Så här kan man också spela...
- midlifecrisis
- Medlem++
- Inlägg: 4212
- Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40
- Jan Hellman
- VIP medlem
- Inlägg: 21030
- Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
- Ort: Södermalm
Re: Så här kan man också spela...
Oj.midlifecrisis skrev:[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=qeNKiilwpdk[/youtube]

//J
- basmartin
- Medlem+++
- Inlägg: 18152
- Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
- Ort: Göteborg
Re: Så här kan man också spela...
Den kanske är tenorstämd?Hellboy skrev: Oj.Men vafaan. Låter det inte lite fel? Eller så är han en JÄVUL på att spela flageoletter! Låter lite cello ibland och lite fiol ibland om kontran dock tycker jag....
//J
Martinus Olai Gothenburgiensis
https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;
Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;
Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
- Jan Hellman
- VIP medlem
- Inlägg: 21030
- Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
- Ort: Södermalm
Re: Så här kan man också spela...
Så kan det definitivt vara. Bra svar.basmartin skrev:Den kanske är tenorstämd?Hellboy skrev: Oj.Men vafaan. Låter det inte lite fel? Eller så är han en JÄVUL på att spela flageoletter! Låter lite cello ibland och lite fiol ibland om kontran dock tycker jag....
//J
//J
- midlifecrisis
- Medlem++
- Inlägg: 4212
- Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40
- anli
- VIP medlem
- Inlägg: 10861
- Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
- Ort: Uppsala
Ungerska danser... det var ett tag sedan, första klassiska stycke jag gillade som tonåring. Fast då var det i nån orkestrering av dvorak eller brahms?
Nåväl. jäklar vilket lir. Inga sura intoneringar där inte.
Skall aldrig prova bandlöst, lika bra så.
Nåväl. jäklar vilket lir. Inga sura intoneringar där inte.
Skall aldrig prova bandlöst, lika bra så.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
- GurraG
- Medlem++
- Inlägg: 5670
- Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
- Ort: Lund
Ajajaj, det där var inte dumt!
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
- Nyasu
- Medlem+
- Inlägg: 1266
- Blev medlem: sön 22 mar 2009, 16:58
- Ort: Eskilstuna
- Kontakt:
- Tripod
- Medlem++
- Inlägg: 3040
- Blev medlem: tor 01 nov 2007, 10:34
- Ort: Strömstad
Fantastiskt.
En sak som slår mig är deras tonsäkerhet. Nånstans i debatten har jag läst att just klassiska basister tenderar att vara tonsäkrare än andra, t ex jazzbasister. Det är inte utan att jag börjar misstänka att det kan vara riktigt.
En annan snutt på tuben är den med Chris McBride och NHØP som spelar Bye bye Blackbird. Också en otrolig inspelning, men där är det en hel del toner som inte skulle få en stämapparat att reagera positivt. Jag personligen störs inte mycket av det, utan tycker mest det hör till och låter "charmigt". Men jämför man detta med Czardasklippet ovan så tycker jag det är slående hur mycket mer exakt de här klassiska lirarna spelar.
Kan det vara en genomgående tendens?
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=UHu7ow9Kepw[/youtube]
En sak som slår mig är deras tonsäkerhet. Nånstans i debatten har jag läst att just klassiska basister tenderar att vara tonsäkrare än andra, t ex jazzbasister. Det är inte utan att jag börjar misstänka att det kan vara riktigt.
En annan snutt på tuben är den med Chris McBride och NHØP som spelar Bye bye Blackbird. Också en otrolig inspelning, men där är det en hel del toner som inte skulle få en stämapparat att reagera positivt. Jag personligen störs inte mycket av det, utan tycker mest det hör till och låter "charmigt". Men jämför man detta med Czardasklippet ovan så tycker jag det är slående hur mycket mer exakt de här klassiska lirarna spelar.
Kan det vara en genomgående tendens?
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=UHu7ow9Kepw[/youtube]
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
- Tössberg
- Medlem++
- Inlägg: 4494
- Blev medlem: ons 05 nov 2008, 14:52
- Ort: Slödderborg
Re: Så här kan man också spela...
För en lekman ser den ut att ha väldigt tunna strängar ...basmartin skrev:Den kanske är tenorstämd?Hellboy skrev: Oj.Men vafaan. Låter det inte lite fel? Eller så är han en JÄVUL på att spela flageoletter! Låter lite cello ibland och lite fiol ibland om kontran dock tycker jag....
