justera LP-bas (thunderbird-stall..) ?

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++

justera LP-bas (thunderbird-stall..) ?

Inlägg av Simon Andersson »

hmm...
har nyss skaffat en les paul-basmodell... stallet är samma som på en thunderbird:

Bild

vet inte om det är så på alla thunderbird-stall, men sadlarna (eller vad de nu heter) är av olika höjd. 1:a och 4:e är lägre och 2:a och 3:e är högre. går inte att justera höjden på respektive sadel. nu blir strängarna alltså välvda som på en kontrabas eller fiol.

halsen går självklart att justera, sadlarna går givetvis att justera fram och tillbaka och hela stallet kan man vinkla/höja/sänka/tippa.
men:
ska sadlarna vara så? alltså två olika storlekar som inte går att ändra i höjd?

hur fasiken justerar man stränghöjden då?! någon som säljer ett sådant stall eller bara sadlarna (så jag kan använda samma sadelstorlek för varje sträng)?
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

Samma sak på min Eagle.. helt jävla värdelöst är det.
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
gäst

Inlägg av gäst »

Jag minns inte exakt hur det var angående det du frågar men en annan dum sak med Thunderbirdens stall är att delarna i stallet inte sitter fast . Så länge strängarna sitter på så hålls allt ihop men om du inte har strängar på basen så får du vackert leta smådelar i caset. Gibson är världsmästare på korkade lösningar.
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++

Inlägg av hosse »

Johannes skrev:Jag minns inte exakt hur det var angående det du frågar men en annan dum sak med Thunderbirdens stall är att delarna i stallet inte sitter fast . Så länge strängarna sitter på så hålls allt ihop men om du inte har strängar på basen så får du vackert leta smådelar i caset. Gibson är världsmästare på korkade lösningar.
det som är så skoj ju!
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
gäst

Inlägg av gäst »

hosse skrev:
Johannes skrev:Jag minns inte exakt hur det var angående det du frågar men en annan dum sak med Thunderbirdens stall är att delarna i stallet inte sitter fast . Så länge strängarna sitter på så hålls allt ihop men om du inte har strängar på basen så får du vackert leta smådelar i caset. Gibson är världsmästare på korkade lösningar.
det som är så skoj ju!
Lagom skoj om du kommer till ett gig och skall stränga basen och du inte hittar alla delarna...
Gibson gör snygga och coola instrument men sedan tar det slut. Stort hus men ingen hemma.
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++

Inlägg av hosse »

Johannes skrev:
hosse skrev:
det som är så skoj ju!
Lagom skoj om du kommer till ett gig och skall stränga basen och du inte hittar alla delarna...
Gibson gör snygga och coola instrument men sedan tar det slut. Stort hus men ingen hemma.
kan inget annat än instämma.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
gäst

Inlägg av gäst »

Bild
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

Jag gjorde helt enkelt så att jag tog dom 2 högsta sadlarna och använde dom till E och A-strängarna. Eftersom dom är tjockare vibrerar dom mer, alltså vill jag ha lite högre stränghöjd på dom.

Sen så (tycker iaf det ser så ut) är ju stallet en aning välvt också, så sadlarna kanske ska kompensera... :?

Men som sagt, Gibson är mästare på knöliga lösningar.
/Linus
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Inlägg av Mr Spock »

På min Epi är det märkligt nog bara A-strängens sadel som är högre (på Epin är sadlarna dessutom präglade E, A, D, G så det går liksom inte att ta fel).

Ska sätta mig med en fil endera kvällen och "justera" A-sadeln till samma höjd som de övriga... :twisted:
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++

Inlägg av whatawaste »

Eh....

Höjden på sadlarna är olika pga (tror jag) dels på strängarnas tjocklek och dels att de A och E intonera lite längre bak och på så sätt hamnar de "lägre"...

På mina T-birds har jag flyttat runt dem som det passade mig.
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre

Mesa D800 med PH412
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Sadlarnas höjd skall väl matcha radien på greppbrädan. Eller är den helt platt menar du?
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Punkster skrev:Jag gjorde helt enkelt så att jag tog dom 2 högsta sadlarna och använde dom till E och A-strängarna. Eftersom dom är tjockare vibrerar dom mer, alltså vill jag ha lite högre stränghöjd på dom.

Sen så (tycker iaf det ser så ut) är ju stallet en aning välvt också, så sadlarna kanske ska kompensera... :?

Men som sagt, Gibson är mästare på knöliga lösningar.
Men det justerar du ju med de två bakre skruvarna.
Med dessa fixar lagom lutning E-G. Dvs skuva ur den som är på E sidan och dra in G sidan så blir det lite tilt på stallet.
Huvudsaken är att de bakre skruvarna i dras ut för långt så att det inte blir tryck på sadlarna och främre skruven (som man reglerar stränghöjden totalt med).
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++

anli skrev:Sadlarnas höjd skall väl matcha radien på greppbrädan. Eller är den helt platt menar du?
ja, greppbrädan är ju platt. iaf om man jämför med den bågen som blir av sadlarna.

nu har jag bytt plats på dem. de två lägre sadlarna till A och E (då dessa är tjockare)... så nu är det väl aningen bättre nivå.

men fortfarande inte bra. verkar vara ett riktigt skitstall, faktiskt :?
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Kan du inte shimsa under de två låga sadlarna... med nåt lämpligt.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem

Inlägg av Danne »

Jag har totalt 6 st basar med detta stall + 2 st med tvåpunktsstallet och har inte upplevt något problem. Sadlarna följer radien vilket gör att vill jag justera höjden räcker det med att skruva på 2 eller 3 skruvar.
anli skrev:Kan du inte shimsa under de två låga sadlarna... med nåt lämpligt.
Skruven brukar ju löpa igenom båda sidorna på dessa stall så det går nog inte tyvärr.
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++

anli skrev:Kan du inte shimsa under de två låga sadlarna... med nåt lämpligt.
hmm... kan prova.
Danne skrev:Jag har totalt 6 st basar med detta stall + 2 st med tvåpunktsstallet och har inte upplevt något problem. Sadlarna följer radien vilket gör att vill jag justera höjden räcker det med att skruva på 2 eller 3 skruvar.
jo, det SKA ju vara så, onekligen. varje sadel har ett nummer för i vilken ordning de ska vara. tyvärr så är ju halsen inte välvd, så G och E skorrar när D och A är uppe i luften. till saken hör ju att jag ofta droppar E-strängen, och då blir det ju ännu värre.
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av saft »

ennu roligare när man drar av en sträng på scen...
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem

Inlägg av Danne »

Johannes skrev:Jag minns inte exakt hur det var angående det du frågar men en annan dum sak med Thunderbirdens stall är att delarna i stallet inte sitter fast . Så länge strängarna sitter på så hålls allt ihop men om du inte har strängar på basen så får du vackert leta smådelar i caset.
Du må icke spela basbrännboll med en osträngad Gibson.
Skriv svar