Hmm, USA-Jazz. Tillverkad -91. Bandlös. Någonstans mellan 5800-6200:- är väl ett rimligt pris. Beroende på skick, ljud, spelbarhet och om det medföljer hardcase.
Anders
Basar: Rickenbacker 4001 -74, Fender AVRI `64 Jazz Bass, Ampeg Dan Armstrong -70
Bassmaniac skrev:Hmm, USA-Jazz. Tillverkad -91. Bandlös. Någonstans mellan 5800-6200:- är väl ett rimligt pris. Beroende på skick, ljud, spelbarhet och om det medföljer hardcase.
Bassmaniac skrev:Hmm, USA-Jazz. Tillverkad -91. Bandlös. Någonstans mellan 5800-6200:- är väl ett rimligt pris. Beroende på skick, ljud, spelbarhet och om det medföljer hardcase.
Anders
Intressant - jag köpte den ju ny själv 2004?!?
Enligt serienumret, som börjar med Z1------- så är den tillverkad 2001. Den kanske hade hängt länge i butiken
Anders
Basar: Rickenbacker 4001 -74, Fender AVRI `64 Jazz Bass, Ampeg Dan Armstrong -70
Anders
Z1 är väl 2001. 1991 borde vara N1. Men priset bör väl ligga där någonstans. Bandlösa är inte så eftertraktade.
Anders
Z1 är väl 2001. 1991 borde vara N1. Men priset bör väl ligga där någonstans. Bandlösa är inte så eftertraktade.
Men tänk på att ett Z kan se ut som ett N om man vrider på det.
Det finns faktorer som drar priset åt olika håll. Bandlöst drar nedåt eftersom förhållandevis få lirar bandlöst och kundkretsen blir liten. Att den är USA-såld och intagen till Sverige drar också ned priset. Att det för närvarande tycks vara stört omöjligt att sälja bra basar för vad de borde vara värda drar också ned priset. En ytterligare faktor som drar nedåt är att Fender uppgraderade 2008 vilket får tidigare närliggande årgångar att framstå som sämre. Skicket, sunburst, string thru och dollarkursens påverkan på nypriserna drar åt andra hållet. Fretlines drar också uppåt eftersom basister ovana vid bandlöst har mycket lättare att orientera sig och spela rent på en sån.
Jag tycker inte man skulle behöva dumpa en sån där för under 7.000 kr men kan ändå föreställa mig att den kan ligga osåld både länge och väl med den prislappen. 6.000 kr är för billigt men då borde du få den såld rätt snabbt och får du inte det då tycker jag inte du ska sälja den alls, utan behålla den eller försöka byta in den i butik eller byta per annons.
/Mats D
PS
Jag kan själv lägga ett kontant bud på 6.000 kr på den eller 6.500 kr i inbytesvärde på någon av de Windmill-basar jag har till salu här på PrataBas.