Missljud runt tolfte bandet

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
lillsvingen
Medlem

Missljud runt tolfte bandet

Inlägg av lillsvingen »

Jag håller på å justera min nygamla bas, en rick-kopia, och har upptäckt ett otrevligt missljud på samtliga strängar då de slås an vid (och runt) tolfte bandet. Det låter som nån sorts övertonshistoria, närmare bestämt kring ett halvt tonsteg upp, och min första tanke var att strängen kom åt trettonde bandet när den svängde... Men så är inte fallet. Jag har kommit fram till att det är svängningen från strängen mellan sadel och finger som spökar. Det blir extra tydligt om jag hamrar (utan anslag med högerhanden...) fram toner kring tolfte bandet, då låter båda tonerna i stort sett lika starkt, inte särskilt snyggt... hur kommer jag till rätta med detta?!
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

det är ju inte så konstigt egentligen att du får såna toner när resten av strängen (den mot huvudet) också svänger.. sånt är extra tydligt vid hammer-on's. Det finns väl egentligen bara ett sätt att slippa sånt: att dämpa samtidigt som man spelar. Du borde för övrigt inte höra den här tonen tydligt när du kör inkopplad i förstärkare vilket jag antar att du inte gör i detta fallet.
Användarvisningsbild
lillsvingen
Medlem

Inlägg av lillsvingen »

Jo, det är klart att strängen mellan anslagspunkt och sadel svänger den med... jag har dock aldrig varit med om att det låter så mkt som det gör, även utan hammer-ons. Det blir till å ge fan i att ta toner med pekfingret över 10e bandet då, så man kan dämpa bakom så att säga... tänkte om det fanns något knep för att eliminera ljudet bara?...
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Sätt på förstärkaren..
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

På en del basar jag haft så har jag haft något liknande, det är skitläskigt, i samtliga fall har det varit en av axelbandsknopparna, tror det varit den övre de 3 ggr jag varit med om det, som suttit lite löst, och det blir ett skumt ljud just när man spelar runt 12:e band.
Har så nu på min P65:a.
Vill inte dra in skruven nå längre, ska skaffa en kortare skruv, men annars så är det problemet löst.
Men du kanske har kikat på det redan?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

Ge den till mig :roll:
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Skriv svar