Stränghöjd
Stränghöjd
Jag har haft min Precision i 10 år och jag har aldrig rört en skruv på den förutom intoneringen (och Johannes-modden såklart). Idag så lödde sångaren i TFN fast ett nytt telejack eftersom det gamla glappade och när plektrumskyddet ändå var av så passade han på att sträcka till halsen också med resultatet att min centimeterhöga stränghöjd nu är lite mer normal. Det känns väldigt konstigt. Från att behöva kämpa hårt till att basen spelar av sig själv på 5 minuter. Eftersom jag hellre spelar bas än banjo och Warwick så kanske jag höjer strängarna lite om ett tag men först skall jag testa med normal stränghöjd ett par gig. Kan bli intressant. Konstigt nog så verkar basen ha kvar sin djupa ton trots strängsänkningen. Jag skall slänga på nya strängar i morgon, skall bli kul att se hur det låter och känns då.
- hosse
- Medlem+++
fan vad gött! jag är lite i samma läge med mina basar. mitt senaste tillskott, en Fender Classic Jazz, mår bra av riktigt låg stränghöjd så jag kör på den. min andra Fender jazz har aphög stränghöjd och jag vet inte riktigt hur den skulle kännas om jag fixade till det. P-basen är den enda som är konstant, har haft samma stränghöjd i 4 år och aldrig rört halsen. den stränghöjden är nog den mest perfekta.
för övrigt så vill jag se en fotosession på din p-bas, el Kagelindo!
för övrigt så vill jag se en fotosession på din p-bas, el Kagelindo!
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish
snus och kaffe, a match made in heaven.
"When in doubt, skriv 'dom'."
www.myspace.com/sleepingdervish
snus och kaffe, a match made in heaven.
"When in doubt, skriv 'dom'."
-
- Medlem+++
- BB3000S
- VIP medlem
- Liten
- Hedersmedlem
Jag var så illa tvungen, halsen hade dragit sig ganska rejält med tiden så stränghöjden var så hög att basen intonerade dåligt oavsett hur mycket jag justerade intonationen. Det enda han gjorde var att dra dragstången ½ varv. Om jag bara hittar insexnycklarna så skall jag höja E och A en aning, sedan är basen som vanligt igen. Hög stränghöjd är vad jag föredrar men intonationen måste ju funka.Liten skrev:Passa dig Johannes.. börja inte pilla nu.. du har ju vart toknöjd i 10år!!
-
- Medlem+++
Såklart det är men på min bas så var stränghöjden absurd p.g.a. att jag inte justerat den på 10 år. Om det är så som du skriver, d.v.s. att du har högre stränghöjd på din leksaksbas så innebär det att den är ospelbar och framför allt att så innebär det att det alltid är ostämt när du spelar. Men du kanske gillar det också. The sound of wood?Samuel V skrev:Haha...jag gillar hög stränghöjd ibland. Lättare att ta i då!Johannes skrev:Hoppas inte det för din skull, i så fall är det nog något fel på din bas.Samuel V skrev:Jag gissar att jag har högre stränghöjd på min Corvette!