Stärkar-krångel!
- totte.axelsson
- Medlem
Stärkar-krångel!
Någon som har varit med om följande?
En stärkare jag lånat börjar knastra när jag rör sladden vid input...
Låter jag sladden vara helt stilla så låter det normalt, men börjar jag vicka precis vid input eller på kabeln så den då rör sig vid input så knastrar det
och ljudet blir högre samt ett mörkt surrande om den då stannar på glapp-läget annars bara knastrar det till snabbt.
Hjälp!
En stärkare jag lånat börjar knastra när jag rör sladden vid input...
Låter jag sladden vara helt stilla så låter det normalt, men börjar jag vicka precis vid input eller på kabeln så den då rör sig vid input så knastrar det
och ljudet blir högre samt ett mörkt surrande om den då stannar på glapp-läget annars bara knastrar det till snabbt.
Hjälp!
- fieldflower
- Hedersmedlem
Ja, prova en annan sladd skulle vara mitt första val också.
Som alt. 2 skulle vara att gnida lite på kontaktytorna i uttaget, jag brukar ta en nyckel eller nåt som inte slipar bort material men som får bort lagrad smuts och oxid.
Kontaktspray är väl aldrig fel.
Sista alternativ är att kontakt-tungan som ansluter mot toppen på kontakten är för utböjd.
Är det ett uttag av "öppen modell" så kan man enkelt böja tillbaka lite (med risken att den går av såklart, men då behövde man ju byta) så att det blir hårdare anlägg mot kontakten.
Är det en oåtkomlig plastklump är det som det är med den saken...
Berätta hur det gick.
Som alt. 2 skulle vara att gnida lite på kontaktytorna i uttaget, jag brukar ta en nyckel eller nåt som inte slipar bort material men som får bort lagrad smuts och oxid.
Kontaktspray är väl aldrig fel.
Sista alternativ är att kontakt-tungan som ansluter mot toppen på kontakten är för utböjd.
Är det ett uttag av "öppen modell" så kan man enkelt böja tillbaka lite (med risken att den går av såklart, men då behövde man ju byta) så att det blir hårdare anlägg mot kontakten.
Är det en oåtkomlig plastklump är det som det är med den saken...
Berätta hur det gick.
Medlem i PB50+
- totte.axelsson
- Medlem
- TDHP
- Forumvärd
Jepp, kass sladd eller kass input.
Dra alltid sladden runt ett handtag eller nåt så man inte kliver på den!
Brukar döda inputkontakter.
Dra alltid sladden runt ett handtag eller nåt så man inte kliver på den!
Brukar döda inputkontakter.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul!
TDHP

TDHP
- totte.axelsson
- Medlem
- fieldflower
- Hedersmedlem
- TDHP
- Forumvärd
Det beror lite på vad det är för typ av input och hur krångligt till den sitter. Är det en "vanlig" som typ på ett plektrumskydd så är det rätt enkelt, är det en sån som sitter lödd på ett kretskort kan det vara marigare, speciellt att få loss allt så man kommer åt den. Vad är det för stärkare?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
TDHP

TDHP
- totte.axelsson
- Medlem
Det är en fender 2x10 vad den nu heter... 250 watt...TDHP skrev:Det beror lite på vad det är för typ av input och hur krångligt till den sitter. Är det en "vanlig" som typ på ett plektrumskydd så är det rätt enkelt, är det en sån som sitter lödd på ett kretskort kan det vara marigare, speciellt att få loss allt så man kommer åt den. Vad är det för stärkare?