Förutom att det är världens mest svårstavade musikstil så är ju reggaebasen en knepig grej att bli bra på.
Spelade själv mycket Reggae när jag bodde i Japan.
Jag och min vita Hardpuncher
Reggae i sig är ju ganska simpel musik i typisk 2-3 ackordföljd men just basgångarna är ju grymt bra.
Vet inte vad ni tycker men är inte reggaebassister jäkligt tajta och synkade i jämförelse? Har märkt nu när jag lirar med andra att jag totalsågar de flesta bassister just för att de är inte är så tajta. Bara jag som är gnällig?
Det handlar inte om tighthet. Det handlar om genre kännedom och känsla för just den musikstilen. Jag har livnärt mig i musikbranchen ganska länge nu och folk brukar vara så pass nöjda att det genererar en del nya jobb ibland men..... jag är nog en av världens sämsta reggae basister. Och inte för att vara självgod nu eller sätta mig på några höga hästar men det handlar inte om att jag inte spelar tillräckligt tight eller att jag är omusikalisk. Det handlar om att jag har noll koll på musikstilen och dålig känsla för just reggae. Jag kan inte. Jag vet inte hur man gör. Jamaica ligger lite för långt från Småland. Men det betyder inte att jag är dålig för det och att jag inte kan spela rent generellt. Utan det handlar om genre kännedom och stilkänsla. Och reggae är definitivt inte min starka sida. Och ska man hårddra det handlar det om att man ibland kan vara FÖR tight för vissa musikstilar. Ibland ligger svänget i att man släpar/sliter i tempot. Inom viss musik ska basan släpa eller ligga på för att det ska bli "rätt" och utan det svänger det inte.
Hellboy skrev:Det handlar inte om tighthet. Det handlar om genre kännedom och känsla för just den musikstilen. Jag har livnärt mig i musikbranchen ganska länge nu och folk brukar vara så pass nöjda att det genererar en del nya jobb ibland men..... jag är nog en av världens sämsta reggae basister. Och inte för att vara självgod nu eller sätta mig på några höga hästar men det handlar inte om att jag inte spelar tillräckligt tight eller att jag är omusikalisk. Det handlar om att jag har noll koll på musikstilen och dålig känsla för just reggae. Jag kan inte. Jag vet inte hur man gör. Jamaica ligger lite för långt från Småland. Men det betyder inte att jag är dålig för det och att jag inte kan spela rent generellt. Utan det handlar om genre kännedom och stilkänsla. Och reggae är definitivt inte min starka sida. Och ska man hårddra det handlar det om att man ibland kan vara FÖR tight för vissa musikstilar. Ibland ligger svänget i att man släpar/sliter i tempot. Inom viss musik ska basan släpa eller ligga på för att det ska bli "rätt" och utan det svänger det inte.
Så känner jag i alla fall.
//J
JAg håller med till 70%.
Stefan holm är ju grym på höjdhopp men jag tror inte han skulle vara så bra på basket eller vice versa
JAg antar att jag lyckades lära mig lira reggae (ja, jag lyssnar ju på reggae också förstås) så snabbt är att jag spelar trummor och kan mina takter.
Kanske för att jag föredrar rytm och driv mer än tex melodi?
Reggae är inte så avanserat rent tekniskt men det är ju det där med att hela tiden synka. Krävs givetvis att trummisen är bra.
Förövrigt hade vi en "lassie" i reggaebandet. Vår trummis far lirade trumpet i stones-trummisens jazzband
Hellboy skrev:Det handlar inte om tighthet. Det handlar om genre kännedom och känsla för just den musikstilen. Jag har livnärt mig i musikbranchen ganska länge nu och folk brukar vara så pass nöjda att det genererar en del nya jobb ibland men..... jag är nog en av världens sämsta reggae basister. Och inte för att vara självgod nu eller sätta mig på några höga hästar men det handlar inte om att jag inte spelar tillräckligt tight eller att jag är omusikalisk. Det handlar om att jag har noll koll på musikstilen och dålig känsla för just reggae. Jag kan inte. Jag vet inte hur man gör. Jamaica ligger lite för långt från Småland. Men det betyder inte att jag är dålig för det och att jag inte kan spela rent generellt. Utan det handlar om genre kännedom och stilkänsla. Och reggae är definitivt inte min starka sida. Och ska man hårddra det handlar det om att man ibland kan vara FÖR tight för vissa musikstilar. Ibland ligger svänget i att man släpar/sliter i tempot. Inom viss musik ska basan släpa eller ligga på för att det ska bli "rätt" och utan det svänger det inte.
Så känner jag i alla fall.
//J
JAg håller med till 70%.
Stefan holm är ju grym på höjdhopp men jag tror inte han skulle vara så bra på basket eller vice versa
JAg antar att jag lyckades lära mig lira reggae (ja, jag lyssnar ju på reggae också förstås) så snabbt är att jag spelar trummor och kan mina takter.
Kanske för att jag föredrar rytm och driv mer än tex melodi?
Reggae är inte så avanserat rent tekniskt men det är ju det där med att hela tiden synka. Krävs givetvis att trummisen är bra.
Förövrigt hade vi en "lassie" i reggaebandet. Vår trummis far lirade trumpet i stones-trummisens jazzband
"Sync" är viktigt i all musik. Och jag tycker att "rythm, driv och melodi" är lika viktigt. Sen kan jag tycka att riktigt bra reggae basister faktiskt har en otrolig fokus på melodi. Och även jag spelar trummor på några plattor men det gör mig inte till en bättre reggae basist för det. Jag hävdar in till förbannelse att det handlar om genre kännedom och känsla för just den musikstilen. På samma sätt som att många reggae basister är rent stinkande dåliga på andra musikstilar är många andra typer av basister rent stinkande dåliga på reggae. Och jag är en av dom.
Själv tror jag att jag skulle bli en ganska hyfsad reggae-basist, även om jag inte är som Hellboy. Det ligger mycket i det, att man måste ha känsla för det.
Jag tror till exempel att jag skulle vara ganska värdelös som melodisk dödsmetal-basist, eftersom jag inte har intresse för att vara det. Nu ska jag börja lyssna in mig på fingerspels-funk, typ Tower of Power och sånt så att jag ska kunna spela funk med några kompisar.
En stor procent av det man spelar är ju kopierat från sånt man redan hört, och det är omedvetet. Samma med författare som anammar sin stil från tidigare förebilder.
Lyssna på Aston "Family Man" Barret eller Sly n Robby så får du exempel på bra bassister som svänger.
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Men sen är det ju inte i alla låtar inom Reggae som man ska ligga och släpa på... Man får ju anpassa spelet efter den generella känslan i låten mer än att tänka "nu jävlar är det reggae, nu släpar vi satan"
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Bjuder på lite modern version av Bob marleys son, Damian. Min favorit sen jag såg han på Grönan för några år sen! Snubben med flaggan stod och viftade HELA konserten!
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=NFmHt0ed ... re=related[/youtube]
Noelredding skrev:Men sen är det ju inte i alla låtar inom Reggae som man ska ligga och släpa på... Man får ju anpassa spelet efter den generella känslan i låten mer än att tänka "nu jävlar är det reggae, nu släpar vi satan"
Nä, många reggaelåtar är ju mer studs än släp. T. ex UB40's Red Red Wine. Där studsar basen gött. Fast UB40 har ju lite rocksteady och ska-influenser inbakade.