Råd ang. strängköp

Diskussioner om kontrabasar
MrScott
Medlem

Råd ang. strängköp

Inlägg av MrScott »

Är sugen på att dra på nya strängar på min ccb, och är sugen på stålsträngar av den eventuellt mer svårspelade typen.

Jag är nämligen ute efter stumma strängar så att man kan ta i lite när man spelar, alltså en liten amplitud på strängens svängningar. Jag vill ha en klar och tydlig ton som sjunger i kroppen.

Någon som har tips på vad jag ska inhandla?
jannej
Medlem+

Re: Råd ang. strängköp

Inlägg av jannej »

MrScott skrev:Är sugen på att dra på nya strängar på min ccb, och är sugen på stålsträngar av den eventuellt mer svårspelade typen.

Jag är nämligen ute efter stumma strängar så att man kan ta i lite när man spelar, alltså en liten amplitud på strängens svängningar. Jag vill ha en klar och tydlig ton som sjunger i kroppen.

Någon som har tips på vad jag ska inhandla?
Vilken genre spelar du? Jag spelar jazz och det styvaste jag har haft på Thomastik Dominant, upplevde dem som otroligt styva. Men det beror på vad du vill. Spirocore Stark (strong) ska annars vara de grymmaste att få tag på.

Här du en lista: http://jordankirkness.tripod.com/dbstringtension.html

(Jag har Spriocore på nu upplevde jag att Dominant är betydligt styvare, trots att trycket ska vara högre enligt tabellen. Siffror är inte allt)
Användarvisningsbild
Bontracasso
Medlem

Inlägg av Bontracasso »

Thomastik Spirocore ? klassiker bland stålisar.
finns i medium i 3/4 hard bara för 4/4 basar.
Annars eventuellt Pirastro Jazzer fast den är något mjukare
jannej
Medlem+

Inlägg av jannej »

Bontracasso skrev:Thomastik Spirocore ? klassiker bland stålisar.
finns i medium i 3/4 hard bara för 4/4 basar.
Annars eventuellt Pirastro Jazzer fast den är något mjukare
Jazzer är faktiskt fina också. Särskilt E-strängen som jag tycker faktiskt är grymmare än Spirocore.
Skriv svar