//J
Flats och pizzaspade. Plektrum, tumme och fingrar. Pedaler är för excentriker och slapbas för musikhögskolestudenter.
- Ale
- Medlem++
- Inlägg: 9374
- Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
- Ort: Lund
Klassiskt klipp, som många brukar dissa.tripod999 skrev:Fantastiskt.
En sak som slår mig är deras tonsäkerhet. Nånstans i debatten har jag läst att just klassiska basister tenderar att vara tonsäkrare än andra, t ex jazzbasister. Det är inte utan att jag börjar misstänka att det kan vara riktigt.
En annan snutt på tuben är den med Chris McBride och NHØP som spelar Bye bye Blackbird. Också en otrolig inspelning, men där är det en hel del toner som inte skulle få en stämapparat att reagera positivt. Jag personligen störs inte mycket av det, utan tycker mest det hör till och låter "charmigt". Men jämför man detta med Czardasklippet ovan så tycker jag det är slående hur mycket mer exakt de här klassiska lirarna spelar.
Kan det vara en genomgående tendens?
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=UHu7ow9Kepw[/youtube]
Det var väl så med NHÖP, i slutet var han ganska ojämn tyvärr. Det musikaliska är fortfarande fantastiskt, men tekniskt så blev han mer ojämn. Jag personligen störs inte så mycket av det.
Finns ett fantastiskt klipp med Uffe W där dom spelar Nightingdale in Berkley Square, som är makalöst bra spelat, men där intonationen också pajar intrycket lite.
Angående jazz vs klassiska, det är ju ingen hemlighet att stråkspel verkligen förbättrar intonationen, du får ju en mycket större "felratio". Klangbilden är ju också så olik att mycket försvinner vid pizzicatospel.
Sen ligger det nog mycket i att spela på stora scener genom stora PA'n, det är svårt som fan. Man får en "harsh" ton som gör att tonen och instrumentet upplevs på ett helt annat sätt, och det blir på något konstigt vis plötsligt mycket svårare att intonera, trots att det sitter i fingrarna. Vet att violinster också brukar tala om det.
Edit: hittade klippet
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=VlwdHLVM4sY[/youtube]
Fender
Ampeg
Nova Craft
Ampeg
Nova Craft
- Viktor
- Medlem
- Inlägg: 329
- Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:01
http://www.youtube.com/watch?v=ZQsd2tAIgUE
grymm snubbe
grymm snubbe
- midlifecrisis
- Medlem++
- Inlägg: 4212
- Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40
Jag tycker NHÖP var fantastiskt men att lyssna på det här klippet är nästan fysiskt smärtsamt, tyvärr.Ale skrev:Klassiskt klipp, som många brukar dissa.tripod999 skrev:Fantastiskt.
En sak som slår mig är deras tonsäkerhet. Nånstans i debatten har jag läst att just klassiska basister tenderar att vara tonsäkrare än andra, t ex jazzbasister. Det är inte utan att jag börjar misstänka att det kan vara riktigt.
En annan snutt på tuben är den med Chris McBride och NHØP som spelar Bye bye Blackbird. Också en otrolig inspelning, men där är det en hel del toner som inte skulle få en stämapparat att reagera positivt. Jag personligen störs inte mycket av det, utan tycker mest det hör till och låter "charmigt". Men jämför man detta med Czardasklippet ovan så tycker jag det är slående hur mycket mer exakt de här klassiska lirarna spelar.
Kan det vara en genomgående tendens?
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=UHu7ow9Kepw[/youtube]
Det var väl så med NHÖP, i slutet var han ganska ojämn tyvärr. Det musikaliska är fortfarande fantastiskt, men tekniskt så blev han mer ojämn. Jag personligen störs inte så mycket av det.
Finns ett fantastiskt klipp med Uffe W där dom spelar Nightingdale in Berkley Square, som är makalöst bra spelat, men där intonationen också pajar intrycket lite.
Angående jazz vs klassiska, det är ju ingen hemlighet att stråkspel verkligen förbättrar intonationen, du får ju en mycket större "felratio". Klangbilden är ju också så olik att mycket försvinner vid pizzicatospel.
Sen ligger det nog mycket i att spela på stora scener genom stora PA'n, det är svårt som fan. Man får en "harsh" ton som gör att tonen och instrumentet upplevs på ett helt annat sätt, och det blir på något konstigt vis plötsligt mycket svårare att intonera, trots att det sitter i fingrarna. Vet att violinster också brukar tala om det.
