Kontra med fretlines?
- Svensson
- Forumvärd
Aha, jag tror det blir svårt att hitta en kontra med "fabriksmarkeringar", Att använda en hård färg/lack för att göra egna borde ju kunna funka även om det inte håller i tid och evighet. Men om du inte har testat kontra så föreslår jag i alla fall att du testar med små markeringar på sidan. Jag tror faktsikt att det är svårare på bandlös elbas, om inte annat är ju skalan mycket kortare vilket gör att "felmarginalen" blir betydligt snävare på en bandlös elbas.MatsD skrev:Tack men det var inte svaret på min fråga. Jag vill inte måla darrhänta linjer över min greppbräda som dessutom förmodligen nöts bort av strängarna utan jag vill ha det snyggt och fabriksgjort. Punkter i kanten av brädan räcker inte heller för mig, det måste vara linjer som går tvärs över hela brädan. Jag har provat alla varianter på elbas och linjer är det enda jag kan spela med om det ska vara bandlöst. Jag har inga skäl att tro att det skulle vara annorlunda på kontra, snarare ännu svårare att orientera mig utan linjer.Svensson skrev:Jag har också gjort egna små duttar på kanten på greppbrädan när jag började att kämpa med den och de sitter fortfarande kvar. Vad är problemet? Om du känner att du behöver markeringar är det väl bara att dutta på!
/Mats D
*EDIT*
Du kanske har nån polare som int är lika darrhänt eller som har maskeringstejp?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
- Gamba
- Medlem++
skulle säga att det är näst intill omöjligt att ha koll på linjerMatsD skrev:Tack men det var inte svaret på min fråga. Jag vill inte måla darrhänta linjer över min greppbräda som dessutom förmodligen nöts bort av strängarna utan jag vill ha det snyggt och fabriksgjort. Punkter i kanten av brädan räcker inte heller för mig, det måste vara linjer som går tvärs över hela brädan. Jag har provat alla varianter på elbas och linjer är det enda jag kan spela med om det ska vara bandlöst. Jag har inga skäl att tro att det skulle vara annorlunda på kontra, snarare ännu svårare att orientera mig utan linjer.Svensson skrev:Jag har också gjort egna små duttar på kanten på greppbrädan när jag började att kämpa med den och de sitter fortfarande kvar. Vad är problemet? Om du känner att du behöver markeringar är det väl bara att dutta på!
/Mats D
hela tiden med tanke på vänsterhandens vinkling
som den får om man ska kolla på ovansidan av greppbrädan hela tiden
du kommer rätt fort att få belastningsskador i handleden
- MatsD
- Medlem++
Det lilla jag kommer spela kontra lär nog inte leda till några belastningsskador tror jag. Alternativet till linjer är ju dessutom att inte spela kontra alls för min del.Gamba skrev: skulle säga att det är näst intill omöjligt att ha koll på linjer
hela tiden med tanke på vänsterhandens vinkling
som den får om man ska kolla på ovansidan av greppbrädan hela tiden
du kommer rätt fort att få belastningsskador i handleden
Nåja, jag trodde det fanns fler än jag bland elbasister som önskat sig en kontra med linjer och hade koll på var det fanns såna men jag får leta vidare på egen hand då.
/Mats D
- Svensson
- Forumvärd
Jag har sett fiol-nybörjare som tejpat "frets" på greppbrädan, kan ju alltid vara nåt att testa. Även om du inte fått svar på din fråga så kan du ju i alla fall ta dig av tipsen. Om du aldrig testat att spela kontra varken med "duttar" eller frets så kan det ju vara läge att låna en eller köpa en billig och tejpa och dutta och experimentera sig fram! Det kan ju vara lite surt att lägga en massa pengar på en kontra med frets bara för att sedan upptäcka att det inte funkar!
It don't mean a thing if it ain't got that swing!
- anli
- VIP medlem
Coolt. Tror rickenbacker hade nån sån på 30-40taletGamba skrev:har faktiskt sett en sånanli skrev:Det är väl själva fan vad en del skall vara märkvärdiga.
Jag skulle vilja ha en kontra med frets!
eller kontra och kontra
såg mest ut som en stående jättegitarr
från öststaterna nånstans tror jag
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
-
- Kontot är inaktiverat
När man intonerar bandade basar nerevid stallet, hamnar ju
anliggningsytorna ganska olika. Alltså borde banden på en kontra
(som har parallella anliggningsytor) inte bli helt raka, utan
anpassade efter varje sträng.
