Trasig förstärkare.

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
DaLos
Medlem

Trasig förstärkare.

Inlägg av DaLos »

Igår på repningen lyste lyckans vindar med sin frånvaro. Det verkar inte bättre än att jag har bränt högtalarelementet i min nya förstärkare. Kul, kul... Ingen fara tänker jag. Jag har ju garanti. Men när jag kommer hem märker jag att jag har slarvat bort alla garantipapper och lagningen ligger nu i mina händer.

Jag har skruvat upp högtalarlådan och finner att ett skrapande ljud uppstår när jag rör på högtalaren och jag får ingen spänning ut om jag kopplar en voltmeter över högtalarkablarna. Vad jag då kommer på är att jag hart en bashögtalare till bilstereo liggandes hemma och undrar nu om jag kan använda den?

Vad jag då funderar över är ifall det är någon skillnad på dessa typer av högtalare? En bilbas på 1000 watt låter ju likvärdigt med en basförstärkarhögtalare på 300 watt, vilket är det som jag har. Varför är det så?

Kan jag använda min combostärkare, med stärkardel på 300 Watt till en bilbas på 1000 watt?

Ps. Jag är helt ny här. Be gentle...
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

Några synpunkter, såhär från höften.

Jag antar att det inte är en voltmeter du egentligen har (det finns knappt att köpa) utan någon slags universalinstrument som kan mäta både ström, spänning och motstånd beroende på hur man ställer in det.

1. Du påstår att du anslutit en voltmeter över högtalaren och mäter upp noll volt. Det här är märkligt, men har spelat bas med förstärkaren påkopplad och mätt samtidigt? Om du spelade genom förstärkaren och utsignalen var noll volt så har du nog bränt slutsteget. Men om du mätt såhär så måste voltmätaren stå i växelspänningsläge, annars lär den visa vafan som helst, t ex noll volt. Om den är inställd på att mäta likspänning och du matar den med bullrande bas så vet den inte vad den ska visa om den är digital.

2. Skrapet i högtalaren är en dålig signal. Det tyder på att högtalaren är paj.

3. Vad du förmodligen (också) vill göra är att koppla loss/löda loss högtalaren och mäta motståndet i högtalaren. Det borde vara sådär 3-6 ohm ungefär. Om det är noll ohm så har du bränt högtalaren så att det blivit kortslutning i den. Är motståndet oändligt så har du bränt av högtalarspolen. Förstärkaren ska INTE vara på om du mäter motståndet i högtalaren, speciellt inte om det är en rörförstärkare - då brinner den.

4. Det är inga problem att koppla en högtalare som tål 1000 Watt till en förstärkare som ger max 300 W. Det innebär bara att högtalaren tål mer stryk än vad förstärkaren klarar av att ge. Tvärtom är ingen höjdare däremot.

Hoppas det blev lite klarare.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
DaLos
Medlem

Inlägg av DaLos »

inber skrev:Några synpunkter, såhär från höften.

Jag antar att det inte är en voltmeter du egentligen har (det finns knappt att köpa) utan någon slags universalinstrument som kan mäta både ström, spänning och motstånd beroende på hur man ställer in det.

1. Du påstår att du anslutit en voltmeter över högtalaren och mäter upp noll volt. Det här är märkligt, men har spelat bas med förstärkaren påkopplad och mätt samtidigt? Om du spelade genom förstärkaren och utsignalen var noll volt så har du nog bränt slutsteget. Men om du mätt såhär så måste voltmätaren stå i växelspänningsläge, annars lär den visa vafan som helst, t ex noll volt. Om den är inställd på att mäta likspänning och du matar den med bullrande bas så vet den inte vad den ska visa om den är digital.

2. Skrapet i högtalaren är en dålig signal. Det tyder på att högtalaren är paj.

3. Vad du förmodligen (också) vill göra är att koppla loss/löda loss högtalaren och mäta motståndet i högtalaren. Det borde vara sådär 3-6 ohm ungefär. Om det är noll ohm så har du bränt högtalaren så att det blivit kortslutning i den. Är motståndet oändligt så har du bränt av högtalarspolen. Förstärkaren ska INTE vara på om du mäter motståndet i högtalaren, speciellt inte om det är en rörförstärkare - då brinner den.

4. Det är inga problem att koppla en högtalare som tål 1000 Watt till en förstärkare som ger max 300 W. Det innebär bara att högtalaren tål mer stryk än vad förstärkaren klarar av att ge. Tvärtom är ingen höjdare däremot.

Hoppas det blev lite klarare.

Ja, det är givetvis en multimeter, inställd på voltmätning som jag har använt. Den var inställd på att mäta växelspänning, och jag mätte på så vis, att jag kopplade loss högtalaren, kopplade mätinstrumentet över högtalaren och pumpade den för hand. Detta ska skapa en tydligt mätbar signal, vilket inte var fallet.

Att man kan ha en 1000 watthögtalare till ett steg på 300 watt vet jag, men är bilbasar och förstärkarbasar byggda på likadana sätt? Vad jag främst tänker på är att förstärkarhögtalaren har en slaglängd på ca 3-5 cm, medans bilbasen jag har rör sig upp till 12 cm.

Hur blir det, rent ljudmässigt att använda bilbasen? Tror ni att det kommer låta med likvärdig kvalité? Jag såg fö i specifikationen att förstärkardelen i min bascombo kan leverera upp till 300W, medans högtalaren tål max 200W. Korkat? Ja!
Är trummisen redo?
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem

Re: Trasig förstärkare.

Inlägg av engson »

DaLos skrev:Ingen fara tänker jag. Jag har ju garanti. Men när jag kommer hem märker jag att jag har slarvat bort alla garantipapper och lagningen ligger nu i mina händer.
Om du köpt den i nån affär i närheten, så kanske dom kommer ihåg dej och kan låta garantin gälla utan papper...
Användarvisningsbild
DaLos
Medlem

Inlägg av DaLos »

Dessvärre så köpte jag den via postorder, vilket omöjliggjör detta alternativ.

Om någon undrar så är det en Behringer BXL3000A som jag använder. Jag har varit helnöjd med den än så länge, så jag hoppas att detta var någon form av måndagsexemplar från fabriken.
Är trummisen redo?
Användarvisningsbild
ralvejd
Medlem

Re: Trasig förstärkare.

Inlägg av ralvejd »

DaLos skrev: Vad jag då kommer på är att jag hart en bashögtalare till bilstereo liggandes hemma och undrar nu om jag kan använda den?
Ska du använda en högtalare till Gitarr eller Bas ska du ha en med styv kantupphängning, bilbas och hifi-högtalare brukar ha mjuk skumkant.

Kör du med skumkant och daskar rejält på strängarna så far högtalarkornen rätt ut och skumkanten pajar.
(Den styva kantupphängningen fungerar lite som en kompressor)

PA-högtalare brukar ha styv kantupphängning så en sådan kan du alltid testa med. :idea:
/ralvejd
<i>Generalist, kan inget om allt</i>

www.ralvejd.se
Skriv svar