Osnabb och bitter stofil
- anli
- VIP medlem
Osnabb och bitter stofil
Min son testade i dag att spela in en cover på Black Sabbath "mob rules".
Men han klagade på att han hade svårt att få till basen tight.
Aha, tänkte jag, dax för farsgubben att rycka in för att leka Geezer och jag satte mig och smygövade basgången med ricken vid laptopen.
Men satan vad osnabb jag är!!! Och inget tålamod heller...
Hade iofs en trästicka pekfingret samt allmän värk i nävarna efter dagens snickerier, men hade nog inte spelat nån roll. Usch vad pinsamt.
Extremt långsamt grundtons pumpande... är de det som jag har att se fram mot? Eller bara sitta och titta på basarna kanske.
Men han klagade på att han hade svårt att få till basen tight.
Aha, tänkte jag, dax för farsgubben att rycka in för att leka Geezer och jag satte mig och smygövade basgången med ricken vid laptopen.
Men satan vad osnabb jag är!!! Och inget tålamod heller...
Hade iofs en trästicka pekfingret samt allmän värk i nävarna efter dagens snickerier, men hade nog inte spelat nån roll. Usch vad pinsamt.
Extremt långsamt grundtons pumpande... är de det som jag har att se fram mot? Eller bara sitta och titta på basarna kanske.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
-
- Medlem+++
- anli
- VIP medlem
Är nog snabbare med fingrarna... det är vänstertassen som inte hänger med.
Har lite extra ont i fingerlederna, hoppas det inte är gikten.
Skall ta ett nytt försök om några dagar... och öva sen.
Kanske det inte är så dumt med sådana där fingerövningar som ni snackar om.. brukar tycka att sånt är fånigt, men det är kanske dags att tänka om. Motverka lemmarnas förfall så att säga.
Har lite extra ont i fingerlederna, hoppas det inte är gikten.
Skall ta ett nytt försök om några dagar... och öva sen.
Kanske det inte är så dumt med sådana där fingerövningar som ni snackar om.. brukar tycka att sånt är fånigt, men det är kanske dags att tänka om. Motverka lemmarnas förfall så att säga.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
- Will
- Medlem++
-
- Medlem+++
- Will
- Medlem++
nej tack. Det räcker med 1 timme om danSamuel V skrev:Runka mer.Will skrev:för mig är det högerhanden som inte hänger medKan inte alls spela t,ex RHCP's Suck my kiss. Tips på övning? bara sitta å pumpa så fort jag orkar?
Jag kan köra så fort, men då slår jag strängarna så löst så det inte blir något riktigt tryck.

Gibson Thunderbird IV
-
- Medlem
Re: Osnabb och bitter stofil
Det där känner jag igenanli skrev:.....Men satan vad osnabb jag är!!! Och inget tålamod heller...

-
- Kontot är inaktiverat
Det där känner jag igenWill skrev:nej tack. Det räcker med 1 timme om danSamuel V skrev:Runka mer.Will skrev:för mig är det högerhanden som inte hänger medKan inte alls spela t,ex RHCP's Suck my kiss. Tips på övning? bara sitta å pumpa så fort jag orkar?
Jag kan köra så fort, men då slår jag strängarna så löst så det inte blir något riktigt tryck.

- funkys**t
- Medlem++
- Kontakt:
Gör lite kromatiska övningar. Långsamt och med puls. Då övar du upp timingen, alltså synkroniseringen mellan högerhand och vänsterhand.
Sen kan du experimentera rytmiken i övningen. Känna på halvnot, triol osv...
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Will
- Medlem++
Roland skrev:Det där känner jag igenWill skrev:nej tack. Det räcker med 1 timme om danSamuel V skrev:Runka mer.Will skrev:för mig är det högerhanden som inte hänger medKan inte alls spela t,ex RHCP's Suck my kiss. Tips på övning? bara sitta å pumpa så fort jag orkar?

Gibson Thunderbird IV
- anli
- VIP medlem
Ja. Jag inser att jag måste göra nåt åt detta.funkys**t skrev:Gör lite kromatiska övningar. Långsamt och med puls. Då övar du upp timingen, alltså synkroniseringen mellan högerhand och vänsterhand.
Tror att det är vissa rytmiska delar i baslicks som ger problem... ofta när det är två snabba "hammer on" grejer efter varandra på tex A och D sträng efter nån annan snabb figur (typiskt Geezer nu när jag tänker efter).
När man spelar "egna" basgångar så undviker man sånt som ger problem.
- Foxbat
- Medlem++
Re: Osnabb och bitter stofil
Hehe tc: Din avatar pryder min vägg hemma i gamla pojkrummet. Tuff!tc skrev:Det där känner jag igenanli skrev:.....Men satan vad osnabb jag är!!! Och inget tålamod heller...
Ursäkta OT.
(C) Handicamp
Fender-OLP-HPD-Räserbajser
Fender-OLP-HPD-Räserbajser
- adde_johansson
- Medlem+
-
- Medlem+
Jag har aldrig problem att spela snabbt, det är jag jättebra på.
....right..tyckte mest att det behövdes lite kontrast.
....right..tyckte mest att det behövdes lite kontrast.
Fender Jazz Bass American Standard (2008) | Fender Mustang CIJ |Ibanez SRX 500 | Gallien-Krueger 1001RB | GK 410 & 115 | Fender Bassman 50w '68 | Fender Bassman 212 '68 |
Karma Tree är bandet.
Karma Tree är bandet.
- Tarzan08
- Medlem++
- Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi
pallar inte leta...
men är det inte läge att kolla upp vilka som faktiskt är "shredders"?
jag tycker nog att jag är ganska snabb när det gäller...
nu är det ju kanske inte farten som spelar roll, men hur många skulle påstå att de spelar mer som Billy Sheehan än Dusty Hill?
Mer som Steve Harris än Duck Dunn?
nu är det ju kanske inte farten som spelar roll, men hur många skulle påstå att de spelar mer som Billy Sheehan än Dusty Hill?
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
{fyra strängar}
- 200071
- Hedersmedlem
För min del gäller nog kvadratroten ur Duck Dunn som alldeles lagom....Tarzan08 skrev:pallar inte leta...
- Mr Spock
- Medlem++
- matt_deluxe
- Medlem+
-
- Nykomling
ej att förglömma är talismans gamla bassist Marcel Jacob.Tarzan08 skrev:pallar inte leta...
Sjukt begåvad och snabb så det är bara att börja planka!!