Piff upp min Squire

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
TredoX
Medlem+

Inlägg av TredoX »

Betsa hela basen! :D
sen waxa den, eller olja.
Fender Jazz Bass American Standard (2008) | Fender Mustang CIJ |Ibanez SRX 500 | Gallien-Krueger 1001RB | GK 410 & 115 | Fender Bassman 50w '68 | Fender Bassman 212 '68 |

Karma Tree är bandet.
Pålsson
Medlem+

Inlägg av Pålsson »

TredoX skrev:Betsa hela basen! :D
sen waxa den, eller olja.
Halsen med? Kommer det inte se ut som ett bojsänke då?
Pålsson
Medlem+

Inlägg av Pålsson »

Hur går jag tillväga när jag ska betsa baskroppen?
Bara att hänga upp och pensla på eller?

Klarlack, duger vilken sprayburk som helst eller ska jag satsa på 2-komp. och spruta?
Hur ser en waxad eller oljad bas ut och hur känns en sådan? Satinkänsla eller hög friktion? Vart hittar jag wax?
Iofs vore det lite trevlig att ha en waxad bas också eftersom min andra är lackad och pga. brist på medel (har varken lackeringsspruta eller rent/dragfritt rum) lutar det åt wax. När skiten är färdigbetsad bestämmer jag mig.

Oj vad nervös min text blev
Pålsson
Medlem+

Inlägg av Pålsson »

Rak halsände ser billigt ut, så jag gjorde ett litet ingrepp. Blev rätt lyckat tycker jag. Avslutade med att stryka linolja på änden. Jag är nöjd!
Bild

På fredag (eller måndag) får jag ett stratainput, båtformat. Enligt de mått jag hittat på nätet verkar det finnas plats för ett sådant om jag fräser hur lite mer. Det kommer inte bli trångt i elektronikutrymmet heller vilket är bra, innan brukade inputens innanmäte slå i kondensatorn på tonpoten nu kommer det vinklas bort mot blendpoten, dock kommer det inte av närheten.
Det kommer kanske se lite roligt ut med vinkeln på sladden, men det blir bra om man kör sladden mellan kroppen och axelbandet.

Även avskärmning i form av ett självhäftande kopparark är beställt.
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

Det gjorde du rätt i! :D
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Pålsson
Medlem+

Inlägg av Pålsson »

Det kanske blir ramp också.

Bild

De inre måtten är hålrum. Den linje som går mellan inre och yttre på kortsidorna ska bli det man stödjer tumme (eller vad man nu vill stödja) på.

Jag hann inte rita någon genomskärning, jag hoppas ni förstår hur jag menar ändå.
Pålsson
Medlem+

Inlägg av Pålsson »

Det var skönt med långhelg.

Bild

Bild

Oj, jag måste städa nu. såg jag... :oops:
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

Snygg!
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Skriv svar