Edit: hittade klippet
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=VlwdHLVM4sY[/youtube]
-
- Medlem
- Inlägg: 225
- Blev medlem: lör 14 feb 2009, 21:36
midlifecrisis skrev:Jag tycker NHÖP var fantastiskt men att lyssna på det här klippet är nästan fysiskt smärtsamt, tyvärr.Ale skrev:Klassiskt klipp, som många brukar dissa.tripod999 skrev:Fantastiskt.
En sak som slår mig är deras tonsäkerhet. Nånstans i debatten har jag läst att just klassiska basister tenderar att vara tonsäkrare än andra, t ex jazzbasister. Det är inte utan att jag börjar misstänka att det kan vara riktigt.
En annan snutt på tuben är den med Chris McBride och NHØP som spelar Bye bye Blackbird. Också en otrolig inspelning, men där är det en hel del toner som inte skulle få en stämapparat att reagera positivt. Jag personligen störs inte mycket av det, utan tycker mest det hör till och låter "charmigt". Men jämför man detta med Czardasklippet ovan så tycker jag det är slående hur mycket mer exakt de här klassiska lirarna spelar.
Kan det vara en genomgående tendens?
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=UHu7ow9Kepw[/youtube]
Det var väl så med NHÖP, i slutet var han ganska ojämn tyvärr. Det musikaliska är fortfarande fantastiskt, men tekniskt så blev han mer ojämn. Jag personligen störs inte så mycket av det.
Finns ett fantastiskt klipp med Uffe W där dom spelar Nightingdale in Berkley Square, som är makalöst bra spelat, men där intonationen också pajar intrycket lite.
Angående jazz vs klassiska, det är ju ingen hemlighet att stråkspel verkligen förbättrar intonationen, du får ju en mycket större "felratio". Klangbilden är ju också så olik att mycket försvinner vid pizzicatospel.
Sen ligger det nog mycket i att spela på stora scener genom stora PA'n, det är svårt som fan. Man får en "harsh" ton som gör att tonen och instrumentet upplevs på ett helt annat sätt, och det blir på något konstigt vis plötsligt mycket svårare att intonera, trots att det sitter i fingrarna. Vet att violinster också brukar tala om det.
Edit: hittade klippet
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=VlwdHLVM4sY[/youtube]
Att spela jazz är stort när allt funkar som det ska – vilket man önskar att det gjorde oftare. Att vara en drivande kraft i en rytmsektion är en euforisk känsla när allt sitter som en smäck. Att spela solo är kul men inte lika roligt - tycker jag. Att lyssna på bassolon är ofta prövande. Brukar ej sällan spela förbi dessa excesser i egocentrisitet. Det är hur ok som helst på en jamsession där man har kul tillsammans och alla lirar arslet av sig. Men går jag och köper en dyr CD med världsartister så vill jag slippa dåliga bassolon. Jag menar förstås inte att allt är dåligt om det kan verka så. Scott La Faro, Gary Peacock, Ron Carter, Dave Holland och många andra är nästan alltid hörvärda. Men exempelvis E.Gomez med Bill Evans tycker jag ofta lämnar övrigt att önska. Kanske inte direkt vad avser intonation men mera att det låter så tråkigt. Han fångar inte mitt intresse. Är han klar snart? Nä, det blir en vända till och en till. När Marc Johnson kom in i Evans trio blev det ett jättelyft. Den mannen vet dessutom att intonera.
De gamla stjärnbasisterna, Oscar Pettiford, Ray Brown, Paul Chambers, spelade ju med pekfingret, endast, och kunde utveckla en fabulös teknik på det sättet. Dessutom med en stränghöjd avsedd för stråkspel och som moderna basister skulle fastna med fingarna mellan strängarna på. Idag spelar de flesta med två fingrar och Stanley Clarke och NHØP kör/körde med tre! Ju fler fingrar desto fler noter. Men blir det fler toner - hörbara, meningsfulla. Som jag hörde en amerikan säga efter att ha varit på en NHØP-konsert; "Lots of notes but I couldn´t hear the tones". Varför skall det spelas bassolo i så snabba tempon? Även riktigt stora basister är ju utsatta för det fysiska motståndet i ett instrument som kontrabasen. Är det dessutom en helbas så är mensuren större vilket ytterligare försvårar. Bra exempel på en basist som inte går i fällan är Larry Grenadier - lyssna på honom - intelligent snubbe. En som inte slösar med en massa onödiga toner är Charlie Haden - en av mina favoriter.
