Rick-o-sound

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Jodå, Amy svarade snabbt och utförligt! Riktig trevlig tös med cool attityd till sin utrustning.
Hon har tydligt missat Rick-o-sound finessen, men har ju lyckats bra än då med sina tre riggar (!) Har vekligen kopplat efter eget huvud! Och prata kan hon ;):
http://www.youtube.com:80/watch?v=d6HbKRkPnpA
Mesa/Boogie gitarrstärk låter så fett! Tänk att koppla en sån till stallmicken... mumma!
Prövade lite snabbt men jag fick inte till hennes "spanking" teknik precis, men får väl öva vidare.
Lika bra att beställa dvd och cd så kan man lyssna/kolla vidare.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++

Inlägg av FreCKo »

bas genom mesa boogie = döds! Körde min bas genom gitarristens rectifier, JÄVLAR! Där har vi dist så det heter duga, är fan inte sugen på distpedaler längre :lol:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Gäst

Inlägg av Gäst »

anli skrev:Jodå, Amy svarade snabbt och utförligt! Riktig trevlig tös med cool attityd till sin utrustning.
Hon har tydligt missat Rick-o-sound finessen, men har ju lyckats bra än då med sina tre riggar (!) Har vekligen kopplat efter eget huvud! Och prata kan hon ;):
http://www.youtube.com:80/watch?v=d6HbKRkPnpA
Mesa/Boogie gitarrstärk låter så fett! Tänk att koppla en sån till stallmicken... mumma!
Prövade lite snabbt men jag fick inte till hennes "spanking" teknik precis, men får väl öva vidare.
Lika bra att beställa dvd och cd så kan man lyssna/kolla vidare.
Du menar inte att hon la upp den där genomgången på youtube som ett svar på din förfrågan?!? :shock:
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

GrafZeppelin skrev: Du menar inte att hon la upp den där genomgången på youtube som ett svar på din förfrågan?!? :shock:
Trodde nästan det :) , men det var 7 maj hon la upp snutten. Hon sa att hon hade skickat ut en massa liknande filmer till folk som förbokade sista cd:n, och sedan bestämt att posta dom på youtube ifall andra var intresserade.
Men btw hon ville att jag skulle skicka ljud-exempel på min Rick-o-sound rigg :shock: (jag skröt lite pinsamt om den :oops: )... tur att jag kan skylla på att jag inte har någon möjlighet att spela in.
Hur som helst:
Tycker hon är ett kanonföredöme för min dotter, och sen är hon hjälpsam och trevlig samt att jag själv faktiskt gillar musiken de skapar.
Fler sådana tjejer i musikvärlden!
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Nick »

Bump!

Hur gick det med slappingen, Anli?
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
DoggyD
Medlem++

Inlägg av DoggyD »

anli, köp en Rick O 'Shay också, tillverkad av Stan Lynde förstås, så får du Hipshot Percussion på köpet, allt i en "Conniption box". :wink:
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+(+)
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Nick skrev:Bump!

Inge vidare... fick aldrig till det.
Dottern slutade med bas och spelar acke i stället.
Kör väldigt sällan Rick-o-sound längre... synd för det är kul. Men det är så mycket sladdar.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

DoggyD skrev:anli, köp en Rick O 'Shay också, tillverkad av Stan Lynde förstås, så får du Hipshot Percussion på köpet, allt i en "Conniption box". :wink:
Ingen aning vad du pratar om men jag får väl googla.
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Nick »

anli skrev:

Kör väldigt sällan Rick-o-sound längre... synd för det är kul. Men det är så mycket sladdar.
Trist att hon slutade spela bas. Du kanske ska berätta för henne att bara för att man spelar bas så behöver det inte vara distad rick? :P
Min presentation
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Nick skrev:
anli skrev:

Trist att hon slutade spela bas. Du kanske ska berätta för henne att bara för att man spelar bas så behöver det inte vara distad rick? :P
Hon sneglar på sin Rumblekat i bland... vem vet hon kanske tar upp det igen. Men först skall jag köpa henne en schysst acke-epiphone, en sån där gibson med mustasch-stall.
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Nick »

anli skrev:
Nick skrev:
anli skrev:

Hon sneglar på sin Rumblekat i bland... vem vet hon kanske tar upp det igen. Men först skall jag köpa henne en schysst acke-epiphone, en sån där gibson med mustasch-stall.
Du låter som en mycket förstående och uppmuntrande far :D
Mustasch-stall?
Min presentation
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Nick »

Bling bling :D
Min presentation
Användarvisningsbild
motorman
Medlem+

Inlägg av motorman »

Jo du Anli...
Jag kör också både Boss OC3 och Ibanez Phat head. Jag tycker att oktavpedalen triggar dåligt om den kommer efter Phathead´en men funkar den omvända orningen för dig eller du kanske inte använder dem samtidigt? Allmänt måste det väl vara smartast att alltid sätta oktavpedalen först tänkte jag.. :?
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

motorman skrev:Jo du Anli...
Jag kör också både Boss OC3 och Ibanez Phat head. Jag tycker att oktavpedalen triggar dåligt om den kommer efter Phathead´en men funkar den omvända orningen för dig eller du kanske inte använder dem samtidigt? Allmänt måste det väl vara smartast att alltid sätta oktavpedalen först tänkte jag.. :?
Kan nog vara... hade nog inga problem själv annars. Körde nog inte dessa samtidigt just i denna koppling
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Dags att peta upp denna gamla tråd ur dyn...
Använder inte ric-o-sound just nu, men blev lite sugen när jag hittade detta:
""The original Brassmaster used by Chris Squire of Yes. The trick with his sound was to link the brassmaster into the Crybaby wha wha from the Ricky stereo socket bass pick up, of the 4001 Rickenacker Bass and then into the amp. The other treble pickup would input into the other amp socket direct, no effects.Mix them until the roundwound bass strings produced that clonking but gutsy Chris Squire bass sound like say in America or Close to the Edge. You have to use the brassmaster fuzz in conjuction with the crybaby to get that actual sound otherwise it will sound too fuzzy.I used to have that very sound in the 70s, everyone loved it, the very best sound for a bass ever."
2009-06-16 02:21:07 "

Eftersom jag har precis köpt Peppes klon B:assmaster så blir man sugen att prova. Man borde ha två rörriggar bara...
Markooo
Medlem++

Inlägg av Markooo »

Hur kopplar man in den till förstärkaren? Splitbox av något slag eller? Låter sjukt intressant!

Fender AV '62 P-bas, Fender JB62, Fernandes RB80

Hiwatt DR103 '72, GK 800RB, Marshall 1552 2x15
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Markooo skrev:Hur kopplar man in den till förstärkaren? Splitbox av något slag eller? Låter sjukt intressant!
Inte så lyckat då man får impedansproblem... bin there done that!
Bäst är en stärkare med två kanaler som man kan mata samtidigt... eller två stärkare.
Min Traynor har två kanaler men den ena är basfattigare... inte helt optimalt. Fundera att modda med en switch eller så.
Användarvisningsbild
ennam
Medlem

Inlägg av ennam »

tolv strängat va as coolt :shock: . Oxå undrar man vad en rick o' shay är (om man googlar kommer bara nånn western serie upp)?
Skriv svar