Vilken pedal ska placeras var nånstans?

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

enor skrev:En bra grundregel kan vara att kika på vilken ordning som råder för signalvägen i ett helt vanligt mixerbord - det är ju något som är väl beprövat under alla år. Jag skulle lägga alla effekter som känns "insert-iga" först, dvs kompressor först, sedan eventuella modulations- och disteffekter, sedan filtereffekter (eq, wah och sånt) och sist "auxtappnings-aktiga" effekter som reverb.
Jag lutar väl åt samma tankegång. Lite därför jag startade tråden för det behöver kanske inte vara samma ordning på ett pedalbord som i mixern tänkte jag.
enor
Medlem+

Inlägg av enor »

bootsy skrev: Jag lägger för egen del kompressorn sent i signalkedjan för att jag vill efterlikna effekten som en pressad rörförstärkare ger signalen. Så det finns olika sätt att resonera på.
Bra idé, det har jag inte tänkt på. Och när jag kikar på min älskade LAB L2-stärkare blir det plötsligt mycket klarare för mej varför kompressorn ligger efter hela försteget i den... gaaahh... va trög man kan vara ibland.

Tack för den ögonöppnaren!
Användarvisningsbild
b_luthman
Medlem+

Inlägg av b_luthman »

min pedalkedja ser ut som följer: stäm->dist ->preamp

egentligen vill jag väl ha disten efter preampen, men efterosm disten gör att det försvinner botten som jag sedan ersätter med preampen så får det vara så här nu. och det låter gudomligt bra. som ett distat godståg.
spelar i:
www.myspace.com/jaganata

Ibanez SR1000EFB |Ibanez SRX 595
Hartke VXL | Ibanez PD7 | Crest Vs 900 | 210 +115
Janne

Inlägg av Janne »

fredrikr skrev:Jag sätter nog gärna EQn före kompressorn om den alltid är på eller bara ger en svag effekt. Annars jobbar nog kompressorn konstigt om den helt plötsligt får en EQad signal in i sig.
Du tänker nog helt bakvänt jämfört med mig när det gäller signalkedjan. Tänker alltid att instrumentet är starten och förstärkaren slutstationen.

Vart jag tycker att man ska stoppa chorus vill jag inte gå in på..
Användarvisningsbild
adde_johansson
Medlem+

Inlägg av adde_johansson »

bootsy skrev:
enor skrev:En bra grundregel kan vara att kika på vilken ordning som råder för signalvägen i ett helt vanligt mixerbord - det är ju något som är väl beprövat under alla år. Jag skulle lägga alla effekter som känns "insert-iga" först, dvs kompressor först, sedan eventuella modulations- och disteffekter, sedan filtereffekter (eq, wah och sånt) och sist "auxtappnings-aktiga" effekter som reverb.
Jag lägger för egen del kompressorn sent i signalkedjan för att jag vill efterlikna effekten som en pressad rörförstärkare ger signalen. Så det finns olika sätt att resonera på.
1+ på den..och modulationseffekter före dist/fuzz.
olabola skrev:Smälljud som låter skit är väl "slap" ? :wink:
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

Janne skrev:Vart jag tycker att man ska stoppa chorus vill jag inte gå in på..
Jag har absolut inga problem med att koppla in mitt Boss CE2 mellan basen och stärkaren.
Men du kanske får pruttljud där du stoppar in ditt? :wink: :lol:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Janne skrev: Vart jag tycker att man ska stoppa chorus vill jag inte gå in på..
+1

Där månen aldrig skiner.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

basmartin skrev:
+1

Där månen aldrig skiner.
Äsch!
Ditt liv skulle bli mycket bättre med en choruspedal! :lol:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Klopper skrev:
basmartin skrev:
+1

Där månen aldrig skiner.
Äsch!
Förklara!

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

basmartin skrev:
Klopper skrev:
basmartin skrev:
+1

Där månen aldrig skiner.
Äsch!
Förklara!
Oavsett var du placerar den lär du få ett minne för livet! :wink:
Janne

Inlägg av Janne »

Klopper skrev:
basmartin skrev:
Klopper skrev:
basmartin skrev:
+1

Där månen aldrig skiner.
Äsch!
Förklara!
Oavsett var du placerar den lär du få ett men för livet! :wink:
Så sant.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Janne skrev:
Klopper skrev:
basmartin skrev:
Klopper skrev:
basmartin skrev:
+1

Där månen aldrig skiner.
Äsch!
Förklara!
Så sant.
+1

Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

basmartin skrev:
Janne skrev:
Klopper skrev:
basmartin skrev:
Klopper skrev:
basmartin skrev:
+1

Där månen aldrig skiner.
Äsch!
Förklara!
Så sant.
+1
Haha!
Ni är för lustiga gossar små! :P
Användarvisningsbild
adde_johansson
Medlem+

Inlägg av adde_johansson »

Choruspedaler gör sig, oavsett vilket instrument man får att låta skit med dem, bäst i soptunnan. :poke:
olabola skrev:Smälljud som låter skit är väl "slap" ? :wink:
Användarvisningsbild
Cliffy
Medlem++

Inlägg av Cliffy »

Cuba skrev:
Cliffy skrev:Jag brukar placera mina på golvet. :Pinoch:
Varför? Förklara! :)
En gång ställde jag mina pedaler på ett glasbord och när jag skulle trampa i dem var jag ju tvungen att ställa mig på en stol. Och det enda jag hade var en ranglig vintagepall från 1972, gick väl sådär....

Näääääääää men jag har ingen aning så det här var en bra tråd för mig med.
enor
Medlem+

Inlägg av enor »

adde_johansson skrev:Choruspedaler gör sig, oavsett vilket instrument man får att låta skit med dem, bäst i soptunnan. :poke:
Njae. Jag tycker att en gnutta chorus är den enda effekt som eventuellt kan kännas motiverad på en bas, om den är bandlös vill säga. Det där med kompressorpedaler, distar, wah-wah, octavers och annat har jag däremot ingen som helst användning för...

Jag blir knäpp av att spela med livekompression - när instrumentet inte svarar på den dynamik jag gör med fingrarna blir jag bara sur. Om det måste komprimeras så ser jag till att det görs i mixen, så jag hela tiden kan få höra vad jag verkligen gör i min egen stärkare ;)
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

enor skrev:
adde_johansson skrev:Choruspedaler gör sig, oavsett vilket instrument man får att låta skit med dem, bäst i soptunnan. :poke:
Njae. Jag tycker att en gnutta chorus är den enda effekt som eventuellt kan kännas motiverad på en bas, om den är bandlös vill säga. Det där med kompressorpedaler, distar, wah-wah, octavers och annat har jag däremot ingen som helst användning för...

Jag blir knäpp av att spela med livekompression - när instrumentet inte svarar på den dynamik jag gör med fingrarna blir jag bara sur. Om det måste komprimeras så ser jag till att det görs i mixen, så jag hela tiden kan få höra vad jag verkligen gör i min egen stärkare ;)
Kompis! :hug: :D
Skriv svar