Klippet här ovan med Mc Bride och NHØP tycker jag uppriktigt sagt låter för djävligt illa. Pinsamt dåligt är det. Mc Bride måste svettas av skam om han lyssnar på det här idag - han som är så bra. Fattar inte att dom spelar med så urtaskig intonation här när man kan höra båda på massor av skivor spela fantastiskt bra. Den undre filmen, Näktergalen..., där intonerar ju NHØP mycket bättre.
I sanningens namn är ju jazz ett musikaliskt uttryck, ett idiom, inom vilket vi inte nödvändigtvis kräver absolut intonation. Det finns annat som är viktigare. Att till exempel med ett solo "berätta en historia" oavsett intonationsförmåga - men det får ju vara någon måtta på vad man står ut med.
Avslutningsvis vill jag posta en video med Ray Brown, som här spelar med stråke och verkligen inte intonerar felfritt. Men ändå - här har vi ett stycke musik som berör. Inget solo utan bara melodin, men visst är det fint.
http://www.youtube.com/watch?v=ZJv908RCp8M
- midlifecrisis
- Medlem++
- Inlägg: 4212
- Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40
Håller med KontraKurt i allt han säger även om jag tycker Browns intonation (eller bristen därpå) blir litelite smärtsam.KontraKurt skrev:midlifecrisis skrev:Jag tycker NHÖP var fantastiskt men att lyssna på det här klippet är nästan fysiskt smärtsamt, tyvärr.Ale skrev:Klassiskt klipp, som många brukar dissa.tripod999 skrev:Fantastiskt.
En sak som slår mig är deras tonsäkerhet. Nånstans i debatten har jag läst att just klassiska basister tenderar att vara tonsäkrare än andra, t ex jazzbasister. Det är inte utan att jag börjar misstänka att det kan vara riktigt.
En annan snutt på tuben är den med Chris McBride och NHØP som spelar Bye bye Blackbird. Också en otrolig inspelning, men där är det en hel del toner som inte skulle få en stämapparat att reagera positivt. Jag personligen störs inte mycket av det, utan tycker mest det hör till och låter "charmigt". Men jämför man detta med Czardasklippet ovan så tycker jag det är slående hur mycket mer exakt de här klassiska lirarna spelar.
Kan det vara en genomgående tendens?
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=UHu7ow9Kepw[/youtube]
Det var väl så med NHÖP, i slutet var han ganska ojämn tyvärr. Det musikaliska är fortfarande fantastiskt, men tekniskt så blev han mer ojämn. Jag personligen störs inte så mycket av det.
Finns ett fantastiskt klipp med Uffe W där dom spelar Nightingdale in Berkley Square, som är makalöst bra spelat, men där intonationen också pajar intrycket lite.
Angående jazz vs klassiska, det är ju ingen hemlighet att stråkspel verkligen förbättrar intonationen, du får ju en mycket större "felratio". Klangbilden är ju också så olik att mycket försvinner vid pizzicatospel.
Sen ligger det nog mycket i att spela på stora scener genom stora PA'n, det är svårt som fan. Man får en "harsh" ton som gör att tonen och instrumentet upplevs på ett helt annat sätt, och det blir på något konstigt vis plötsligt mycket svårare att intonera, trots att det sitter i fingrarna. Vet att violinster också brukar tala om det.
Edit: hittade klippet
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=VlwdHLVM4sY[/youtube]
Att spela jazz är stort när allt funkar som det ska – vilket man önskar att det gjorde oftare. Att vara en drivande kraft i en rytmsektion är en euforisk känsla när allt sitter som en smäck. Att spela solo är kul men inte lika roligt - tycker jag. Att lyssna på bassolon är ofta prövande. Brukar ej sällan spela förbi dessa excesser i egocentrisitet. Det är hur ok som helst på en jamsession där man har kul tillsammans och alla lirar arslet av sig. Men går jag och köper en dyr CD med världsartister så vill jag slippa dåliga bassolon. Jag menar förstås inte att allt är dåligt om det kan verka så. Scott La Faro, Gary Peacock, Ron Carter, Dave Holland och många andra är nästan alltid hörvärda. Men exempelvis E.Gomez med Bill Evans tycker jag ofta lämnar övrigt att önska. Kanske inte direkt vad avser intonation men mera att det låter så tråkigt. Han fångar inte mitt intresse. Är han klar snart? Nä, det blir en vända till och en till. När Marc Johnson kom in i Evans trio blev det ett jättelyft. Den mannen vet dessutom att intonera.
