Herregud.

Säljesannonser om elbasar och akustiska basar
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

mm.. det var det där med att man inte ska kalla saker för original om man ersatt med saker från samma tidsperiod.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

daionsavage skrev:
blackparkas skrev: Usch... jag blir så trött på sån´t där skit....!!
Kroppen på min 65:a är säkert också från 72....

Naturligtvis skall man inte luras, och säljer man en bas från 65 skall den ju vara från 65, det fattar till och med jag! Men är du inte nöjd med din P-bas som den är även om kroppen skulle vara från 72?

Absolut, jag är skitnöjd.
Men isf skulle jag inte vara nöjd med priset...
Och lite dealen med att köpa en 65:a är ju att man köper en 65:a, och då ska det vara en 65:a rakt igenom, eller en 64:a då som i det här fallet med Börsens bas.
Skulle inte ha några problem med att köpa en bas som har en 64:as hals och en nyare kropp om basen bara är bra, men då ska priset vara satt därefter, vilket 45k inte är....

Jag ser inte några som helst tecken på att det inte skulle vara en 65:as kropp på min och jag hade P65 som är min privata Fender-expert med mig med sin 65:a som vi jämförde med, så det handlar inte om det, men det skulle vara så ruttet att bli lurad och jag tycker det är så tråkigt att det existerar...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

macahan skrev:mm.. det var det där med att man inte ska kalla saker för original om man ersatt med saker från samma tidsperiod.

Det får stå för dig.
Om min bas skulle vara ihopplock där alla delar kommer från olika 65-or skulle jag fortfarande kalla den original.
Det är klart att en 1-ägar bas med dokumentation att allt är original och satt på basen från fabrik har ett högre värde, men det är ändå försumbara skillnader i värde på en bas som t.ex. fått p-skyddet utbytt mot ett från samma år, eller micken etc etc...
Så har iaf jag uppfattat marknaden.

Tillägg: När det gäller min egen bas så har jag då hela tiden sagt att jag inte har någon aning om huruvida de delar som sitter på min bas har varit med från början, säkert inte.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

blackparkas skrev:
macahan skrev:mm.. det var det där med att man inte ska kalla saker för original om man ersatt med saker från samma tidsperiod.

Det får stå för dig.
Om min bas skulle vara ihopplock där alla delar kommer från olika 65-or skulle jag fortfarande kalla den original.
Det är klart att en 1-ägar bas med dokumentation att allt är original och satt på basen från fabrik har ett högre värde, men det är ändå försumbara skillnader i värde på en bas som t.ex. fått p-skyddet utbytt mot ett från samma år, eller micken etc etc...
Så har iaf jag uppfattat marknaden.

Tillägg: När det gäller min egen bas så har jag då hela tiden sagt att jag inte har någon aning om huruvida de delar som sitter på min bas har varit med från början, säkert inte.

Jag säger mnja. Original är original. Men å andra sidan kan ett hopplock av bra delar vara bra mycket bättre än original (tänk på Entwistles Frankenstein-bas!). Och är alla delar från rätt år bör väl inte värdet påverkas alltför dramatiskt såvida skicket är ett par snäpp under mint condition.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Det är ju bara min åsikt alltså, inget generellt, men iofs så verkar det vara rätt generellt m tanke på hur det ser ut på marknaden....
"original 64 med 72:as kropp...."

Det blir väl automatiskt så iofs att man säger när det gäller min egen bas att det är "originalprylar på" iom att jag inte kan svära på att det är de prylar som satt på från fabriken som sitter på, men det går heller inte att säga att det INTE är så. (Vad jag kan se...)

Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

blackparkas skrev:Det är ju bara min åsikt alltså, inget generellt, men iofs så verkar det vara rätt generellt m tanke på hur det ser ut på marknaden....
"original 64 med 72:as kropp...."

Det blir väl automatiskt så iofs att man säger när det gäller min egen bas att det är "originalprylar på" iom att jag inte kan svära på att det är de prylar som satt på från fabriken som sitter på, men det går heller inte att säga att det INTE är så. (Vad jag kan se...)
Det tycker jag är ett helt acceptabelt uttryck.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

En sak är säker.. min "orginal-aktiga" 78 gick just upp med 15.000:- i pris...

WOHOOO!! ORGINAL PLASTLACK HAR ALDRIG KOSTAT MER!!

:roll:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

blackparkas skrev: Det får stå för dig.
Visst, och din åsikt står för dig precis som det ska vara.
Hursomhelst så är inte en hopplockad 65:a av olika basar en original 65:a hur mycket man än vrider på det. Men inte sagt att det är en dålig bas eller att den ska vara värd mindre, men man ska passa sig för ordet original.