Kan berätta att när jag som nybörjare skulle göra en studioinspelning
gjorde tejpmarkeringar på halsen, inte fick det att stämma mellan strängarna. Lät för jaevligt. Blev tvungen att ta bort markeringarna.
Det tar ett tag men jag lärde mig snart vart 3:e, 5:e. 7:e bandet borde
ligga sen utgick från dem. Går rätt snabbt att lära sig.
Är inte helt 100 med intoneringen fortfarande, men jobbar på det.
Har jag bra medhörning funkar det ändå.
anliggningsytorna ganska olika. Alltså borde banden på en kontra
(som har parallella anliggningsytor) inte bli helt raka, utan
anpassade efter varje sträng.
Kan berätta att när jag som nybörjare skulle göra en studioinspelning
gjorde tejpmarkeringar på halsen, inte fick det att stämma mellan strängarna. Lät för jaevligt. Blev tvungen att ta bort markeringarna.
Det tar ett tag men jag lärde mig snart vart 3:e, 5:e. 7:e bandet borde
ligga sen utgick från dem. Går rätt snabbt att lära sig.
Är inte helt 100 med intoneringen fortfarande, men jobbar på det.
Har jag bra medhörning funkar det ändå.
- MatsD
- Medlem++
Visst, det är säkert sant som du säger men min erfarenhet av att spela bandlös elbas är att jag är helt out to lunch på en bräda utan fretlines medan jag kan orientera mig rätt hyfsat på en bräda med fretlines. Även om man på en kontra kanske måste kompensera lite mer för att intonera helt rent så är jag övertygad om att linjerna ändå underlättar själva orienteringen på ett avgörande sätt, i varje fall för mig. Att spela utan band innebär ju även med fretlines ett kompensationstänkande och större noggrannehet i greppandet jämfört med att spela bandat. På en bandad bas räcker det ju att man hamnar med fingret nånstans i närheten av bandet, ett par millimeter hit eller dit spelar ingen roll, så länge man är på rätt sida, det blir rätt ton ändå tack vare bandet. Så är det ju inte på en bandlös.
/Mats D
/Mats D
-
- Medlem
Gillar ordalydelsen STORT fåtal. Vidare är så vitt jag vet solostämning en kvartsstämning men ett tonsteg upp från vanlig stämning. Alltså F#, H (B), E, A. Jag spelar själv på sådana solosträngar men med normal stämning.Grafen skrev:Stämde han kvinter? Red Mitchell visste jag gjorde det.mikkejohansson skrev:Nja. Är väl ett STORT fåtal som använder kvintstämning eller solostämning i Jazz i alla fall? NHÖP är en...fler?
Har aldrig hört talas om att Nils Henning skulle ha spelat kvintstämt. När skulle han haft tid att lära sig det så mycket som han reste runt och spelade hela tiden. Inte heller Georg Riedel. Violinen och cellon är ju kvintstämd och Red Mitchell hade en gång ett samtal med en man som bygger violininstrument och dom kom fram till att även kontrabasar borde vara kvintstämda - mest för att erhålla ett större tonomfång. Red Mitchell hade sin bas stämd C låga strängen, G, D, A. Denna stämning kräver speciella strängar för exempelvis en E-sträng kan aldrig slackas till C. Effekten med kvintstämning blir att tonomfånget blir snarlikt en 5-strängad bas.
Jag har provat den stämningen under några månader men gav upp. Det är utomordentligt svårt att kasta all kunskap överbord och lära om helt från början. Fruktansvärt frustrerande. Det är med stor aktning jag minns Red Mitchell som genomförde detta projekt och klarade det med glans. Dock tycker inte jag att värst många basar låter så mycket när tjocka strängen skall sjunga C eller till och med Bb som på en 5-strängad . Strängen blir långsam och blir ofta svår att använda i för snabba tempon.
Dessutom innebär en övergång till kvintstämning att man kan spela högre toner på tunna strängen vilket är helt onödigt eftersom det räcker fuller väl som det är på en 4-strängad kvartsstämd.
Trots hatten av för Red Mitchell så är en 5-strängad en bättre satsning. Varför skall man krångla till det så mycket.