De gamla stjärnbasisterna, Oscar Pettiford, Ray Brown, Paul Chambers, spelade ju med pekfingret, endast, och kunde utveckla en fabulös teknik på det sättet. Dessutom med en stränghöjd avsedd för stråkspel och som moderna basister skulle fastna med fingarna mellan strängarna på. Idag spelar de flesta med två fingrar och Stanley Clarke och NHØP kör/körde med tre! Ju fler fingrar desto fler noter. Men blir det fler toner - hörbara, meningsfulla. Som jag hörde en amerikan säga efter att ha varit på en NHØP-konsert; "Lots of notes but I couldn´t hear the tones". Varför skall det spelas bassolo i så snabba tempon? Även riktigt stora basister är ju utsatta för det fysiska motståndet i ett instrument som kontrabasen. Är det dessutom en helbas så är mensuren större vilket ytterligare försvårar. Bra exempel på en basist som inte går i fällan är Larry Grenadier - lyssna på honom - intelligent snubbe. En som inte slösar med en massa onödiga toner är Charlie Haden - en av mina favoriter.
Klippet här ovan med Mc Bride och NHØP tycker jag uppriktigt sagt låter för djävligt illa. Pinsamt dåligt är det. Mc Bride måste svettas av skam om han lyssnar på det här idag - han som är så bra. Fattar inte att dom spelar med så urtaskig intonation här när man kan höra båda på massor av skivor spela fantastiskt bra. Den undre filmen, Näktergalen..., där intonerar ju NHØP mycket bättre.
I sanningens namn är ju jazz ett musikaliskt uttryck, ett idiom, inom vilket vi inte nödvändigtvis kräver absolut intonation. Det finns annat som är viktigare. Att till exempel med ett solo "berätta en historia" oavsett intonationsförmåga - men det får ju vara någon måtta på vad man står ut med.
Avslutningsvis vill jag posta en video med Ray Brown, som här spelar med stråke och verkligen inte intonerar felfritt. Men ändå - här har vi ett stycke musik som berör. Inget solo utan bara melodin, men visst är det fint.
http://www.youtube.com/watch?v=ZJv908RCp8M
-
- Medlem
- Inlägg: 225
- Blev medlem: lör 14 feb 2009, 21:36
Accepterar helt din synpunkt, midlifecrisis. Falska toner kan påfresta tålamodet. Vad jag emellertid menar med min postning av Ray Brown är att frambringa råheten, äktheten, passionen. Ta sångaren Tom Waits. Det är långt ifrån alla som gillar att höra på honom. Där är det mycket orena toner. Men uttrycket, är enastående. En del människor säger att han och hon kan inte sjunga. I meningen att vocalisten inte är en skönsångare. Precis som om allt skulle handla om opera eller operett. Allt behöver inte vara perfekt. Om de där fenomenala basisterna från Ungern, var det väl, som någon postade tidigare, hade spelat låten så hade den blivit perfekt intonerad men tappat sin charm. Ray Brown är jazzbasist - inte konsertbasist i klassisk mening.midlifecrisis skrev:Håller med KontraKurt i allt han säger även om jag tycker Browns intonation (eller bristen därpå) blir litelite smärtsam.KontraKurt skrev:midlifecrisis skrev:Jag tycker NHÖP var fantastiskt men att lyssna på det här klippet är nästan fysiskt smärtsamt, tyvärr.Ale skrev:Klassiskt klipp, som många brukar dissa.tripod999 skrev:Fantastiskt.
En sak som slår mig är deras tonsäkerhet. Nånstans i debatten har jag läst att just klassiska basister tenderar att vara tonsäkrare än andra, t ex jazzbasister. Det är inte utan att jag börjar misstänka att det kan vara riktigt.
