kompressor?
- hosse
- Medlem+++
kompressor?
börjar mer och mer överväga en kompressorpedal. kikat lite på EBS MultiComp, är det nån som kan säga nåt om den?
kollade också lite på nån T-rex kompressor och den verkar ju grymt nice men ack så dyr.
kom gärna med fler tips och gärna rördrivna kompressorer!
kollade också lite på nån T-rex kompressor och den verkar ju grymt nice men ack så dyr.
kom gärna med fler tips och gärna rördrivna kompressorer!
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish
snus och kaffe, a match made in heaven.
"When in doubt, skriv 'dom'."
- optic
- Medlem+
Jag har kollat väldigt länge på olika alternativ, och jag har kommit fram till att EBS Multicomp är the way to go, och 1600 för en bra padda är inte så farligt med tanke på hur ofta man kommer använda den.
Thunderfunk 550-B
EBS 2*12 NEO
Corvette Hot Rod 2005
Thumb BO 01
<3 Tjoffe
www.myspace.com/momoorchestra
EBS 2*12 NEO
Corvette Hot Rod 2005
Thumb BO 01
<3 Tjoffe
- Hellish
- Medlem+++
- Kontakt:
- Jan Hellman
- VIP medlem
- hosse
- Medlem+++
Multicompens kontroller passar mig rätt bra. två stycken, blir jobbigt att ratta bort sig. T-rex verkar ju riktigt fet, men tack för den info Sebbe! många rattar också.Hellboy skrev:I´m holding with. En MultiComp kan jag tycka är den bästa lite mer lättåtkomliga och inte allt för dyra kompressortrampan som finns. Mångsidig och låter väldigt bra. Prisvärd.
Men Retrospec Squeeze Box......![]()
//J
får nog bli en MultiComp när kassan säger

just nu säger den bara

www.chucknorrisfacts.com
- b_luthman
- Medlem+
ursäkta min dumhet, men vad är det egentligen en komrpessor gör. jag vet bara att jag tyckte att det lät bättre när jag stängde av kompressorna på min Hartke Ha3500.
spelar i:
www.myspace.com/jaganata
Ibanez SR1000EFB |Ibanez SRX 595
Hartke VXL | Ibanez PD7 | Crest Vs 900 | 210 +115
www.myspace.com/jaganata
- Bas-Tompa
- Medlem
Jag använder en rördriven opto kompressor från EHX, Blackfinger, och är mycket nöjd med resultatet. Har den för mild limitering av insignalen. Kostar tyvärr en rejäl slant, dock.
/Bas-Tompa
J-bas-64, P-bas-63, J-bas-71, Rick 4001-76, StingRay-77, StingRay-01, StingRay5-06, Schatz jazz nr11, Furch B61 ackebas, SVT-78+SVT810E, SVT-VR+Bergantino NV610, SVT-IIP+QSC PLX1602+Eden D410XLT, Rumble 500 kombo+Rumble 210
J-bas-64, P-bas-63, J-bas-71, Rick 4001-76, StingRay-77, StingRay-01, StingRay5-06, Schatz jazz nr11, Furch B61 ackebas, SVT-78+SVT810E, SVT-VR+Bergantino NV610, SVT-IIP+QSC PLX1602+Eden D410XLT, Rumble 500 kombo+Rumble 210
- Hellish
- Medlem+++
- Kontakt:
- b_luthman
- Medlem+
ok, det låter inte omöjligt. snarare troligt. men vad händer när man trycker i en kompressor. av ljudet att döma så jämnar den till ljudet, liksom slätar ut ljudvågorna. har jag fel, rätt eller borde jag gå om grundskolan?Hellish skrev:Det beror mer på att kompressorn i den toppen suger än något annat.b_luthman skrev:ursäkta min dumhet, men vad är det egentligen en komrpessor gör. jag vet bara att jag tyckte att det lät bättre när jag stängde av kompressorna på min Hartke Ha3500.
spelar i:
www.myspace.com/jaganata
www.myspace.com/jaganata
- Hellish
- Medlem+++
- Kontakt:
Det som händer är att den skär de högsta topparna i ljudet så att du får en jämnare ljudbild, helt korrekt.b_luthman skrev:ok, det låter inte omöjligt. snarare troligt. men vad händer när man trycker i en kompressor. av ljudet att döma så jämnar den till ljudet, liksom slätar ut ljudvågorna. har jag fel, rätt eller borde jag gå om grundskolan?
- peter_s
- Medlem++
Glöm inte bort att T-Rex gör en billigare kompressor också, Comp-Nova, som sägs vara bra till bas. Mannen bakom den gedigna kompressorwebbplatsen som finns på adress http://www.ovnilab.com/index.shtml gillar den t.o.m. bättre än den rördrivna och mer avancerade modellen. Vad nu den kunskapen är värd.
- Hellish
- Medlem+++
- Kontakt:
- Folxam
- Medlem+
åja, du har ju en switch med tre lägen ocksåhosse skrev:Multicompens kontroller passar mig rätt bra. två stycken, blir jobbigt att ratta bort sig.

I like it. Jag vet ärligt talat inte riktigt vad den gör, men den fetar till ljudet så jag inte kan leva utan den.
Jag kör tubesim-läge med båda kontroller kl 12. Enklare än så blir det inte

Jag kör alltså nästan fabriksinställt!

Senast ändrad av Folxam den fre feb 30, 2004 13:37, ändrad totalt 4545981732 gånger
- optic
- Medlem+
fabriksinställt är nästan lika bra som fabriksstämt vilket såklart är väldigt bra!Folxam skrev:åja, du har ju en switch med tre lägen ocksåhosse skrev:Multicompens kontroller passar mig rätt bra. två stycken, blir jobbigt att ratta bort sig.
I like it. Jag vet ärligt talat inte riktigt vad den gör, men den fetar till ljudet så jag inte kan leva utan den.
Thunderfunk 550-B
EBS 2*12 NEO
Corvette Hot Rod 2005
Thumb BO 01
<3 Tjoffe
EBS 2*12 NEO
Corvette Hot Rod 2005
Thumb BO 01
<3 Tjoffe
- basmartin
- Medlem+++
Verkligen! Mer kvalitetssäkrat än så blir det inte!optic skrev:fabriksinställt är nästan lika bra som fabriksstämt vilket såklart är väldigt bra!Folxam skrev:åja, du har ju en switch med tre lägen ocksåhosse skrev:Multicompens kontroller passar mig rätt bra. två stycken, blir jobbigt att ratta bort sig.
Martinus Olai Gothenburgiensis
https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;
Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;
Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
- hosse
- Medlem+++
nää, men jag har ju inget punkband för tillfället. lirar "finmusik" nu och då kan ju en kompressor-trampa vara trevligt.Johannes skrev:Kompressor är väl ändå inte punk?
www.chucknorrisfacts.com
- Valle
- VIP medlem