Oktavpedal. Vad gör den?

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Re: !

Inlägg av fieldflower »

newheartshadow skrev:
Johanivansson skrev:
lowfreq skrev:
Hellboy skrev:Hursom har du köpt världens bästa oktavpedal. Stort grattis. :)

//J
Hrmmm......!

Kan du beskriva varför du tycker den är världens bästa oktaver?
Och på vilket sätt du tycker den är bättre än t.ex Octabass ?!
Och exempel på situationer där du tycker lågbasmurret den ger ifrån sig är användbart?

Det skulle för mig vara intressant läsning!! :D
Det ÄR världens bästa oktavpedal! Jämfört med Octabass och alla de andra har (enligt mig) oktavsignalen mycket snyggare karaktär. Alla andra oktavpedaler jag testat låter så himla synthigt och har nån konstig knorrig karaktär... Sub-blastern är mycket fetare.

Vad menar du med lågbasmurret? Själva dess ljud eller något missljud? Jag hade nämligen en sub-blaster i nån dag som gav ifrån sig "lågbasmurr" hela tiden, utan att man spelade. Lämnade tillbaks den och köpte en annan som inte lät så.

Jag testade förresten att stämma med min E-sträng EN OKTAV, och sub-blastern trackade fortfarande. Man hörde ju inte vad det var för ton, men pedalen pallade. Dessutom uppfattade min Pitch Black vad det var för ton. HELT SJUKT! En stämapparat som kan höra två oktaver lägre än låga E...
Hehe, pitchblacken klarar längre ner än så.
stämde ner min F#sträng tills den nästan lossnade från basen, man kunde i princip räkna svängningarna själv. inga problem för stämmisen. tror G# -1 var det sista den registrerade. alltså nånstans runt 10Hz
Min Behringer Oktavtrampa klarar att tracka ned till lös B-sträng (ibland, men alltid ned till C på B-strängen), och den oktaverar 2 oktaver ned om man så vill.
Låter som om nån ihärdig person knackar på dörren ungefär.

That's low...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++

Re: !

Inlägg av lowfreq »

Johanivansson skrev:
lowfreq skrev:
Hellboy skrev:Hursom har du köpt världens bästa oktavpedal. Stort grattis. :)

//J
Hrmmm......!

Kan du beskriva varför du tycker den är världens bästa oktaver?
Och på vilket sätt du tycker den är bättre än t.ex Octabass ?!
Och exempel på situationer där du tycker lågbasmurret den ger ifrån sig är användbart?

Det skulle för mig vara intressant läsning!! :D
Det ÄR världens bästa oktavpedal! Jämfört med Octabass och alla de andra har (enligt mig) oktavsignalen mycket snyggare karaktär. Alla andra oktavpedaler jag testat låter så himla synthigt och har nån konstig knorrig karaktär... Sub-blastern är mycket fetare.

Vad menar du med lågbasmurret? Själva dess ljud eller något missljud?
Inget missljud utan som den låter.
En oktaver är ju inget man använder i var o varannan låt direkt. Men när man väl trampar in den så tycker i alla fall jag att den skall låta tydlig och väldigt distinkt och gärna lite aggressiv, en oktaver är ju en effekt som är väldigt kraftfull i sin karaktär...vare sig man vill eller inte. När man kör med oktaver på, så har man ju huvudrollen i ljudbilden kan man säga. Är vi överens så långt?

Sub-Blastern tycker jag, är luddig, diffus, otydlig och väldigt basig...i synnerhet om man jämför den med Octabass.
Sub-Blastern kanske kan vara användbar om man har ett extremt kraftfullt och stort PA, vad vet jag.
Don't mess with me, I do not want any treble!
Skriv svar