En annan snutt på tuben är den med Chris McBride och NHØP som spelar Bye bye Blackbird. Också en otrolig inspelning, men där är det en hel del toner som inte skulle få en stämapparat att reagera positivt. Jag personligen störs inte mycket av det, utan tycker mest det hör till och låter "charmigt". Men jämför man detta med Czardasklippet ovan så tycker jag det är slående hur mycket mer exakt de här klassiska lirarna spelar.
Kan det vara en genomgående tendens?
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=UHu7ow9Kepw[/youtube]
Det var väl så med NHÖP, i slutet var han ganska ojämn tyvärr. Det musikaliska är fortfarande fantastiskt, men tekniskt så blev han mer ojämn. Jag personligen störs inte så mycket av det.
Finns ett fantastiskt klipp med Uffe W där dom spelar Nightingdale in Berkley Square, som är makalöst bra spelat, men där intonationen också pajar intrycket lite.
Angående jazz vs klassiska, det är ju ingen hemlighet att stråkspel verkligen förbättrar intonationen, du får ju en mycket större "felratio". Klangbilden är ju också så olik att mycket försvinner vid pizzicatospel.
Sen ligger det nog mycket i att spela på stora scener genom stora PA'n, det är svårt som fan. Man får en "harsh" ton som gör att tonen och instrumentet upplevs på ett helt annat sätt, och det blir på något konstigt vis plötsligt mycket svårare att intonera, trots att det sitter i fingrarna. Vet att violinster också brukar tala om det.
Edit: hittade klippet
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=VlwdHLVM4sY[/youtube]
Att spela jazz är stort när allt funkar som det ska – vilket man önskar att det gjorde oftare. Att vara en drivande kraft i en rytmsektion är en euforisk känsla när allt sitter som en smäck. Att spela solo är kul men inte lika roligt - tycker jag. Att lyssna på bassolon är ofta prövande. Brukar ej sällan spela förbi dessa excesser i egocentrisitet. Det är hur ok som helst på en jamsession där man har kul tillsammans och alla lirar arslet av sig. Men går jag och köper en dyr CD med världsartister så vill jag slippa dåliga bassolon. Jag menar förstås inte att allt är dåligt om det kan verka så. Scott La Faro, Gary Peacock, Ron Carter, Dave Holland och många andra är nästan alltid hörvärda. Men exempelvis E.Gomez med Bill Evans tycker jag ofta lämnar övrigt att önska. Kanske inte direkt vad avser intonation men mera att det låter så tråkigt. Han fångar inte mitt intresse. Är han klar snart? Nä, det blir en vända till och en till. När Marc Johnson kom in i Evans trio blev det ett jättelyft. Den mannen vet dessutom att intonera.
De gamla stjärnbasisterna, Oscar Pettiford, Ray Brown, Paul Chambers, spelade ju med pekfingret, endast, och kunde utveckla en fabulös teknik på det sättet. Dessutom med en stränghöjd avsedd för stråkspel och som moderna basister skulle fastna med fingarna mellan strängarna på. Idag spelar de flesta med två fingrar och Stanley Clarke och NHØP kör/körde med tre! Ju fler fingrar desto fler noter. Men blir det fler toner - hörbara, meningsfulla. Som jag hörde en amerikan säga efter att ha varit på en NHØP-konsert; "Lots of notes but I couldn´t hear the tones". Varför skall det spelas bassolo i så snabba tempon? Även riktigt stora basister är ju utsatta för det fysiska motståndet i ett instrument som kontrabasen. Är det dessutom en helbas så är mensuren större vilket ytterligare försvårar. Bra exempel på en basist som inte går i fällan är Larry Grenadier - lyssna på honom - intelligent snubbe. En som inte slösar med en massa onödiga toner är Charlie Haden - en av mina favoriter.
Klippet här ovan med Mc Bride och NHØP tycker jag uppriktigt sagt låter för djävligt illa. Pinsamt dåligt är det. Mc Bride måste svettas av skam om han lyssnar på det här idag - han som är så bra. Fattar inte att dom spelar med så urtaskig intonation här när man kan höra båda på massor av skivor spela fantastiskt bra. Den undre filmen, Näktergalen..., där intonerar ju NHØP mycket bättre.
I sanningens namn är ju jazz ett musikaliskt uttryck, ett idiom, inom vilket vi inte nödvändigtvis kräver absolut intonation. Det finns annat som är viktigare. Att till exempel med ett solo "berätta en historia" oavsett intonationsförmåga - men det får ju vara någon måtta på vad man står ut med.
