För några år sedan fanns det gitarkabel med ett ytter hölje i metall liknande de som fanns på sladdarna telefonkiosker om nu nån mins sådana. det är alltså en kabel där det är en spiral av stål utvändigt. tänkte kolla om nån viste om dessa fortfarande vet om dessa går att få tag på, anledningen att jag frågar är att jag flera gånger kört över gitarrsladden med kontorsstolen när jag sitter vid datorn, å den gillar inte riktigt det. allternativrt om nån vet nån annan variant som tål denna typ av misshandel...
oki vet att det nog är att häda att tala om gitarrkabel här... men hade jag skrivet bas kabel hade nog folk undrat
Om det är en sån som jag tror du menar så sitter jag hemma med en sån, kommer inte ihåg vart jag köpte den, antingen va det börsen eller den lokala musikaffären
Om du menar s.k. "duschslangar" så är dom inte så tåliga som man skulle kunna tro. Gitarristen har avverkat några såna kablar, fast å andra sidan så är han just gitarrist.
Vill du ha en riktigt tålig kabel så ska du kolla in den här. http://www.thomann.de/se/fender_platinum_bass_cable.htm
Svindyr, men även svintålig.
Skaffa en sån "Hot Line" kabel, fullständigt lysande kablar. Har haft min ett bra tag och den va inte ens ny när jag fick den
Hittade den i en gammal källare som dom som hade den trodde den var trasig så jag tog den i hopp om att det gick att lödda om den fast den fungerade redan.
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.
Folxam skrev:Ett annat alternativ kan ju vara att ge fan i att köra över kabeln med stolen!!
GRATIS!! (minus mitt arvode på 250 kr, PM med kontouppgifter kommer)
Denna typ av inlägg hör hemma i PM-tråden.
Är det nåt slags internt skämt likt "nej, 80" eller "där jag kommer ifrån anses sånt där vara lite ..." eller?
Fan man hinner inte vara med på alla de där.
Nja, det är mest jag som ägnar mig åt det. Det PM:ades så mycket i denna tråd: http://pratabas.se/viewtopic.php?t=20725 att jag föreslog att den skulle bli PB's officiella PM-tråd, där man postar om man ska PM:a eller har PM:at någon.
Basar: Två rosa, en ihålig gulrödsvart, en lång bakvänd svartbrun, en kort röd. Förstärkare: En stor blåsvart
Jag köpte en sån för några år sedan på Jam eftersom jag hade haft sönder lite väl många kablar på kort tid. Jag har för mig att dom hade tre (eller var det 10) års garanti på den och den ser ju sjukt hållbar ut.
Den första kabeln hade jag sönder på första spelningen, sjukt värdelöst. Den klarar ju inte att vikas så den sprack ju när man ställde sig på den. Jag trodde det var fabrikationsfel och tog ut en ny på garantin. Den andra sladden gick sönder efter någon månad.
En stor nackdel med duschslangskablarna är dessutom att när man ställer sig på dom så rullar dom som om man hällt ut en påse kulor. Jag rejäla vurpor på två spelningar på grund av att jag ställde mig på sladden...Känns inte asballt direkt.
YZZ skrev:Skaffa en sån "Hot Line" kabel, fullständigt lysande kablar. Har haft min ett bra tag och den va inte ens ny när jag fick den
Hittade den i en gammal källare som dom som hade den trodde den var trasig så jag tog den i hopp om att det gick att lödda om den fast den fungerade redan.
Hahaha! har också en "Hot Line" kabel som jag hittade i källaren!
Vad är oddsen för det?
Den har hängt med ett tag men guldpleteringen har börjat skavas bort så den är inte riktigt lika mycket "audiofil grade" som när den lämnade affären (när det nu var).
oki då vet jag att "duschlangskabel" inte var en bra ide, har redan prövat att låta bli att köra över kabeln, dock med klent resultat, möjligen att det blir nån anna form av mer armerad kabel som dock ej får vara allt för dyr då det finns risk att den går sönder. Tackar för alla svar.
Mina kablar har alltid fått bekänna färg och jag kan säga att jag har aldrig varit så nöjd som när jag skaffade Fender bass-kablarna. Jag har guldvarianterna och inte platina. De är styva och tåliga. Har inte haft minsta problem hittills.
Annars är ju planet waves med guldplättering ett idiotsäkert alternativ...
De håller för allt... Och dessutom har de riktigt fet garanti.
350kr för 20ft, finns inte bättre
Lilldjuret skrev:Annars är ju planet waves med guldplättering ett idiotsäkert alternativ...
Jag har en planet waves också men det känns inte som att den tål så mycket stryk..
Lilldjuret skrev:Annars är ju planet waves med guldplättering ett idiotsäkert alternativ...
Jag har en planet waves också men det känns inte som att den tål så mycket stryk..
Har tillryggalagt fyra år med de kablarna, och jag är inte den försiktiga typen. Två år för min del så har de klarat provet, dubbla tiden är en bragd!
Slet ut fem omgångar kablar på åtta månader, sen skaffade jag de här tingestarna, två stycken, en 6ft, en 20ft, inga problem någonstans.
Har tillryggalagt fyra år med de kablarna, och jag är inte den försiktiga typen. Två år för min del så har de klarat provet, dubbla tiden är en bragd!
Slet ut fem omgångar kablar på åtta månader, sen skaffade jag de här tingestarna, två stycken, en 6ft, en 20ft, inga problem någonstans.
Jag kanske har en annan modell..
Inte för att min p-waveskabel har gått paj eller så. Det känns bara som att Fenderslangarna är stabilare och framförallt så korvar de sig inte.
Bra tråd. Precis vad jag behöver. Eller egentligen inte. Jag brukar alltid försöka hålla lite koll på kablar mina och andras. Detta pga slippa ha sönder och slippa snubbla. Gitarristen i mitt band gör tvärtemot brukar inte känna ens när han står på kabeln och väger. Han har bytt ett par ggr och problemet är att han ofta går på min direkt den närmar sig honom. Bästa var förr förra repet då jag påpeka igen att han stog på kabeln och jag inte ville köpa ny. Detta besvarades med att klampa hårt och le. Nästa rep efter ipluggande så vände jag mig mot honom i normal ton konstaterade "det är glapp i min instrumentkabel så nu måste jag köpa ny". Ingen respons....
Planetwaves och fender verkar 2 starka kandidater att testa så dem klarar ANDRAS stampande på dem.
hulkenstrong skrev:Bra tråd. Precis vad jag behöver. Eller egentligen inte. Jag brukar alltid försöka hålla lite koll på kablar mina och andras. Detta pga slippa ha sönder och slippa snubbla. Gitarristen i mitt band gör tvärtemot brukar inte känna ens när han står på kabeln och väger. Han har bytt ett par ggr och problemet är att han ofta går på min direkt den närmar sig honom. Bästa var förr förra repet då jag påpeka igen att han stog på kabeln och jag inte ville köpa ny. Detta besvarades med att klampa hårt och le. Nästa rep efter ipluggande så vände jag mig mot honom i normal ton konstaterade "det är glapp i min instrumentkabel så nu måste jag köpa ny". Ingen respons....
Planetwaves och fender verkar 2 starka kandidater att testa så dem klarar ANDRAS stampande på dem.
Kabeldödare! Dryga gitarrister, säger då det! Det är åtskilliga hundralappar varje gång sånt där händer...
Vet dock inte om det finns en 100% gitarristsäker kabel där ute.