Bortplockning av strängar för rengöring

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
Luctator
Medlem

Bortplockning av strängar för rengöring

Inlägg av Luctator »

Tjena! Kanske är en smått dum fråga, men är man nybörjare på ämnet så är man.
Jag har planerat att rengöra strängarna (läs koka/diska) och undrar då om man kan ta bort alla utan att halsen ska slå sig eller något sådant? Ska man smälla på ett par andra strängar under tiden?
Janne

Inlägg av Janne »

Finns folk som säger att man aldrig ska ta bort alla strängar på en gång, men jag gör det jämt. Du vill ju förmodligen passa på att göra ren halsen och det är lättare utan en massa strängar i vägen. Släpp ev ett varv på dragstången om du haft styva strängar på.
Användarvisningsbild
Luctator
Medlem

Inlägg av Luctator »

Okej, styva strängar kan man väl inte säga antar jag, femsträngsats på en fyrbas ;)
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

Om du bara ska ta bort strängarna en kort stund så är det nog ingen fara. Fast har du dragstången hårt spänd kan det vara en bra idé att släppa efter lite. Speciellt om du tänker ha basen/halsen osträngad ett tag.Passa dessutom på att rengöra greppbrädan ordentligt när du byter strängar!
/Linus
Användarvisningsbild
Luctator
Medlem

Inlägg av Luctator »

och kort stund räknas som en koktid ungerfär?
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Jag släpper inte efter på dragstången om jag vet att basen ska skruvas ihop inom en vecka, så du kan lugnt koka dina strängar utan att bekymra dig om det
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Luctator
Medlem

Inlägg av Luctator »

Är mitt uppe i kokeriet nu, tack för snabba svar. Märkte också att greppbrädan var skitigare än jag trott. Bra rengöringstips? Sitter nu med en trasa och gnuggar för livet!
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Ljummet vatten med en droppe diskmedel i, appliceras i små doser medelst tandborste. Är det mycket klegg så kan man skrapa bort det med ett kreditkort e.d. först. Citronolja funkar också som rengöringsmedel.

Presentation
Användarvisningsbild
Luctator
Medlem

Inlägg av Luctator »

Okej, tack för tipset! Var inte alltför mkt skit ändå, så det räckte med en trasa med ljummet vatten och gnugga torrt. Jävlar va bra ljud det blev :)
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

Själv brukar jag använda Svinto doppat i ljummet vatten med diskmedel för att rengöra greppbrädan. Vet inte om Mr BBQV skulle rekomendera det dock :roll: :wink:

När vi ändå är i farten... Jag brukar olja brädan med Citronolja efteråt. Fast det smörjer inte så mycket va? Finns det nån bra greppbrädesolja som BBQV skulle kunna rekomendera? Eller går det med vanlig träolja? Har en stor burk med trallolja som står, skulle det kunna funka?
/Linus
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Citronolja är ganska tunn och flyktig därför stannar den inte kvar på ytan så länge. Greppbrädan ska inte vara oljig, det är meningen att ytan ska vara torr, men citronolja är inte det enda du kan använda. De flesta oljor går att använda, men undvik tjocka varianter som bara lägger sig på ytan. Teakolja eller möbelolja brukar funka. Se till att torka bort överflödet innan du strängar upp basen, greppbrädan ska kännas torr men se fuktig ut.

Presentation
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

Tackar!
/Linus
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

Jag har föstökt sammanställa lite info i detta ämne:
http://basgitarr.wordpress.com/2005/01/ ... reppbrada/

Det är väl ungefär en sammanfattning om hela tråden.

mvh
MrBaloo
Senast redigerad av mrbaloo den lör 17 okt 2009, 16:55, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
heckenbacker
Medlem

Inlägg av heckenbacker »

Bra jobbat.
Det var även lite annan bra info på din sida såg jag.
Fender Precison Special '81, Woodo B5 Walnut, Heckenbacker bandlös huvudlös
Line6 Bass PODxt Pro, Line6 FBV Shortboard, Ashdown MAG300H, GK 200MB,
GK 210BLX II, GK 115BLX,
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

Man tackar. Däremot har jag inte ännu skrivit nåt om rengöring av greppbräda av lönn. Hills har jag bara rengjort en bas med greppbräda i lönn. Jag har för mig att den var lackad och då passade ju inte citronolja så bra så jag använde mig av en mjuk trasa och Dunlop Guitar polish. Det gick faktist mycket bra.

mvh
MrBaloo
Skriv svar