Och det står jag för.
Användarvisningsbild
Sunken
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Sunken »

Liten skrev:En sak är säker.. min "orginal-aktiga" 78 gick just upp med 15.000:- i pris...

WOHOOO!! ORGINAL PLASTLACK HAR ALDRIG KOSTAT MER!!

:roll:
Själv har jag ju en original Antigua med custombeställt helsvart plektrumskydd. Den måste ju vara värd hur mycket som helst. 8)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Fast... om det är originaldelar så är den ju original?
Jag tror att andelen 100% original Fenderbasar/gitarrer just sjönk till 0,7% om vi skulle räkna som du gör Macahan.
Men visst, är det en bas som är ihopplovkad från 3 olika basar så skulle även jag ha svårt att kalla det för original, det måste jag säga.
Om det däremot är så att en bas är rakt igenom orgiginal som den lämnade fabriken förutom p-skydd och låt säga mick då, men detta är ersatt av dito från samma år, då skulle jag nog inte dra mig för att kalla det för en originalbas.

Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

blackparkas skrev:Fast... om det är originaldelar så är den ju original?
Jag tror att andelen 100% original Fenderbasar/gitarrer just sjönk till 0,7% om vi skulle räkna som du gör Macahan.
Men visst, är det en bas som är ihopplovkad från 3 olika basar så skulle även jag ha svårt att kalla det för original, det måste jag säga.
Om det däremot är så att en bas är rakt igenom orgiginal som den lämnade fabriken förutom p-skydd och låt säga mick då, men detta är ersatt av dito från samma år, då skulle jag nog inte dra mig för att kalla det för en originalbas.
Men det stämmer ju inte. Original kan ju inte vara annat än original.
Då tycker jag ditt uttryck "En Fender 1965 med originalprylar i" är mer rättvisande.

Men som sagt: om vi inte pratar mint condition museiföremål så har jag svårt att se att det skulle göra något dramatiskt med värdet.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

blackparkas skrev: Jag tror att andelen 100% original Fenderbasar/gitarrer just sjönk till 0,7% om vi skulle räkna som du gör Macahan.
Vilket vore alldeles korrekt IMO.
Om någon skulle köpa gamla delar på ebay, skruva ihop och sen kalla det för en "originalbas" är rent bedrägeri.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Aja... whatever...
Jag skulle tycka det var tillräckligt original för att kalla det original om det är en 62:as mick i en 62:as bas även om just den micken inte satt i basen från fabrik.
Men men, skitsamma, det här kan vi diskutera hur länge som helst, och det har jag ingen lust med.
Min 65:a har till synes originaldelar, enligt säljaren så ska den vara helt original förutom lacken men det är inget jag vet till 100%...

Vi kan väl konstatera iaf att Fullerton-Basen i annonsen är 10k för dyr ungefär och att jag gärna skulle vilja ha den, men jag skulle inte vilja betala 16k för den heller men det tror jag nog att den skulle kunna vara värd, både spelmässigt och rent värdemässigt.

Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Men tänk då vad förbannad du skulle bli på säljaren om du i efterhand märkte att basen bestod av delar från olika basar eller olika åldrar när du i i tron om att det varit en originalbas köpt basen. Det handlar inte om din bas eller min bas eller pelles bas. Det handlar om att inte gå ut med falska statements för det kommer skada senare köpare. Som med marcbass gröna p-bas där saker sas vara original.

En bas utan ersättningsdelar är original, inget annat kan vara original.

såja, hursomhelst tycker jag också att 16k är iallafall 3k för mycket..
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Jag förstår vad du menar Macahan, helt klart, men ordet original har en annan innebörd för mig.

Egentligen kan ju ingen sälja en bas som 100% original eftersom man aldrig kan veta...
Originalskick är ju ett bra uttryck annars.

Och jag tycker runt 15 som sagt är bra pris för Fullertonbasen, men de få som jag sett till salu har varit till salu för runt 13-14 och de verkar ha blivit sålda fort.

Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

Tror ni inte det är "tryckfelsnisse" då, att han bara slant lite på tangentbordet? Det tror jag.

/Mats D
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

MatsD skrev:Tror ni inte det är "tryckfelsnisse" då, att han bara slant lite på tangentbordet? Det tror jag.

/Mats D
Möjlig förklaring.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

bootsy skrev:
MatsD skrev:Tror ni inte det är "tryckfelsnisse" då, att han bara slant lite på tangentbordet? Det tror jag.

/Mats D
Möjlig förklaring.
Finns ju dom som med flit skriver så... och om någon mailar och kritiserar hänvisar till att det "blev fel"..
Någon som antagligen fått något sålt till ett kraftigt "överpris"..

