Bolt on

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
Will
Medlem++

Bolt on

Inlägg av Will »

Vad är fördelarna med bolt-on vs set neck/neck through förutom att det går att skruva av halsen på en bolt-on?
Gibson Thunderbird IV
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Kontakt:

Re: Bolt on

Inlägg av funkys**t »

Will skrev:Vad är fördelarna med bolt-on vs set neck/neck through förutom att det går att skruva av halsen på en bolt-on?
Varken för eller emot. Det är olika.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Will
Medlem++

Inlägg av Will »

funkys**t skrev:
Will skrev:Vad är fördelarna med bolt-on vs set neck/neck through förutom att det går att skruva av halsen på en bolt-on?
Så vad är skillnaden?
Gibson Thunderbird IV
TheBassIsOutThere
Medlem

Inlägg av TheBassIsOutThere »

Fördelaktig sustain med neck trough sägs det *själv är jag tveksam*. Halsen böjer sig inte lika lätt med bolt-on *min erfarenhet*.
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

Sustainen är bättre på en necktrough/setneck, tonen är väl också lite mer träigare.

Bolt-on har ju fördelen att du kan plocka av halsen osv så går halsen sönder är det bara att byta. Går halsen sönder på necktrough har du lite mer problem..
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Användarvisningsbild
Will
Medlem++

Inlägg av Will »

YZZ skrev:Sustainen är bättre på en necktrough/setneck, tonen är väl också lite mer träigare.

Bolt-on har ju fördelen att du kan plocka av halsen osv så går halsen sönder är det bara att byta. Går halsen sönder på necktrough har du lite mer problem..
Det är så svårt det här. I tyngre stilar borde ju neck through vara bäst...men det finns ju även basister som änvänder bolt on till tyngre musik.

Förresten...varför välja set neck om det går att köra neck through istället? båda har väl samma nackdel (med byte av halsen då) men neck through har väl ännu bättre sustain ?
Gibson Thunderbird IV
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

Will skrev:
YZZ skrev:Sustainen är bättre på en necktrough/setneck, tonen är väl också lite mer träigare.

Det är så svårt det här. I tyngre stilar borde ju neck through vara bäst...men det finns ju även basister som änvänder bolt on till tyngre musik.

Förresten...varför välja set neck om det går att köra neck through istället? båda har väl samma nackdel (med byte av halsen då) men neck through har väl ännu bättre sustain ?
Necktrough bör ha bättre sustain ja.. Fast en setneck går ju att ta av faktiskt, dom sitter ju ändå fast i en sorts halsficka.
Necktrough sitter ihop med hela kroppen som en träbit.

Fast menar du välja att bygga en setneck när man kan köra necktrough istället så är det väl för att det är lättare att bygga en setneck.
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Inlägg av kmo »

I tyngre musik är det ju även vanligt med aktiv elektronik, då spelar det ju inte lika stor roll ljudmässigt som det gör om man kör passivt???
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

funkys**t skrev:
Pelle sa det bäst.. det är olika.. det är även olika vad man som basist föredrar.. att säga att något av det är "bäst" är nog väldigt svårt..
Sen ska man nog vara väl medveten om att det är skillnad på "bolt on" och "bolt on", "setneck" och "setneck" etc...
Jag vet vad jag föredrar.. En bas som är välbyggd alt en gammal bas som satts ihop riktigt bra..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Nyasu
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av Nyasu »

Bolt-on är det en bas ska ha, så enkelt är det. :x
Nej, jag är högerkristen.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

YZZ skrev:Sustainen är bättre på en necktrough/setneck, tonen är väl också lite mer träigare...
Svårt att generellt säga vilken av halsinfästningarna som ger bäst sustain, eftersom det är så många andra faktorer som påverkar, träslag, stall, mekanik, vikt etc etc.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

Nyasu skrev:Bolt-on är det en bas ska ha, så enkelt är det. :x
Motivera? :)

YZZ
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

basmartin skrev:
YZZ skrev:Sustainen är bättre på en necktrough/setneck, tonen är väl också lite mer träigare...
Svårt att generellt säga vilken av halsinfästningarna som ger bäst sustain, eftersom det är så många andra faktorer som påverkar, träslag, stall, mekanik, vikt etc etc.
Absolut.. men om du jämför med en bolt-on med samma träslag, stall, mekanik och vikt osv då?

YZZ
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

YZZ skrev:
basmartin skrev:
Absolut.. men om du jämför med en bolt-on med samma träslag, stall, mekanik och vikt osv då?
Om basarna har kropp och hals i lönn så tror jag inte det blir någon större skillnad mellan dom gällande sustainen, men de kommer säkert att låta olika eftersom limfogarna säkert påverkar ljudet på något vis.

