Var mest nyfiken innan jag får hem min Ampeg subblaster.
Vad gör den egentligen? Kan den sänka en hel oktav eller hur långt liksom?
Visst är en bas i princip en gitarr stämd en oktav lägre. Låter då en bas som är upphöjd en oktav som en gitarr? Dock går väl bara ampegen neråt som jag förstått det.
Spelar man t.ex på 13 bandet på e strängen och har en oktavtrampa som sänker en oktav kommer det då ut ett ton som borde kommit från 1 bandet på samma bas?
... jag har inte läst igenom häftet som jag länkade till ovan så jag vet inte exakt vad den pedalen gör men jag har en liknande funktion i min pedalrigg (eller vafan det nu heter på svenska)
Den dubblar det man spelar så att det låter som att det är två instrument som spelar det. Om man ställer in att den så att den dubblar neråt och spelar på E-strängens trettonde band så hörs den tonen OCH en ton som motsvarar E-strängens första band. Dubbelt alltså.
Enda sättet jag vet att få reda på att man gillar något är väl att testa.
Anledning till att jag köpte den nu var att Newheartshadow tror jag det var slängde ju upp en länk till italienska ebay och den var ju riktigt billig där och den verkar populär vad jag läst så jag tänkte passa på. Kan ju antagligen sälja den för samma pengar om jag inte gillar den.
Den oktaverar, alltså spelar tonen du spelar på basen plus att den lägger till en oktav ner, alltså hörs två toner samtidigt (haha...mina förklaring kanske inte är så bra). Det blir ett fett ljud iaf, kan va gött att ha ibland...
Hellboy skrev:Hursom har du köpt världens bästa oktavpedal. Stort grattis.
//J
Hrmmm......!
Kan du beskriva varför du tycker den är världens bästa oktaver?
Och på vilket sätt du tycker den är bättre än t.ex Octabass ?!
Och exempel på situationer där du tycker lågbasmurret den ger ifrån sig är användbart?
Hellboy skrev:Hursom har du köpt världens bästa oktavpedal. Stort grattis.
//J
Hrmmm......!
Kan du beskriva varför du tycker den är världens bästa oktaver?
Och på vilket sätt du tycker den är bättre än t.ex Octabass ?!
Och exempel på situationer där du tycker lågbasmurret den ger ifrån sig är användbart?
Det skulle för mig vara intressant läsning!!
Det ÄR världens bästa oktavpedal! Jämfört med Octabass och alla de andra har (enligt mig) oktavsignalen mycket snyggare karaktär. Alla andra oktavpedaler jag testat låter så himla synthigt och har nån konstig knorrig karaktär... Sub-blastern är mycket fetare.
Vad menar du med lågbasmurret? Själva dess ljud eller något missljud? Jag hade nämligen en sub-blaster i nån dag som gav ifrån sig "lågbasmurr" hela tiden, utan att man spelade. Lämnade tillbaks den och köpte en annan som inte lät så.
Jag testade förresten att stämma med min E-sträng EN OKTAV, och sub-blastern trackade fortfarande. Man hörde ju inte vad det var för ton, men pedalen pallade. Dessutom uppfattade min Pitch Black vad det var för ton. HELT SJUKT! En stämapparat som kan höra två oktaver lägre än låga E...
Hellboy skrev:Hursom har du köpt världens bästa oktavpedal. Stort grattis.
//J
Hrmmm......!
Kan du beskriva varför du tycker den är världens bästa oktaver?
Och på vilket sätt du tycker den är bättre än t.ex Octabass ?!
Och exempel på situationer där du tycker lågbasmurret den ger ifrån sig är användbart?
Det skulle för mig vara intressant läsning!!
Det ÄR världens bästa oktavpedal! Jämfört med Octabass och alla de andra har (enligt mig) oktavsignalen mycket snyggare karaktär. Alla andra oktavpedaler jag testat låter så himla synthigt och har nån konstig knorrig karaktär... Sub-blastern är mycket fetare.
Vad menar du med lågbasmurret? Själva dess ljud eller något missljud? Jag hade nämligen en sub-blaster i nån dag som gav ifrån sig "lågbasmurr" hela tiden, utan att man spelade. Lämnade tillbaks den och köpte en annan som inte lät så.
Jag testade förresten att stämma med min E-sträng EN OKTAV, och sub-blastern trackade fortfarande. Man hörde ju inte vad det var för ton, men pedalen pallade. Dessutom uppfattade min Pitch Black vad det var för ton. HELT SJUKT! En stämapparat som kan höra två oktaver lägre än låga E...
Hehe, pitchblacken klarar längre ner än så.
stämde ner min F#sträng tills den nästan lossnade från basen, man kunde i princip räkna svängningarna själv. inga problem för stämmisen. tror G# -1 var det sista den registrerade. alltså nånstans runt 10Hz
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack
Hellboy skrev:Hursom har du köpt världens bästa oktavpedal. Stort grattis.
//J
Hrmmm......!
Kan du beskriva varför du tycker den är världens bästa oktaver?
Och på vilket sätt du tycker den är bättre än t.ex Octabass ?!
Och exempel på situationer där du tycker lågbasmurret den ger ifrån sig är användbart?
Det skulle för mig vara intressant läsning!!
Det ÄR världens bästa oktavpedal! Jämfört med Octabass och alla de andra har (enligt mig) oktavsignalen mycket snyggare karaktär. Alla andra oktavpedaler jag testat låter så himla synthigt och har nån konstig knorrig karaktär... Sub-blastern är mycket fetare.
Vad menar du med lågbasmurret? Själva dess ljud eller något missljud? Jag hade nämligen en sub-blaster i nån dag som gav ifrån sig "lågbasmurr" hela tiden, utan att man spelade. Lämnade tillbaks den och köpte en annan som inte lät så.
Jag testade förresten att stämma med min E-sträng EN OKTAV, och sub-blastern trackade fortfarande. Man hörde ju inte vad det var för ton, men pedalen pallade. Dessutom uppfattade min Pitch Black vad det var för ton. HELT SJUKT! En stämapparat som kan höra två oktaver lägre än låga E...
Hehe, pitchblacken klarar längre ner än så.
stämde ner min F#sträng tills den nästan lossnade från basen, man kunde i princip räkna svängningarna själv. inga problem för stämmisen. tror G# -1 var det sista den registrerade. alltså nånstans runt 10Hz