Avslutningsvis vill jag posta en video med Ray Brown, som här spelar med stråke och verkligen inte intonerar felfritt. Men ändå - här har vi ett stycke musik som berör. Inget solo utan bara melodin, men visst är det fint.
http://www.youtube.com/watch?v=ZJv908RCp8M
Jazz är en rå och i många avseenden autodidaktisk konstform, även om det vimlar av jazzmusiker med klassisk drillning och perfektion i bagaget; Brad Mehldau exempelvis. Men jazzen är sprungen ur blues och slaverikultur och något helt annat än den Europeiska finkulturen. Därför kan det vara befriande att lyssna till Thelonius Monk som skänkt världen så många egensinniga mästerverk och inte alltid träffade den rätta tangenten på pianot, utan två, varvid dissonans uppstår.
Innan jag postar detta så lyssnar jag igen på Browns stråkspel igen. Det gör gött i hjärtat.
- Gamba
- Medlem++
- Inlägg: 3035
- Blev medlem: tis 10 feb 2009, 04:32
- midlifecrisis
- Medlem++
- Inlägg: 4212
- Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40
Kloka ord!KontraKurt skrev:Accepterar helt din synpunkt, midlifecrisis. Falska toner kan påfresta tålamodet. Vad jag emellertid menar med min postning av Ray Brown är att frambringa råheten, äktheten, passionen. Ta sångaren Tom Waits. Det är långt ifrån alla som gillar att höra på honom. Där är det mycket orena toner. Men uttrycket, är enastående. En del människor säger att han och hon kan inte sjunga. I meningen att vocalisten inte är en skönsångare. Precis som om allt skulle handla om opera eller operett. Allt behöver inte vara perfekt. Om de där fenomenala basisterna från Ungern, var det väl, som någon postade tidigare, hade spelat låten så hade den blivit perfekt intonerad men tappat sin charm. Ray Brown är jazzbasist - inte konsertbasist i klassisk mening.midlifecrisis skrev:Håller med KontraKurt i allt han säger även om jag tycker Browns intonation (eller bristen därpå) blir litelite smärtsam.KontraKurt skrev:midlifecrisis skrev:Jag tycker NHÖP var fantastiskt men att lyssna på det här klippet är nästan fysiskt smärtsamt, tyvärr.Ale skrev:Klassiskt klipp, som många brukar dissa.tripod999 skrev:Fantastiskt.
En sak som slår mig är deras tonsäkerhet. Nånstans i debatten har jag läst att just klassiska basister tenderar att vara tonsäkrare än andra, t ex jazzbasister. Det är inte utan att jag börjar misstänka att det kan vara riktigt.
En annan snutt på tuben är den med Chris McBride och NHØP som spelar Bye bye Blackbird. Också en otrolig inspelning, men där är det en hel del toner som inte skulle få en stämapparat att reagera positivt. Jag personligen störs inte mycket av det, utan tycker mest det hör till och låter "charmigt". Men jämför man detta med Czardasklippet ovan så tycker jag det är slående hur mycket mer exakt de här klassiska lirarna spelar.
Kan det vara en genomgående tendens?
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=UHu7ow9Kepw[/youtube]
Det var väl så med NHÖP, i slutet var han ganska ojämn tyvärr. Det musikaliska är fortfarande fantastiskt, men tekniskt så blev han mer ojämn. Jag personligen störs inte så mycket av det.
Finns ett fantastiskt klipp med Uffe W där dom spelar Nightingdale in Berkley Square, som är makalöst bra spelat, men där intonationen också pajar intrycket lite.
Angående jazz vs klassiska, det är ju ingen hemlighet att stråkspel verkligen förbättrar intonationen, du får ju en mycket större "felratio". Klangbilden är ju också så olik att mycket försvinner vid pizzicatospel.
Sen ligger det nog mycket i att spela på stora scener genom stora PA'n, det är svårt som fan. Man får en "harsh" ton som gör att tonen och instrumentet upplevs på ett helt annat sätt, och det blir på något konstigt vis plötsligt mycket svårare att intonera, trots att det sitter i fingrarna. Vet att violinster också brukar tala om det.