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Tössberg
Medlem++

Inlägg av Tössberg »

Vissa påstår att det är bättre attack i en bolt-on, än i en neck-thru.
jag vet inte om jag håller med.
Flats och pizzaspade. Plektrum, tumme och fingrar. Pedaler är för excentriker och slapbas för musikhögskolestudenter.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Aesthetica skrev:Vissa påstår att det är bättre attack i en bolt-on, än i en neck-thru.
jag vet inte om jag håller med.
Beror säkert på att mängden halsträ, som oftast brukar vara rätt hårt, är större på basar med genomgående hals.

Användarvisningsbild
alsof
Medlem

Inlägg av alsof »

Jag bytte från skruvad hals till genomgående för några månader sedan och jag upptäckte en grej som inte har nämnts här. På basen med genomgående hals är det väldigt mycket lättare att komma åt banden från band 15 och uppåt. Upphängningsanordningen, om det nu heter så, på en fastskruvad hals sticker ut mer än på en genomgående hals för där finns det ju ingen upphängning alls.

Det var en grej som jag aldrig hade tänkt på tidigare men när jag bytte bas blev det väldigt tydligt.
Användarvisningsbild
Tössberg
Medlem++

Inlägg av Tössberg »

alsof skrev:Jag bytte från skruvad hals till genomgående för några månader sedan och jag upptäckte en grej som inte har nämnts här. På basen med genomgående hals är det väldigt mycket lättare att komma åt banden från band 15 och uppåt. Upphängningsanordningen, om det nu heter så, på en fastskruvad hals sticker ut mer än på en genomgående hals för där finns det ju ingen upphängning alls.

Det var en grej som jag aldrig hade tänkt på tidigare men när jag bytte bas blev det väldigt tydligt.
du tänker på klacken.
ja, det är skönare med genomgående hals, och det är därför jag föredrar genomgående.
Flats och pizzaspade. Plektrum, tumme och fingrar. Pedaler är för excentriker och slapbas för musikhögskolestudenter.
Pålsson
Medlem+

Inlägg av Pålsson »

En grej jag brukade göra när jag misshandlade skolans basar var att bända halsen framåt och bakåt, som en hårdhänt svajj. Funkar bra på skruvade halsar men inte alls bra på genomgående hals. Jag vet inte om det sabbar justeringar osv. Såg någon guranist göra det när han spelade Crazy train.
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++

Inlägg av edvin »

Paalsson skrev:En grej jag brukade göra när jag misshandlade skolans basar var att bända halsen framåt och bakåt, som en hårdhänt svajj. Funkar bra på skruvade halsar men inte alls bra på genomgående hals. Jag vet inte om det sabbar justeringar osv. Såg någon guranist göra det när han spelade Crazy train.
Jaco brukade göra det också.
grejor
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

jag tycker det framförallt är stor skillnad i hur instrumentet vibrerar.. en neckthrough vibrerar på ett helt annat sätt, betydligt mer. Men samtidigt så börjar ju de modernare halsinfästningarna idag bli riktigt bra så det här är lite grand av en inte-fråga.

Jag älskar neckthrough och jag önskar verkligen att fender hade det.. men icke sa nicke..så BBQ får bygga en åt mig istället den dagen jag får tummen ur.
allan
Medlem+

Inlägg av allan »

Gary willis skrev nånstans att örat uppfattar en b.o necks sound som mer komprimerat. Du för alltså ett automatiskt "tryck" i soundet.

Det är min erfarenhet att detta sound automatiskt kompenserar för en n.t bas ev. bättre sustain- Egendomligt nog verkar det bli ännu bättre om man stoppar tunna plastremsor mellan kropp o bas (max 2mm)

Allan
Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

Bolt-on är ju inte heller bara en bolt-on som Liten var inne på här ovan.

Det är ju garanterat skillnad på en gammal treskruvs Fender och en tioskruvs Ritter. Fler bultar kan ju göra själva "bultförbandsdelen" av basen starkade än på en NT...skall också vägas in...

Att säga att något är bäst är ju tveksam verksamhet kan jag känna...
Användarvisningsbild
straightedge79
VIP medlem

Inlägg av straightedge79 »

Spelar det nån större roll vilket som är "bäst"???
EGC 500, Oljabacker & Moog Sub Phatty
Verellen Kalaloch, Tecamp 612+215
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem

Inlägg av Dramo »

Neck-through känns ju lite lyxigare på något sätt.

Dock känner jag mig tryggast med en bolt-on, eftersom den går att byta ut och allt det där om det värsta skulle hända.
Skriv svar