PS. började nästan få en tår igår när han sade att det var tråkigt att lyssna på mig DS.
+1000!funkys**t skrev:Det var nog det mest idiotiska jag hört. Så säger man INTE! Vilken pajas... Sen är det ju han som ska stå för tipsen. Ett sånt uttalande ärju bara destruktivt. Fan vad arg jag blir!
+1Janne skrev:Notläsningen kommer att lossna så småningom, det är inte så himla lätt att få allt att fungera på en gång. Viktigt också att inte bara fastna i notläsning, viktigt att spela en del utantill/på gehör/ackord/tab också så du kan fokusera på själva spelandet.
Om din lärare tycker att det är tråkigt att lyssna på dig bör han byta jobb.
Bra tips!jannej skrev:+1Janne skrev:Notläsningen kommer att lossna så småningom, det är inte så himla lätt att få allt att fungera på en gång. Viktigt också att inte bara fastna i notläsning, viktigt att spela en del utantill/på gehör/ackord/tab också så du kan fokusera på själva spelandet.
Låter trist att han inte uppmuntrar dig när du uppenbarligen vill lära dig. Då måste man byta metod.
Noter är abstrakt. Ofta blir det för mycket att göra på en gång. Du ska dels få ut rytmen, läsa tonhöjd men även hitta lämplig fingersättning i farten. Det har hjälpt mig att dela upp övningen. Dels öva bara tonhöjder (övningstips: skriv ned slumpvis antal noter på ett papper hur som helst och spela dig igenom utan tempo).
Sen tar du rytmerna. Kan du inte spela (eller nynna) den skrivna rytmen på en och samma ton, så fixar du antagligen inte att spela den skrivna basgången.
Någonstans här märker du kanske vad du är bättre/svagare på.
Slutligen försök och skriv ned lämplig fingersättning. När du upprepat den här proceduren ett antal gånger på olika stycken/låtar/basgångar kommer du lättare att börja se mönstren i noterna. Lycka till!
Max skrev:När jag spelar mina basläxor (som består av noter) hos min lärare på skolan så blir det nästan alltid fel. Igår sade han att det var tråkigt och lyssna på mig, det blev jag lite paff över att han sade, han borde hållit det för sig själv... Aja men jag undrade bara om ni har några tips för att inte spela så mycket fel hela tiden. Nästan varje basgång blir fel. Och min lärare envisar sig med att noter är jätteviktigt. Självklart är det viktigt men han verkar tro att det är en av de viktigaste sakerna i hela världen.
PS. började nästan få en tår igår när han sade att det var tråkigt att lyssna på mig DS.
Detta är en myt som biter sig kvar som en antibiotikaresistent bakteriestam. Visst är det en stor fördel att kunna noter, men jag lovar dig att det inte kommer att behövas för att utföra något av dessa jobb i 99% av fallen. Där har du ett betydligt större utbyte av ett riktigt bra gehör.SUBurban skrev: Om du vill bli studiomusiker eller orkestermusiker eller en sån man ringer efter när det blir kris, då måste du spela efter noter, oftast oövat.
Ja jag håller med! Väldigt bra tips. Ska komma ihåg det där.funkys**t skrev:Bra tips!jannej skrev:+1Janne skrev:Notläsningen kommer att lossna så småningom, det är inte så himla lätt att få allt att fungera på en gång. Viktigt också att inte bara fastna i notläsning, viktigt att spela en del utantill/på gehör/ackord/tab också så du kan fokusera på själva spelandet.
Låter trist att han inte uppmuntrar dig när du uppenbarligen vill lära dig. Då måste man byta metod.
Noter är abstrakt. Ofta blir det för mycket att göra på en gång. Du ska dels få ut rytmen, läsa tonhöjd men även hitta lämplig fingersättning i farten. Det har hjälpt mig att dela upp övningen. Dels öva bara tonhöjder (övningstips: skriv ned slumpvis antal noter på ett papper hur som helst och spela dig igenom utan tempo).
Sen tar du rytmerna. Kan du inte spela (eller nynna) den skrivna rytmen på en och samma ton, så fixar du antagligen inte att spela den skrivna basgången.
Någonstans här märker du kanske vad du är bättre/svagare på.
Slutligen försök och skriv ned lämplig fingersättning. När du upprepat den här proceduren ett antal gånger på olika stycken/låtar/basgångar kommer du lättare att börja se mönstren i noterna. Lycka till!
Ja fast det är så att min baslärare jobbar på gymnasiet, har glömt och skrivit det. Jag går på estetiska musik. Så man måste gå hos han annars får man frånvaro och förlora studiebidraget.Noelredding skrev:Sen om du inte vill spela för din puckade lärare längre kan du ju skita i han och lära dig spela bas på egen hand. Kanske inte går lika snabbt och det där med noter blir nog lidande men det kan även bli jävligt mycket roligare.
Men jag har ingen erfarenhet i ämnet egentligen förutom att jag inte hade nån baslärare tills jag började gymnasiet så man kanske borde skita i vad jag skriver...
Har otroligt svårt att tro att han sa så för att sänka dig. Speciellt på ett musikgymnasium...tycker du ska fråga mer HUR han menar.Max skrev:Ja fast det är så att min baslärare jobbar på gymnasiet, har glömt och skrivit det. Jag går på estetiska musik. Så man måste gå hos han annars får man frånvaro och förlora studiebidraget.Noelredding skrev:Sen om du inte vill spela för din puckade lärare längre kan du ju skita i han och lära dig spela bas på egen hand. Kanske inte går lika snabbt och det där med noter blir nog lidande men det kan även bli jävligt mycket roligare.
Men jag har ingen erfarenhet i ämnet egentligen förutom att jag inte hade nån baslärare tills jag började gymnasiet så man kanske borde skita i vad jag skriver...