guldaluminiumplektrumskydd (kul ord...) på insidan av fönstret i ett år innan jag satte det på basen. Då var det bara hälften så guldigt och såg väldigt rätt ut.
Om du skall slipa så måste stålullen vara riktigt fin (000 eller 0000), annars blir det bara repigt. Fin scotchbrite är också bra
Lars
Jag tycker färgen är viktigare än slitaget. Se till att den får stå i solen... Jag tejpade mitt guldaluminiumplektrumskydd (kul ord...) på insidan av fönstret i ett år innan jag satte det på basen. Då var det bara hälften så guldigt och såg väldigt rätt ut.
Om du skall slipa så måste stålullen vara riktigt fin (000 eller 0000), annars blir det bara repigt. Fin scotchbrite är också bra
Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm