Boss ME 50B
-
- Medlem+
- Kontakt:
Boss ME 50B
Om det avhandlats i någon annan tråd innan, hänvisa mig dit bara!
Som rubriken antyder vill jag veta vad ni tycker om denna Boss?
* Dist
* Djup
* Kvalité
Eftersom jag är rätt ny på det här med effekter tänkte jag först köpa mig en Behringer Bas V-amp som jag tänkt använda vid inspelning (hemma), men någon rekommenderade denna Boss istället.
Åsikter?
Mvh
Som rubriken antyder vill jag veta vad ni tycker om denna Boss?
* Dist
* Djup
* Kvalité
Eftersom jag är rätt ny på det här med effekter tänkte jag först köpa mig en Behringer Bas V-amp som jag tänkt använda vid inspelning (hemma), men någon rekommenderade denna Boss istället.
Åsikter?
Mvh
-
- Medlem+
- Kontakt:
-
- Medlem+
- Kontakt:
-
- Medlem+
- Kontakt:
- maxoges
- Medlem++
Jag har en. Mycket bättre än min gamla boss me8IIb. Bra effekter, men lite förvirrande stämapparat. Bra hållbarhet med rejält chassi. Har inte använt min live än. Beror mest på att jag inte kör så mycket med effekter och att jag inte klarar att pricka bankknapparna med min fötter, men det är knappast ett problem för en icke fotförlamad person.
-
- Medlem+
- Kontakt:
- Harris
- Medlem
Sorry BonafideYouthBonafideYouth skrev:Harris// Har du hunnit å testat den ännu?

Har faktiskt spelat med den en del nu. Men utnyttjar max 5% skulle jag tro.
Använder 3 program, ett med kompressor och reverb, ett med phaser och kompressor och ett med bara lite reverb. Supertråkigt.
Dist får jag bäst med min SVT-topp. Men jag spelar med ytterst lite dist.
Kompressorn är kanon. och hela pedalen är superenkel.
Har lekt lite med dist och wha-wha´n och lekt Cliff Burton och det funkar också.
Har också såklart testat alla andra effekter men mest lekt lite hemma.
Stämapparaten tycker jag är superenkel.
Och visst ja! Jag älskar volympedalen. Har aldrig provat förrut men använder den rätt flitigt.
Summan är i alla fall att man får många effekter för pengarna.
Och den är super lätt att förstå. Och den är rejält byggd.