-
- Medlem
Gillar ordalydelsen STORT fåtal. Vidare är så vitt jag vet solostämning en kvartsstämning men ett tonsteg upp från vanlig stämning. Alltså F#, H (B), E, A. Jag spelar själv på sådana solosträngar men nedstämda till normal stämning.Grafen skrev:Stämde han kvinter? Red Mitchell visste jag gjorde det.mikkejohansson skrev:Nja. Är väl ett STORT fåtal som använder kvintstämning eller solostämning i Jazz i alla fall? NHÖP är en...fler?
Har aldrig hört talas om att Nils Henning skulle ha spelat kvintstämt. När skulle han haft tid att lära sig det så mycket som han reste runt och spelade hela tiden. Inte heller Georg Riedel.
Violinen och cellon är ju kvintstämd och Red Mitchell hade en gång ett samtal med en man som bygger violininstrument och dom kom fram till att även kontrabasar borde vara kvintstämda - mest för att erhålla ett större tonomfång. Red Mitchell hade sin bas stämd C låga strängen, G, D, A. Denna stämning kräver speciella strängar för exempelvis en E-sträng kan aldrig slackas till C. Effekten med kvintstämning blir att tonomfånget blir snarlikt en 5-strängad bas.
Jag har provat den stämningen under några månader men gav upp. Det är utomordentligt svårt att kasta all kunskap överbord och lära om helt från början. Fruktansvärt frustrerande. Det är med stor aktning jag minns Red Mitchell som genomförde detta projekt och klarade det med glans. Dock tycker inte jag att värst många basar låter så mycket när tjocka strängen skall sjunga C eller till och med Bb som på en 5-strängad bas. En så tjock sträng blir långsam och blir ofta svår att använda i upptempon. Dessutom innebär en övergång till kvintstämning att man kan spela högre toner på tunna strängen vilket är helt onödigt eftersom det räcker fuller väl som det är på en 4-strängad kvartsstämd.
Hatten av för Red Mitchell – men ändå så tycker jag att en 5-strängad bas är en vettigare satsning för den som vill ha ett större tonomfång. Varför skall man krångla till det så mycket.
-
- Medlem
Gillar ordalydelsen STORT fåtal. Vidare är så vitt jag vet solostämning en kvartsstämning men ett tonsteg upp från vanlig stämning. Alltså F#, H (B), E, A. Jag spelar själv på sådana solosträngar men nedstämda till normal stämning.Grafen skrev:Stämde han kvinter? Red Mitchell visste jag gjorde det.mikkejohansson skrev:Nja. Är väl ett STORT fåtal som använder kvintstämning eller solostämning i Jazz i alla fall? NHÖP är en...fler?
Har aldrig hört talas om att Nils Henning skulle ha spelat kvintstämt. När skulle han haft tid att lära sig det så mycket som han reste runt och spelade hela tiden. Inte heller Georg Riedel gör det.
Violinen och cellon är ju kvintstämd och Red Mitchell hade en gång ett samtal med en man som bygger violininstrument och dom kom fram till att även kontrabasar borde vara kvintstämda - mest för att erhålla ett större tonomfång. Red Mitchell hade sin bas stämd C låga strängen, G, D, A. Denna stämning kräver speciella strängar för exempelvis en E-sträng kan aldrig slackas till C. Effekten med kvintstämning blir att tonomfånget blir snarlikt en 5-strängad bas.
Att gå över till kvintstämning är inte som att byta skjorta. Det är ett projekt. Jag har provat den stämningen under några månader men gav upp. Det är utomordentligt svårt att kasta all kunskap överbord och lära om helt från början. Fruktansvärt frustrerande. Det är med stor aktning jag minns Red Mitchell som genomförde detta projekt och klarade det med glans. Dock tycker inte jag att värst många basar låter så mycket när tjocka strängen skall sjunga C eller till och med Bb som på en 5-strängad bas. En så tjock sträng blir långsam och blir ofta svår att använda i upptempon. Dessutom innebär en övergång till kvintstämning att man kan spela högre toner på tunna strängen vilket är helt onödigt eftersom det räcker fuller väl som det är på en 4-strängad kvartsstämd.
Hatten av för Red Mitchell – men ändå så tycker jag att en 5-strängad bas är en vettigare satsning för den som vill ha ett större tonomfång. Varför skall man krångla till det så mycket.
