Backlund skrev:Egentligen är ju jag också sugen på en 1/2. Grejen är att jag har ett medfött fel (har ältat detta hundra ggr känns det som

), mina fingrar på vänster hand är mycket kortare än på höger, så ju kortare mensur desto bättre. Det är därför jag är lite rädd att 7/8 kanske är lite för mycket för mig, om det är mycket skillnad mot en 3/4 dvs.
Lånade en gammal Wilfer 1/2 för ett par veckor sedan och den var inte i bra skick, men ack så bra den lät ändå!
Tillägg: Wilfern hade dessutom sarger och boten i plywood och den lät ju bra. Solitt granlock var det på den.
säker på att sidorna var i plywood?
det är rätt svårt att få till sånt utan speciella pressmallar
(fast där är jag inte så insatt egentligen hur man isåfall gör)
dessutom har sidornas utförande mindre betydelse för tonbildningen
det är svängningen i framförallt topp men även botten
som genererar ljudet i akustiska instrument
och som jag skrev nånstans så svänger en plywood
inte alls på samma sätt som en massiv träbit
eftersom den består av ett antal lager ihoplimmade träfaner
och limfogarna/konstruktionen dödar svängningen väldigt mycket
Därför blev så impad av den där 1/2basen för den hade ändå
så mycket mer ton än jag hört från andra plywoodbasar
min bjärtonplywoodbas tex lät som att spela på en wellpappkartong
vilket jag även tycker om dessa billiga stellabasar mm för typ 5-7000
rent akustiskt låter dom ärligt talat skit dom behöver verkligen
spelas genom stärkare om det överhuvutaget ska bli ett acceptabelt ljud
och jag är så nöjd med min eastman för att det låter bra
även helt akustiskt inte världens största ton men ändå
en distinkt tonbildning som är helt ok för mig