Jag vet.. det finns inget som heter så.. men iallfall!! :roll:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

Ingen felskrivning tydligen, jag mejlade säljaren och fick det något korthuggna svaret "26000kr". Ja ja, personligen skulle jag tyckt att hälften av det var på gränsen. Vi pratar ju om en 83:a, ett CBS-år och dessutom ett av de värsta av dem i så motto att man det året pytsade ut mer och sämre junk än nånsin.

/Mats D
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Fast Mats, du har koll på att de här Reissuemodellerna inte bör jämföras med övriga prylar som Fender "spottade" ut vid den tiden?

Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

blackparkas skrev:Fast Mats, du har koll på att de här Reissuemodellerna inte bör jämföras med övriga prylar som Fender "spottade" ut vid den tiden?
Visst, men det innebär inte att det är några superinstrument för det. Jag tror inte CBS år 1983 hade i sig att bygga några sådana även om det fanns anställda som gärna skulle vilja. De där åren var liksom kulmen på deras medvetna sneakstrategi och ryktet var i botten och et par år senare skulle Fender-folket för att rädda sitt namn och rykte köpa loss företaget och börja göra bra instrument igen.

Nånstans mellan 10 och 15 tusen kanske man inte skulle höjt på ögonbrynen åt för den här Fullertonen men jag hade nog tvekat att köpa den även för de pengarna.

/Mats D
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

MatsD skrev:
blackparkas skrev:Fast Mats, du har koll på att de här Reissuemodellerna inte bör jämföras med övriga prylar som Fender "spottade" ut vid den tiden?
Visst, men det innebär inte att det är några superinstrument för det. Jag tror inte CBS år 1983 hade i sig att bygga några sådana även om det fanns anställda som gärna skulle vilja. De där åren var liksom kulmen på deras medvetna sneakstrategi och ryktet var i botten och et par år senare skulle Fender-folket för att rädda sitt namn och rykte köpa loss företaget och börja göra bra instrument igen.

Nånstans mellan 10 och 15 tusen kanske man inte skulle höjt på ögonbrynen åt för den här Fullertonen men jag hade nog tvekat att köpa den även för de pengarna.

/Mats D
Tidiga Fullerton-reissiues kan du inte jämföra med de vanliga produktionsinstrumenten, Mats. Ledsen, men du är helt ute och cyklar just nu.
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

Jag vet att de här basarna är nåt annat än det vanliga tidiga 80-talsjunket men det var ju japan-Fender vid den här tiden också, och även de är ju hypade så det räcker och blir över idag, och enligt mig så beror det på att man då jämförde dem med det vanliga CBS-skräpet och att den statusen hänger kvar envist trots att Fender sedan länge höjt sin normala standard till samma eller t o m högre nivå. En JV eller en Fullerton från 83 är förstås bra men inte bättre än de bra Fender-instrument i största allmänhet Fender tillverkat de senaste 15-20 åren. Rykte bygger på att de var så mycket bättre än vad CBS producerade under bottenåren innan Fender friköptes. Det här gäller iofs och kanske i än högre grad Leo-epoken också. Visst gjordes det bra Fender-instrument fram till 1965 - jag har spelat på några stycken - men att det skulle vara nån avgörande klasskillnad mot vad Fender kan bygga idag, det anser jag inte det finns fog för att påstå.

Men alla får ha en åsikt - även att jag är ute och cyklar.

/Mats D
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

MatsD skrev:Jag vet att de här basarna är nåt annat än det vanliga tidiga 80-talsjunket men det var ju japan-Fender vid den här tiden också, och även de är ju hypade så det räcker och blir över idag, och enligt mig så beror det på att man då jämförde dem med det vanliga CBS-skräpet och att den statusen hänger kvar envist trots att Fender sedan länge höjt sin normala standard till samma eller t o m högre nivå. En JV eller en Fullerton från 83 är förstås bra men inte bättre än de bra Fender-instrument i största allmänhet Fender tillverkat de senaste 15-20 åren. Rykte bygger på att de var så mycket bättre än vad CBS producerade under bottenåren innan Fender friköptes. Det här gäller iofs och kanske i än högre grad Leo-epoken också. Visst gjordes det bra Fender-instrument fram till 1965 - jag har spelat på några stycken - men att det skulle vara nån avgörande klasskillnad mot vad Fender kan bygga idag, det anser jag inte det finns fog för att påstå.

Men alla får ha en åsikt - även att jag är ute och cyklar.

/Mats D

Snygg reträtt.
Skriv svar