Jag ger den 4+ av 5.
Fender, Fender, Fender och lite fler Fender
och Rickenbacker
Ampeg
- alsof
- Medlem
Jag har använt min live och studio i ett par år och jag är också väldigt nöjd.
* Stämapparaten är superenkel och man kommer åt den snabbt. Det enda är att det vore bra om det inte lät något ut när man stämmer. Nu måste man trycka av volymen med volympedalen om man vill stämma utan att publiken hör. Det är i och för sig en kandidat till "Dagens i-landsproblem" men ändå...
* Chorusen låter bra, särskilt om man lyssnar på det i stereo.
* Jag har inte så mycket erfarenhet av att spela distat men det låter bra.
* Den klarar av min B-sträng utan problem.
* Den är väldigt hållbar och stabil.
* Enkel att förstå och programmera.
* Enkelt att ändra i det man har programmerat.
* Tyvärr kan man inte byta plats på det man har programmerat. Om man vill ha det på ett annat ställe måste man ställa in det igen och spara det på det nya stället.
* Fretless-effekten låter verkligen bandlös. Jag använder den ganska ofta.
* Den automatiska wah-wahn låter som om det är en riktig wah-wahpedal så man slipper hålla på och krångla med pedalen.
* De tunna strängarna på min Chapman Stick som man egentligen kan se som gitarrsträngar låter bra i pedalen.
Det är några grejer jag kom på nu. Om jag inte hade haft pedalen och om jag hade vetat det jag vet om den nu så hade jag köpt den.
* Stämapparaten är superenkel och man kommer åt den snabbt. Det enda är att det vore bra om det inte lät något ut när man stämmer. Nu måste man trycka av volymen med volympedalen om man vill stämma utan att publiken hör. Det är i och för sig en kandidat till "Dagens i-landsproblem" men ändå...
* Chorusen låter bra, särskilt om man lyssnar på det i stereo.
* Jag har inte så mycket erfarenhet av att spela distat men det låter bra.
* Den klarar av min B-sträng utan problem.
* Den är väldigt hållbar och stabil.
* Enkel att förstå och programmera.
* Enkelt att ändra i det man har programmerat.
* Tyvärr kan man inte byta plats på det man har programmerat. Om man vill ha det på ett annat ställe måste man ställa in det igen och spara det på det nya stället.
* Fretless-effekten låter verkligen bandlös. Jag använder den ganska ofta.
* Den automatiska wah-wahn låter som om det är en riktig wah-wahpedal så man slipper hålla på och krångla med pedalen.
* De tunna strängarna på min Chapman Stick som man egentligen kan se som gitarrsträngar låter bra i pedalen.
Det är några grejer jag kom på nu. Om jag inte hade haft pedalen och om jag hade vetat det jag vet om den nu så hade jag köpt den.
- maxoges
- Medlem++
-
- Medlem+
Jag har visserligen bara testat ME-50 för gitarr men den har jag å andra sidan använt relativt mycket. Enkelt uttryckt skulle jag säga att man får bra valuta för pengarna.
Minus:
- När du använder presets så blir det någon millisekunds tystnad, vilket innebär att du måste ha lite speciell timing när du byter för att det inte ska låta som en kort paus. Så här är det på alla ME-50, kanske inte me-50B dock.
- Flanger, phaser, univibe, tremolo och wha effekterna tycker jag inte om. Detta är givetvis en personlig fråga om vilket sound man vill uppnå men jag tycker dom är väldigt kantiga & utan värme.
Plus:
- Extremt lätthanterlig
- Bra delay
- Ett par av distarna är riktigt bra
- Juste harmonizer om man gillar sånt
Minus:
- När du använder presets så blir det någon millisekunds tystnad, vilket innebär att du måste ha lite speciell timing när du byter för att det inte ska låta som en kort paus. Så här är det på alla ME-50, kanske inte me-50B dock.
- Flanger, phaser, univibe, tremolo och wha effekterna tycker jag inte om. Detta är givetvis en personlig fråga om vilket sound man vill uppnå men jag tycker dom är väldigt kantiga & utan värme.
Plus:
- Extremt lätthanterlig
- Bra delay
- Ett par av distarna är riktigt bra
- Juste harmonizer om man gillar sånt
-
- Medlem+
- Kontakt:
- Harris
- Medlem
Håller faktiskt med. Jag byter inte ljud mitt i så många låtar, men gör man det så måsta man ha en viss timing.Ulfern skrev:Minus:
Bra att tänka på.
Jag gav 1600 för min med Boss spänningsadapter till. Den var i princip i nyskick.
Fender, Fender, Fender och lite fler Fender
och Rickenbacker
Ampeg
- alsof
- Medlem
- Bassplaya
- VIP medlem
Finns detta problem (som jag antar är icke true bypass) även på nyare Bossmultigrunkor?alsof skrev:Tyvärr är det så på ME-50B också.Ulfern skrev:Minus:
-
- Medlem+
Vad jag har hört så har iaf inte GT 8- och GT 10orna det problemet. Men dom är ju en lite annan typ av multieffekt än me-50 med alla förstärkarsimulatorer etc... Någon nyare ME har inte kommit tror jag.
Jag kom på ett till problem som dyker upp lite då och då; och det är att expressioneffekterna inte kickar igång när man trycker till expressionpedalen, detta går dock lätt att fixa genom att nollställa pedalen. Hur man gör detta finns med i manualen.
Men återigen, jag tycker det här en väldigt prisvärd pedal, väldigt mycket valuta för pengarna även om den givetvis är långt ifrån perfekt.
Jag kom på ett till problem som dyker upp lite då och då; och det är att expressioneffekterna inte kickar igång när man trycker till expressionpedalen, detta går dock lätt att fixa genom att nollställa pedalen. Hur man gör detta finns med i manualen.
Men återigen, jag tycker det här en väldigt prisvärd pedal, väldigt mycket valuta för pengarna även om den givetvis är långt ifrån perfekt.
Senast redigerad av Ulfern den ons 22 apr 2009, 11:29, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Medlem+
- Kontakt:
- Mr Spock
- Medlem++
Hmmm...javaddå?
Jag läste den här tråden igår morse, blev intresserad och sökte på Blocket, sms:ade säljaren och bjöd 75% av det begärda priset, och fick svar efter en kvart. Nu är den min.
Borde jag ha dåligt samvete?

Jag läste den här tråden igår morse, blev intresserad och sökte på Blocket, sms:ade säljaren och bjöd 75% av det begärda priset, och fick svar efter en kvart. Nu är den min.

Borde jag ha dåligt samvete?

Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet
Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet
Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
- adde_johansson
- Medlem+
Har provat en och bortsett från latencyproblemet när man bytte presets så trivdes jag både med ljuden och handhavandet. Enda anledningen till att jag inte jagat reda på en begagnad är att jag är för snål för att betala för en massa saker som jag ändå inte kommer att använda..och lillebrorsan ME 20b saknar i stort sett samtliga av de effekter som jag velat haft i en mindre multipadda.
olabola skrev:Smälljud som låter skit är väl "slap" ?
-
- Medlem+
- Kontakt:
-
- Medlem+
- Kontakt:
Ok, på det stora hela verkar det som om den får god kritik.adde_johansson skrev:Har provat en och bortsett från latencyproblemet när man bytte presets så trivdes jag både med ljuden och handhavandet. Enda anledningen till att jag inte jagat reda på en begagnad är att jag är för snål för att betala för en massa saker som jag ändå inte kommer att använda..och lillebrorsan ME 20b saknar i stort sett samtliga av de effekter som jag velat haft i en mindre multipadda.
- adde_johansson
- Medlem+
Den låter helt okej, men de "riktiga" pedalerna låter klart bättre.BonafideYouth skrev:Ok, på det stora hela verkar det som om den får god kritik.adde_johansson skrev:Har provat en och bortsett från latencyproblemet när man bytte presets så trivdes jag både med ljuden och handhavandet. Enda anledningen till att jag inte jagat reda på en begagnad är att jag är för snål för att betala för en massa saker som jag ändå inte kommer att använda..och lillebrorsan ME 20b saknar i stort sett samtliga av de effekter som jag velat haft i en mindre multipadda.
olabola skrev:Smälljud som låter skit är väl "slap" ?