Om man vill lära sig lira jazz...?

Diskussioner om kontrabasar
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++

Om man vill lära sig lira jazz...?

Inlägg av hitman »

Har spelat de flesta genrer på elbas, men aldrig jazz. Skulle vara kul att kunna jamma med kontran men var börjar man?

Skall man spela till skivor eller köpa The Real Book eller skaffa en lärare?
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++

Inlägg av edvin »

2-5-1! :D
grejor
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Hur pass mycket grundkoll har du egentligen? Kan du ackordanalys och enklare harmonilära?
Om du har i alla fall LITE koll så skulle jag börja med att planka låtar och varför inte som du säger bläddra lite i realbook. Lyssna mycket på musik och plocka inte bara ut basen, utan också melodier och i alla fall enklare soloslingor. Men framförallt skulle jag se till att hitta någon att jamma med, en gitarrist eller pianist. Om ni kan träffas och lira/öva ihop någon gång i veckan så kommer det att hända mycket grejer snabbt skulle jag tro.

Om du känner att du hajar noll av ackordanalys och hur man spelar walking så kan ett par lektioner förmodligen få dig på banan ganska så snabbt.
Stallet liknar mest ett veteflak.
KontraKurt
Medlem

Re: Om man vill lära sig lira jazz...?

Inlägg av KontraKurt »

hitman skrev:Har spelat de flesta genrer på elbas, men aldrig jazz. Skulle vara kul att kunna jamma med kontran men var börjar man?

Att från att ha spelat 3-ackordslåtar (ursäkta generaliseringen) gå direkt på kontra för att spela jazz är ett oerhört steg. Jazz innebär också att kunna spela walking bass vilket är en sak för sig.

Jag köpte en elbas när jag var 33 bast. Hade alltid, sedan jag gick i småskolan, lirat bas inne i skallen - om du förstår vad jag menar. Varje gång jag lyssnade på musik så sökte jag upp basen för att höra just på den.
Visste inte ens hur basen skulle stämmas. Skaffade en stämgaffel och slog upp i ett lexikon hur man stämmer. När den saken avklarats så lade jag de långsammaste låtarna jag hade på skivtallriken och trevade mig fram till grundtoner, terser, kvarter, kvinter och oktaver och sedan minusfemmor, plusfemmor etc. etc. Jag lirade till de där plattorna ca 5 timmar varje kväll i ett års tid. Då hade jag också kommit underfund med hur walking bass fungerade vilket var ett sesam öppna dig. Under detta år ökade jag långsamt tempot på låtarna på skivtallriken och på detta sättet lärde jag mig spela jazzbas helt på egen hand.

Jag deltog en improvisationsjazzkurs där det fanns kontrabasister. Lånade en kontrabas en kväll och då var det klippt. Så fort jag kom tillbaka till stan fick jag napp på en hundra år gammal kontra som jag köpte för 13 lökar och fortfarande har kvar efter 30 år.

Sedan började jag spela med andra och fann många jazzvänner. Hade jamsessions i mitt hus en gång i veckan.

Jag hade blivit mycket bättre om jag tagit hjälp av lärare för att slippa göra onödiga felgrepp som är svåra att göra sig av med i efterhand.
Jag råder dig att ta lärare/handledare som kan kontrabas. Innan du labbar för mycket själv. Men det är klart - allt hänger ju på vilka ambitioner du har.
Användarvisningsbild
Bachbarian
Medlem+

Re: Om man vill lära sig lira jazz...?

Inlägg av Bachbarian »

hitman skrev:Har spelat de flesta genrer på elbas, men aldrig jazz. Skulle vara kul att kunna jamma med kontran men var börjar man?

Tanka valfri Django-platta, skaffa tango-rabatt och kostym med hängslen. Funkade skitbra för mig...

Zigenarjazzen påminner iofs rätt mycket om "vanlig" rockabilly/blues med ackordgången (fast mycket moll). Men grupper som Latcho Drom t.ex. är nog så svåra att hänga med i, ganska abstrakta tonarter ibland om man lyssnar på inspelningar från tiden när artisten inte hade råd med stämapparat.
Skriv svar