Exh Bass Big Muff Pi och rundgång

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
BogusBill
Medlem

Exh Bass Big Muff Pi och rundgång

Inlägg av BogusBill »

Jag köpte en bass big muff PI nyligen och får så jäkla mkt jobbig rundgång.
Inte sån där go rundgång utan det bara tjuter som när sångmickar rundar när jag inte spelar på den..

Jag har inte överdrivet mycket dist eller volym på ens.. Kör på dryläget och lägger bara på lite extra dist.

Tycker det är smått irriterande att jag måste hetsigt slå av disten när jag slutar spela och lika snabbt slå på den när jag skall börja och det är som sagt inte heller nån rundgång som jag skulle beskriva som snygg.

Tidigare lånade jag min kompis digitala bossdist och med den hade jag inte detta problem.

googlade lite på ämnet och hittade nått som kallades för "potting the mics" Känner inte till det och förstog inte riktigt vad som menades med det. Någon som vet och skulle kunna förklara på svenska?

Tror ni och reckommenderar även att detta är något jag skall göra?

Jag kör på en rickenbacker 4001 från 79.

Tack för hjälp
pensionärsorkestern
Medlem

Inlägg av pensionärsorkestern »

Potting the mics handlar så vitt jag vet om att "vaxa" dom.
Detta gjorde jag på en gammal epiphonegitarr som hade väldigt mycket rundgångsproblem med mycket bra resultat.
Det man gör är att sänka ner mickarna i ett vaxbad ett par minuter för att låta dom fyllas av vax som sedan får stelna. Helt hur detta fungerar vet jag inte, men det fungerade mycket bra i mitt fall. Här var det då slutna humbuckermickar från en gitarr.....

Sen är frågan om detta verkligen är problemet om du inte har upplevt det tidigare. Har du full koll på att ingångsvolymen till stärkaren inte är för hög eller något annat elementärt?

Mvh David
BogusBill
Medlem

Inlägg av BogusBill »

pensionärsorkestern skrev:Potting the mics handlar så vitt jag vet om att "vaxa" dom.
Detta gjorde jag på en gammal epiphonegitarr som hade väldigt mycket rundgångsproblem med mycket bra resultat.
Det man gör är att sänka ner mickarna i ett vaxbad ett par minuter för att låta dom fyllas av vax som sedan får stelna. Helt hur detta fungerar vet jag inte, men det fungerade mycket bra i mitt fall. Här var det då slutna humbuckermickar från en gitarr.....

Sen är frågan om detta verkligen är problemet om du inte har upplevt det tidigare. Har du full koll på att ingångsvolymen till stärkaren inte är för hög eller något annat elementärt?

Mvh David
hehe potting låter lite läskigt..
Vad menas med ingångsvolymen? är det volymen som man ställer på basen och effekterna eller är det volymen man ställer på stärkarn?

Har kört med två olika stärkare sen jag skaffade den, och det var samma på båda. Spelar väl med hög volym iofs.. Hade max volym på stärkaren på en spelning i veckan som var nån ampeg rackmodell.. Men det var absolut inte nån sjukt hög volym... I replokalen har jag min klena ampegkombo som jag avskyr.. Den har jag ca på halvvolym och linead till pat.. Mer volym och mer dist har man vart med om ofta..

När jag inte har pedalen inkopplad kan jag med hjälp av var jag placerar mig skapa snygg och "vanlig" rundgång.
BogusBill
Medlem

Inlägg av BogusBill »

vill lyfta fram att det jobbiga tjutet inte kommer om man spelar.. Brukar få försöka göra lite småljud mellan låtar om jag har pedalen på för att det inte skall börja skrika. Om det nu kan vara till hjälp för någon för att hjälpa mig med råd till åtgärd?

När detta händer med sångmickar brukar det ju inte hjälpa att börja sjunga..
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem

Inlägg av Bassplaya »

Så som du beskriver problemet låter det för mig som att du står för nära stärkaren.
Eller att du har för hög volym i ett för litet rum.

En liten anekdot:
Jag hade rungångsproblem med min gamla Epi EB-0. I replokalen, som jag har för mig var på 20 kvm, spelade jag genom en 400w stärkare (tror d va en Peavey) och fick rundgångsproblem när jag vred upp volymen så att den blev jämnhög med gitarr och trummor. Detta löste sig när jag bytade ut micken.

Dock tror jag inte att detta är problemet i ditt fall, eftersom du inte upplevt problemet tidigare.
BogusBill
Medlem

Inlägg av BogusBill »

Bassplaya skrev:Så som du beskriver problemet låter det för mig som att du står för nära stärkaren.

En liten anekdot:
Jag hade rungångsproblem med min gamla Epi EB-0. I replokalen, som jag har för mig var på 20 kvm, spelade jag genom en 400w stärkare (tror d va en Peavey) och fick rundgångsproblem när jag vred upp volymen så att den blev jämnhög med gitarr och trummor. Detta löste sig när jag bytade ut micken.

Dock tror jag inte att detta är problemet i ditt fall, eftersom du inte upplevt problemet tidigare.
Jo, jag är väl ganska nära förstärkaren och det är kanske ett ganska litet rum, iaf smalt.

Men volymen höjs ju inte markant av att jag slår på distpedalen och är den av har jag inte detta problemet. Faktum är att jag har spelat på väldigt mycket högre volym i repan tidigare innan jag hade den pedalen..
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem

Inlägg av Bassplaya »

BogusBill skrev:
Bassplaya skrev:Så som du beskriver problemet låter det för mig som att du står för nära stärkaren.

En liten anekdot:

Jo, jag är väl ganska nära förstärkaren och det är kanske ett ganska litet rum, iaf smalt.

Men volymen höjs ju inte markant av att jag slår på distpedalen och är den av har jag inte detta problemet. Faktum är att jag har spelat på väldigt mycket högre volym i repan tidigare innan jag hade den pedalen..
Då kan vi ju konstatera att det inte är mickarna iaf.
Men däremot kan det bero på att du står för nära stärken. Testa att ställa dig längre ifrån förstärkaren o se om det hjälper.
Kommer faktiskt inte på ngt annat som kan vara problemet, men sen e jag ju ingen expert heller ;)

Om du misstänker att det är pedalen så vänd dig till Bassilow här på forumet. Han verkar ha bra koll på pedaler.
BogusBill
Medlem

Inlägg av BogusBill »

Nu har jag testat att gå så långt från stärkaren jag kunde.. ca 6 meter med min sladd och det slutade inte tjuta..
Finns något mer råd och rön?
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem

Inlägg av newheartshadow »

Testa en noisegate och lägga den i en loop tillsammans med disten så att båda går igång samtidigt?
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Användarvisningsbild
mågis
Medlem+

Inlägg av mågis »

Jag skulle tro att du har något krabb i din pedal som genererar "intern rundgång" eller helt enkelt att den plötsligt börjar jobba som en signalgenerator...
Skriv svar