-
- Kontot är inaktiverat
Jag tror jag hajar nu...KontraKurt skrev:Gillar ordalydelsen STORT fåtal. Vidare är så vitt jag vet solostämning en kvartsstämning men ett tonsteg upp från vanlig stämning. Alltså F#, H (B), E, A. Jag spelar själv på sådana solosträngar men nedstämda till normal stämning.Grafen skrev:Stämde han kvinter? Red Mitchell visste jag gjorde det.mikkejohansson skrev:Nja. Är väl ett STORT fåtal som använder kvintstämning eller solostämning i Jazz i alla fall? NHÖP är en...fler?
Har aldrig hört talas om att Nils Henning skulle ha spelat kvintstämt. När skulle han haft tid att lära sig det så mycket som han reste runt och spelade hela tiden. Inte heller Georg Riedel gör det.
Att gå över till kvintstämning är inte som att byta skjorta. Det är ett projekt. Jag har provat den stämningen under några månader men gav upp. Det är utomordentligt svårt att kasta all kunskap överbord och lära om helt från början. Fruktansvärt frustrerande. Det är med stor aktning jag minns Red Mitchell som genomförde detta projekt och klarade det med glans. Dock tycker inte jag att värst många basar låter så mycket när tjocka strängen skall sjunga C eller till och med Bb som på en 5-strängad bas. En så tjock sträng blir långsam och blir ofta svår att använda i upptempon. Dessutom innebär en övergång till kvintstämning att man kan spela högre toner på tunna strängen vilket är helt onödigt eftersom det räcker fuller väl som det är på en 4-strängad kvartsstämd.

-
- Medlem
Om du inte hittar någon MatsD så kan kanske detta vara ett alternativ:
http://www.barkerbass.com/index.html
Men då snackar vi frets, på en eub. Om man kan klassa det som kontra? Ja förfan!
där har vi dubbla tumstöd också, som blev så brädade i en en tråd på elbas-forumet (kanske LITE snyggare gjort, men ändå) =)
EDIT: Lee Barker är btw en trevlig prick. Han fixar GARANTERAT fretlines åt dig om du beställer det (det är han och hans son som gör dom för hand om jag minns rätt.) Jag har för mig att hans basar går på 20 laxar och uppåt.
http://www.barkerbass.com/index.html
Men då snackar vi frets, på en eub. Om man kan klassa det som kontra? Ja förfan!

där har vi dubbla tumstöd också, som blev så brädade i en en tråd på elbas-forumet (kanske LITE snyggare gjort, men ändå) =)
EDIT: Lee Barker är btw en trevlig prick. Han fixar GARANTERAT fretlines åt dig om du beställer det (det är han och hans son som gör dom för hand om jag minns rätt.) Jag har för mig att hans basar går på 20 laxar och uppåt.
- fieldflower
- Hedersmedlem
Jag har sett och provat en kontra med fretlines.
Tyvärr var det säkert 15 år sedan så även om man lokaliserar affären är det inte säkert att de vet vad det var för något.
Affären finns nog inte kvar, men har surfat Eniro och tror att affären låg på Västerlånggatan 78.
Nån som vet vad det var för affär och om den flyttat eller slagit igen?
Länk: http://kartor.eniro.se/query?mop=aq&map ... tq=0&pis=0
Tyvärr var det säkert 15 år sedan så även om man lokaliserar affären är det inte säkert att de vet vad det var för något.
Affären finns nog inte kvar, men har surfat Eniro och tror att affären låg på Västerlånggatan 78.
Medlem i PB50+
- Gamba
- Medlem++
fieldflower skrev:Jag har sett och provat en kontra med fretlines.
borde ha varit Gottfrid Johnssons musikaffär
ligger numer i T bane uppgången Hötorget
vad det nu kan vara för adress
och för tillfället har dom ingen kontra med fretlines
jag brukar titta in där nån gång/månad
men dom kanske kan beställa?
- fieldflower
- Hedersmedlem
Vad jag tänkte var att de framför allt kanske kunde veta vilken tillverkare det var de hade tagit in av som hade fretlines.Gamba skrev:fieldflower skrev:Jag har sett och provat en kontra med fretlines.
borde ha varit Gottfrid Johnssons musikaffär
ligger numer i T bane uppgången Hötorget
vad det nu kan vara för adress
och för tillfället har dom ingen kontra med fretlines
jag brukar titta in där nån gång/månad
men dom kanske kan beställa?
Skulle tro att MatsD skulle bli lite glad över lite framgång i den här frågan, så har du vägarna förbi...
Medlem i PB50+
- fieldflower
- Hedersmedlem