Inspelning av rockabilly kontrabas
-
- Medlem+
Inspelning av rockabilly kontrabas
Har lovat några ungra grabbar som lirar rockabilly att spela in några låtar hemma hos mig. Har ingen som helst erfarenhet av inspelningar av ståbas, hur brukar man göra och vilka mickar är bäst. Har en Röde NTK, två Röde NT3 och ett par SM57 och SM58 att välja bland. Vad har ni för tips om mickar, mickplacering och annat som rör inspelninga av kontra?
- Svensson
- Forumvärd
- criss
- Medlem+
fast om man riktar micken rakt in i f-hålet kan det lätt bli lite väl bumligt.Svensson skrev:Typ av mik kan jag inte råda dig om men placera micken några dec framför/snett nedanför F-hålet på G strängsidan. Testa att sätta en till mik uppe vid greppbrädan för att fånga upp slapljudet.
använd kondingmickarna eller de dynamiska om det blir bättre.
spelade in lite kontra häromdagen(ej rockabillyspel) och fick ett kanonljud av att bara micka ca 15cm från slutet på greppbrädan. både sträng och botten kom med på ett fint sättJobba med placeringen för bästa balans). hade nån snordyr mick genom ett tokdyrt ssl-bord. men nån av röde mickarna borde funka bra, tror jag.
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- Svensson
- Forumvärd
Att närmicka från F-hålet blir bara bumligt helt klart men det var inte så jag menade.criss skrev:fast om man riktar micken rakt in i f-hålet kan det lätt bli lite väl bumligt.Svensson skrev:Typ av mik kan jag inte råda dig om men placera micken några dec framför/snett nedanför F-hålet på G strängsidan. Testa att sätta en till mik uppe vid greppbrädan för att fånga upp slapljudet.
spelade in lite kontra häromdagen(ej rockabillyspel) och fick ett kanonljud av att bara micka ca 15cm från slutet på greppbrädan. både sträng och botten kom med på ett fint sättJobba med placeringen för bästa balans). hade nån snordyr mick genom ett tokdyrt ssl-bord. men nån av röde mickarna borde funka bra, tror jag.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
- criss
- Medlem+
fast jag gillar det soundet ocksåSvensson skrev:Att närmicka från F-hålet blir bara bumligt helt klart men det var inte så jag menade.criss skrev:fast om man riktar micken rakt in i f-hålet kan det lätt bli lite väl bumligt.Svensson skrev:Typ av mik kan jag inte råda dig om men placera micken några dec framför/snett nedanför F-hålet på G strängsidan. Testa att sätta en till mik uppe vid greppbrädan för att fånga upp slapljudet.

R.I.P Jr Eric
- Svensson
- Forumvärd
Haha okej, jag gjorde ett försök med en SM57:a i ett hemmagjort fäste som jag satte i stallet. Micken hamnade alldeles vid F-hålet och det lät inte alls bra, dte blev för mycket bummlande..criss skrev:fast jag gillar det soundet ocksåSvensson skrev:Att närmicka från F-hålet blir bara bumligt helt klart men det var inte så jag menade.criss skrev:fast om man riktar micken rakt in i f-hålet kan det lätt bli lite väl bumligt.Svensson skrev:Typ av mik kan jag inte råda dig om men placera micken några dec framför/snett nedanför F-hålet på G strängsidan. Testa att sätta en till mik uppe vid greppbrädan för att fånga upp slapljudet.
- Backlund
- Medlem++
Bandmikar låter väldigt trevligt. När jag har spelat in har det blivit bäst när miken varit plcerad ca 15 cm från greppbrädan på G-strängens sida, som sagts tidigare. Gärna en stor konding då. Sen kan man slänga upp en småmembranare lite högre upp, lite lägre än snäckan. Rikta den lite nedåt då.
Det har funkat bra för mig, men det är ju bara att prova sig fram
Det har funkat bra för mig, men det är ju bara att prova sig fram

- Svensson
- Forumvärd
Yes, det går också men om dte blir bättre ljud i kontran om man mickar direkt, mera ackustiskt, mera "Old school"-Rockabillysound.cougar skrev:Kan man inte spela in om man mickar förstärkaren då? och kör på sina vanliga mickar till den?
- TommyLove
- Medlem
Som backlund sa: Bandmik ca 15 cm fr F-hålet på diskantsidan. det gillar jag bäst!
www.myspace.com/tommylovesweden
Det är inte det att det var bättre förr, det är bara det att det är sämre nu.
Det är inte det att det var bättre förr, det är bara det att det är sämre nu.
- cougar
- Medlem+
Lirade in en låt häromdagen i våran budget-studio och får faktiskt säga att micka en sm-57:a från förstärkaren och sedan in i mixern lätt bra! dock kunde slappen låtit bättre,, Men somsagt budget studio så det kvittar i detta fallet. Hade det varit en redig studio så hade dom säkert haft en "låne" bandmick.
Hate Thy Neighbour!