kompressor för hårdrock?
- Tössberg
- Medlem++
kompressor för hårdrock?
Eftersom jag spelar hårdrock och har ganska ojämn styrka i anslaget har jag kommit fram till att jag på nåt sätt måste kompensera för det för att det ska låta hyggligt bra.
Finns det nåt som är extra billigt/bra, eller måste man prova sig fram och upptäcka jättesubtila skillnader mellan olika pedaler själv?
Hade ju varit helt fantastiskt om man kunde låna med sig en påse kompressorpedaler från en musikaffär till repan, men det får man ju säkert inte. Synd, eftersom jag upplever att jag hör skillnader på mitt speleri mycket klarare när jag spelar med andra, särskilt med folk som håller jämn och ganska hög volym.
Finns det nåt som är extra billigt/bra, eller måste man prova sig fram och upptäcka jättesubtila skillnader mellan olika pedaler själv?
Hade ju varit helt fantastiskt om man kunde låna med sig en påse kompressorpedaler från en musikaffär till repan, men det får man ju säkert inte. Synd, eftersom jag upplever att jag hör skillnader på mitt speleri mycket klarare när jag spelar med andra, särskilt med folk som håller jämn och ganska hög volym.
Flats och pizzaspade. Plektrum, tumme och fingrar. Pedaler är för excentriker och slapbas för musikhögskolestudenter.
- Rama
- Medlem
det här lät ju intressant. tycker själv att jag är lite ojämn i anslaget emellanåt, men kan nada om pedaler då jag sällan använder sådana. hjälper kompressorer till att stabilisera ljudet från ojämnt anslag eller vad gör en sådan pedal?
Warwick, BC Rich, Ibanez, Rama Space Invader LED P-bas, Fender
Orange
JAM, T-Rex, MXR, EHX, Digitech, Voodoo Lab
Orange
JAM, T-Rex, MXR, EHX, Digitech, Voodoo Lab
- Tössberg
- Medlem++
Jag tar i som ett svinJanne skrev:Ta i lite när du spelar så kommer jämnheten automagiskt. Tror jag.

Flats och pizzaspade. Plektrum, tumme och fingrar. Pedaler är för excentriker och slapbas för musikhögskolestudenter.
- Tössberg
- Medlem++
- BassiLow
- Medlem++
å höj volymen på din bas-stärkareJanne skrev:Ta i lite när du spelar så kommer jämnheten automagiskt. Tror jag.

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;
Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
-
- Medlem+++
- Tössberg
- Medlem++
Tack Samuel, jag ska sticka och prova en multi-comp imorgon, tror jag.Samuel V skrev:Men va fasen sluta gnälla på Oskar utan att ha ens hört honom spela och ge honom istället tips på kompressor. Jag garanterar att han inte alls har särskilt dålig teknik.
Den enda pedal jag har testat är EBS MultiComp, den gillade jag mycket.

- Tössberg
- Medlem++
Har lite rör-overdrive på min rigg, men den gör inte så mycket mer än att dubbla decibel-antalet och värma ljudet.scarbass skrev:Vet inte om du kör med dist eller overdrive? Men en dist fungerar också som en en kompressor.
Det borde jämna till ljudet åt dig.

-
- Medlem
-
- Medlem+
Åk till en affär och A/B-testa.
Jag tror inte en, om du nu säger det, dålig teknik kan döljas.
Det kan ju vara så att det är bara du som tänker på det också, då kan en pedal vara fint för att lugna självförtroendet.
Jag tror inte en, om du nu säger det, dålig teknik kan döljas.
Det kan ju vara så att det är bara du som tänker på det också, då kan en pedal vara fint för att lugna självförtroendet.
Fender Jazz Bass American Standard (2008) | Fender Mustang CIJ |Ibanez SRX 500 | Gallien-Krueger 1001RB | GK 410 & 115 | Fender Bassman 50w '68 | Fender Bassman 212 '68 |
Karma Tree är bandet.
Karma Tree är bandet.
- Hellish
- Medlem+++
- Kontakt: