Halsen på min P Deluxe ser ut som en pilbåge!
Har haft den i replokalen ett par veckor istället för hemma och det är avsevärt varmare och torrare i repan än hemma.
Det är ju inte fuktigt i källaren, men en källare är ju en källare.
Frågan är om jag ska börja skruva på dragstången direkt eller låta den stå hemma att par veckor och låta den räta ut sig själv lite?
Ska jag stämma upp din igen direkt eller justera och låta den stå osträngad ett tag?
Senast redigerad av TDHP den sön 19 apr 2009, 19:26, redigerad totalt 1 gånger.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! TDHP
Jag tror att det är en bra idé att låta den stå ett litet tag i alla fall. Inte plocka av strängarna. Sedan börja skruva lite försiktigt på dragstången.
Utan att vara någon expert så justerar jag alltid trussen med strängar stämda, men väldigt lite i taget.
Typ ett kvarts till ett halvt varv i stöten.
Undantaget Eagle 6:an som jag vrider hej friskt på.
Men den halsen reagerar ju på allt.
TV2, tvärdrag, alkoholhalt i blodet och väderspänning hos ostronet!
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Klopper skrev:Utan att vara någon expert så justerar jag alltid trussen med strängar stämda, men väldigt lite i taget.
HAHA du verkligen älskar den basen..
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.
Klopper skrev:Utan att vara någon expert så justerar jag alltid trussen med strängar stämda, men väldigt lite i taget.
HAHA du verkligen älskar den basen..
Med tanke på att halsen reagerar på allt inklusive hagelskur i maj och för stora kallingar, så ja!
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!
Med tanke på huvudformen på Eaglebasarna så tror jag bara att en mor kan älska dom.
Ja morerna är ett sällsamt släkte!
Om man inte väntar, finns risken då att man gör sönder halsen? Typ att den spricker eller greppbrädan släpper eller dragstången bryts?
Eller är det bara på gamla basar?
För övrigt stod min MIM P-bas i en fuktskadad källare i x antal månader innan jag köpte den. Och den behövde inte ens justeras lite när snubben som sålde den plockade upp den därifrån.
Ganska bra hals, tycker jag.
Dramo skrev:Om man inte väntar, finns risken då att man gör sönder halsen? Typ att den spricker eller greppbrädan släpper eller dragstången bryts?
Eller är det bara på gamla basar?
För övrigt stod min MIM P-bas i en fuktskadad källare i x antal månader innan jag köpte den. Och den behövde inte ens justeras lite när snubben som sålde den plockade upp den därifrån.
Ganska bra hals, tycker jag.
vill det sig illa kan ju halsen börja skruva på sig. greppbrädan kan ju dessutom börja släppa bland annat.
hur gammal är din P? min MIM p-bas har jag inte justerat halsen på över 4 år och jag undrar om den tidigare ägaren någonsin gjorde det. solid as a rock.
-99 tror jag, har inte haft några problem tidigare.
Dock har jag den normalt ganska kallt hemma, nu ställde jag den i repan där värmen stod på max, så den gick från ca 18-20 grader och ganska fuktigt till typ 25-30 grader och snustorrt. Den har ju rätat upp sig lite grann efter två veckor i källaren igen iaf.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! TDHP
Jag ska villigt erkänna att jag inte är personligen bekant med några morer, så jag kan inte direkt uttala mej om deras särart. Min teori är dock att det finns glada, sorgsna, smarta och mindre begåvade morer, precis som i vilket folkslag som helst... så... ja, jag påstår att det är så; och överlåter till dej själv att lägga undertext i påståendet ifråga.
TDHP skrev:Och vad fan har detta med min krokiga hals att göra?
Är den inte numera okrokig?
Just checking?
Nu får väl HTH tokspelet Ture och börjar veva vilt med extremiteterna!