Hård yta på bandlös bräda?
- MatsD
- Medlem++
Hård yta på bandlös bräda?
Jag har köpt på mig en avbandad hals som jag håller på att fixa till och ska lacka. I bakhuvudet nånstans ringer ordet "epoxy" när det handlar om att få en hård yta på greppbrädan men det jag har till hands hemma är cellulosalack (Ernst P. som man kan köpa t ex på GMF) och akryllack (CRC köpt på Clas Ohlson). Duger något av detta för att ge en tillräckligt hård yta eller bör jag använda nåt annat på brädan?
/Mats D
/Mats D
- BBQV
- Forumvärd
- MatsD
- Medlem++
- Geddan
- VIP medlem
- BBQV
- Forumvärd
- MorganFoss
- Medlem
- broder blues
- Medlem++
Fast jag tror dom mer menar att lägga ett lager glänsande båtlack över hela brädan och inte just fylla bandslotarna.. Eller hur?MorganFoss skrev:Jag tycker personligen att det ser hemskt ut när man bandar av en greppbräda och fyller med Epoxy. Huuua![]()
Lägg hellre ner lite tid på att fylla med samma träslag som greppbrädan är gjord av. (lönn, rosewood eller ebenholtz)
Morgan

Själv körde jag Casco träplast nån gång i forntiden.
Ytan sket jag i. Och det kommer o kosta mig nu när halsen ska återställas.
Fender friend & resident bluespolis
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
- MatsD
- Medlem++
Jaha, är det när man ska fylla spåren som det brukar snackas epoxy? Den biten är redan klar på min bräda. Det är lackning av hela brädan min fråga gäller, och jag kanske ska tillägga att det är en rosewoodbräda.
Jag undrar om inte den akryllacken jag har är slitstarkare än cellulosalacken. Det där med tvåkomponents båtlack verkar iofs seriöst men det där med att handjaga och få till en fin yta med slipning verkar lite knepigt och nån radiekloss har jag inte heller, bara vanliga plana klossar.
/Mats D
Jag undrar om inte den akryllacken jag har är slitstarkare än cellulosalacken. Det där med tvåkomponents båtlack verkar iofs seriöst men det där med att handjaga och få till en fin yta med slipning verkar lite knepigt och nån radiekloss har jag inte heller, bara vanliga plana klossar.
/Mats D
- MorganFoss
- Medlem
OK. Vad är det för radie på klossen Mats ? Jag kanske har någon extra som ligger...MatsD skrev:Jaha, är det när man ska fylla spåren som det brukar snackas epoxy? Den biten är redan klar på min bräda. Det är lackning av hela brädan min fråga gäller, och jag kanske ska tillägga att det är en rosewoodbräda.
/Mats D
Hör av dig i så fall.
Morgan
Det blir faktiskt väldigt snygg finish med tvåkomponentslacken även med pensel tycker jag. Väldigt tunna strykningar, gärna ca 8 strykningar. Slipa lätt efter varje strykning, utom efter den sista. Lacken är lagom tjockflytande så det syns inga spår efter penseln när det torkat. Det svåra är att ha en totalt dammfria miljö samt gärna en ny pensel för varje strykning.
Fast jag tycker att det är trevligare spelkänsla och ljud utan lacken..
Fast jag tycker att det är trevligare spelkänsla och ljud utan lacken..
- Nick
- VIP medlem
- Kontakt:
Du behöver inte lacka den för slitagets skull, fråga Hellboy hur länge han har haft sin bandlösa med oslipade strängar.MatsD skrev:Jaha, är det när man ska fylla spåren som det brukar snackas epoxy? Den biten är redan klar på min bräda. Det är lackning av hela brädan min fråga gäller, och jag kanske ska tillägga att det är en rosewoodbräda.
/Mats D
Däremot, så får ljudet en annan karaktär. Så om du vill ha det ljudet så ska du lacka greppbrädan, annars behöver du inte göra det.
- kanifflesmannen
- Medlem+
Nej, det snackas epoxy när man ska lacka brädan precis som du anade i första inlägget.MatsD skrev:Jaha, är det när man ska fylla spåren som det brukar snackas epoxy? Den biten är redan klar på min bräda. Det är lackning av hela brädan min fråga gäller, och jag kanske ska tillägga att det är en rosewoodbräda.
/Mats D
Jag bandade av min bas, fyllde bandskårorna med kemträ och penslade några gånger med betslack som var det jag råkade ha hemma. Har flats på så slitaget blir iofs inte som med rounds.
Manne Basic XLR- Yamaha BBN5 - Fender precision - Fender Kingman - Squier Cklassic Vibe
Jazz, Hiwatt B40 köksstärkare.
Ashdown MAG300EVO II med Hartke VX115, Sunn 4x10. PrataBasdist nr 3, Boss SYB-5, Ampeg PF-500, TKS 212
http://irenepanik.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jazz, Hiwatt B40 köksstärkare.
Ashdown MAG300EVO II med Hartke VX115, Sunn 4x10. PrataBasdist nr 3, Boss SYB-5, Ampeg PF-500, TKS 212
http://irenepanik.se/" onclick="window.open(this.href);return false;