Edit: hittade klippet
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=VlwdHLVM4sY[/youtube]
Att spela jazz är stort när allt funkar som det ska – vilket man önskar att det gjorde oftare. Att vara en drivande kraft i en rytmsektion är en euforisk känsla när allt sitter som en smäck. Att spela solo är kul men inte lika roligt - tycker jag. Att lyssna på bassolon är ofta prövande. Brukar ej sällan spela förbi dessa excesser i egocentrisitet. Det är hur ok som helst på en jamsession där man har kul tillsammans och alla lirar arslet av sig. Men går jag och köper en dyr CD med världsartister så vill jag slippa dåliga bassolon. Jag menar förstås inte att allt är dåligt om det kan verka så. Scott La Faro, Gary Peacock, Ron Carter, Dave Holland och många andra är nästan alltid hörvärda. Men exempelvis E.Gomez med Bill Evans tycker jag ofta lämnar övrigt att önska. Kanske inte direkt vad avser intonation men mera att det låter så tråkigt. Han fångar inte mitt intresse. Är han klar snart? Nä, det blir en vända till och en till. När Marc Johnson kom in i Evans trio blev det ett jättelyft. Den mannen vet dessutom att intonera.
De gamla stjärnbasisterna, Oscar Pettiford, Ray Brown, Paul Chambers, spelade ju med pekfingret, endast, och kunde utveckla en fabulös teknik på det sättet. Dessutom med en stränghöjd avsedd för stråkspel och som moderna basister skulle fastna med fingarna mellan strängarna på. Idag spelar de flesta med två fingrar och Stanley Clarke och NHØP kör/körde med tre! Ju fler fingrar desto fler noter. Men blir det fler toner - hörbara, meningsfulla. Som jag hörde en amerikan säga efter att ha varit på en NHØP-konsert; "Lots of notes but I couldn´t hear the tones". Varför skall det spelas bassolo i så snabba tempon? Även riktigt stora basister är ju utsatta för det fysiska motståndet i ett instrument som kontrabasen. Är det dessutom en helbas så är mensuren större vilket ytterligare försvårar. Bra exempel på en basist som inte går i fällan är Larry Grenadier - lyssna på honom - intelligent snubbe. En som inte slösar med en massa onödiga toner är Charlie Haden - en av mina favoriter.
Klippet här ovan med Mc Bride och NHØP tycker jag uppriktigt sagt låter för djävligt illa. Pinsamt dåligt är det. Mc Bride måste svettas av skam om han lyssnar på det här idag - han som är så bra. Fattar inte att dom spelar med så urtaskig intonation här när man kan höra båda på massor av skivor spela fantastiskt bra. Den undre filmen, Näktergalen..., där intonerar ju NHØP mycket bättre.
I sanningens namn är ju jazz ett musikaliskt uttryck, ett idiom, inom vilket vi inte nödvändigtvis kräver absolut intonation. Det finns annat som är viktigare. Att till exempel med ett solo "berätta en historia" oavsett intonationsförmåga - men det får ju vara någon måtta på vad man står ut med.
Avslutningsvis vill jag posta en video med Ray Brown, som här spelar med stråke och verkligen inte intonerar felfritt. Men ändå - här har vi ett stycke musik som berör. Inget solo utan bara melodin, men visst är det fint.
http://www.youtube.com/watch?v=ZJv908RCp8M
Jazz är en rå och i många avseenden autodidaktisk konstform, även om det vimlar av jazzmusiker med klassisk drillning och perfektion i bagaget; Brad Mehldau exempelvis. Men jazzen är sprungen ur blues och slaverikultur och något helt annat än den Europeiska finkulturen. Därför kan det vara befriande att lyssna till Thelonius Monk som skänkt världen så många egensinniga mästerverk och inte alltid träffade den rätta tangenten på pianot, utan två, varvid dissonans uppstår.
Innan jag postar detta så lyssnar jag igen på Browns stråkspel igen. Det gör gött i hjärtat.
-
- Medlem
- Inlägg: 225
- Blev medlem: lör 14 feb 2009, 21:36
Re: Så här kan man också spela...
Hej midlifecrisis, jag har träffat en ungersk jazzbasist och jag nämnde den här länken som du skickade en gång. Det var ju synnerligen fantastisk intonation som dom här ungrarna serverade - eller var dom rumäner eller bulgarer kanske.midlifecrisis skrev: http://www.youtube.com/watch?v=qeNKiilwpdk
Hur som helst har jag noterat att Youtube byter länkkoder efter ett tag. Vet inte varför men den här länken fungerar inte längre.
Kan du hitta den igen åt mig så bleve jag glader.