Men hörrni.. (Larry Graham)

Prata om olika basister, kända som okända
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Men hörrni.. (Larry Graham)

Inlägg av Liten »

Kan det vara möjligt??
Har INGEN gjort en Larry tråd här???? :shock:

För er som missat Thump'ens urfader (här går meningarna ibland isär men jag har för mig att det är bevisat att han var först..) så måste ni kolla in honnom...

Söka får ni göra själva..
Tips på plattor: (dessa jag kan uttala mig om då jag äger dem.. finns säkert massa fler bra!!)
Med GCS:
Graham Central Station 1974, Warner Bros.
Release Yourself 1974, Warner Bros.
Ain't No 'Bout-A-Doubt It 1975, Warner Bros.
Now Do U Wanta Dance 1977, Warner Bros.
Solo:
1999: GCS2000
Med Sly:
Thers a riot goin on..
(Här finns massa fler men jag har inga fler plattor.. bara band..)

Missa inte klippen på youtube..
"Pow"-klippet är bara för bra..
Finns ett klipp när han spelar låten "Free" tillsammans med prince och hans band.. scary stuff...

Stora bassister har kopierat och förfinat hans stil och teknik.. men jag tycker inte att någon lyckas spela lika som Larry.. vad det beror på ska jag låta vara osagt.. någon på talkbass sa att det är för att han slog an på strängen väldigt långt bak på basen.. jag personligen upplever att det är mer en attitydsfråga..

Aja.. kort sagt... för er som missat: LARRY GRAHAM IS THE SHIAT
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Amen!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
prunier
Medlem+

Inlägg av prunier »

Håller med till 100 %. Larry måste ha en plats på topplistan.
Det är säkert många som spelar liknande sakar ”snyggare” men Larry har groove som ett helt band ensam.

Pow, Rolig/konstig låt men svänger som f...
http://www.youtube.com/watch?v=Z1IuD6F3 ... ed&search=

Så här spelar man med Fuzz, jet phaser och big foot :)
http://www.youtube.com/watch?v=NSiACMzEKRM
mvh Prunier
som slappar i soffan med vita damen
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem

Inlägg av calif de funk »

Han är väl en sån självklarhet så alla måste ha trott att det redan finns en tråd om honom :wink:
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

calif de funk skrev:Han är väl en sån självklarhet så alla måste ha trott att det redan finns en tråd om honom :wink:
+1.. det var precis så jag tänkte! :oops:
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem

Inlägg av 200071 »

Håller med; fattar inte att han inte kommit upp. Inledningen på GSC-plattan får mig att rysa fortfarande, och då är inte ett enda instrument inblandat!
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

+1!!! Wev been waitin... fo so long! Fifan va hårt det är!

Breaket på Aint no fun to me när han sjunger: Said - I whanna sit down!.. fifan.. då känner man sig som en livflåtte på atlanten.. för det gungar så sjukt bra.. och man har inget räcke att hålla i sig i! :D

Har väntat på att någon ska göra en cover på Tell me what it is..
I min mening deras mest underskattade låt.. den är SÅ DJÄVLA svängig.. men många dissar den för den taskiga (jag tycker underbara) mixen..
Användarvisningsbild
bassicfun
Medlem

Inlägg av bassicfun »

Jösses när jag fick höra låten Release Yourself .Det svänger så man tror inte det är sant.
Spelar föresten en variant på inledningen på den plattan med PEK Performance.
Skulle vilja ha en colorsound overdrive (inte till bas)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ja jisses! När han var med i Dancing in the street, avsnittet om funk, och kommer knallandes på stranden... Man bara inser vad funk är helt plötsligt!
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem

Inlägg av Bean »

Larry är min gud...

Det är egentligen hans "fel" att jag spelar ö h t.
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

GrafZeppelin skrev:Ja jisses! När han var med i Dancing in the street, avsnittet om funk, och kommer knallandes på stranden... Man bara inser vad funk är helt plötsligt!
Hehe.. finns det något klipp? Har missat det...

Tyvärr verkar klippet från någon klubb i usa där han och prince framför låten "Free" vara borttagen från youtube..
Mycket synd..
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem

Inlägg av Bean »

Äntligen verkar det som att Larry Grahams produktion skall bli tillgänglig på CD! Tidigare har hans plattor endast funnits på svindyra och svårhittade CD-utgåvor i Japan.

I januari släpps (ÄNTLIGEN!) albumet "Star Walk" från 79-80, som bl a innehåller en av de bästa låtar jag vet - "(You're a) Foxy Lady". Andra höjdare på plattan är t ex "Entertainer" och "Scream". Mitt vinyl-ex behöver definitivt en avlösning...den har nog snurrat 25.000 mil till dags dato :)

Missa inte!

Bean's Bassics
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Bean skrev:Äntligen verkar det som att Larry Grahams produktion skall bli tillgänglig på CD! Tidigare har hans plattor endast funnits på svindyra och svårhittade CD-utgåvor i Japan.

I januari släpps (ÄNTLIGEN!) albumet "Star Walk" från 79-80, som bl a innehåller en av de bästa låtar jag vet - "(You're a) Foxy Lady". Andra höjdare på plattan är t ex "Entertainer" och "Scream". Mitt vinyl-ex behöver definitivt en avlösning...den har nog snurrat 25.000 mil till dags dato :)

Missa inte!
:shock: :shock:

Oh happy DAYS!
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem

Inlägg av Bean »

Han håller dessutom på att slutföra sin nya platta (i samarbete med Prince)! Kanoooon!

Bean's Bassics
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem

Inlägg av Bean »

Larry's equipment:

Använder idag:

Bass
Moon custom 4-string and 5-string (the 5 for recording only), with Bartolini pickups and a built-in Audix podium mic for vocals

Rig
Two Hughes & Kettner BassBase 600s, which power pairs of H&K 2x15s and 4x10s

Effects
Morley Power Fuzz Wah, Maestro Fuzz Phaser, Roland Jet Phaser, DigiTech BassSynth Wah, Mu-Tron Octave Divider, Danelectro Fab Tone

Strings
GHS light-gauge Bass Boomers

Under SLY & THE FAMILY STONE-eran:

Bass
'60 Fender Jazz Bass, Vox Constellation Bass

Rig
Sunn bass amps in the early days, and then Fender Bassman amps; by the Woodstock performance, Graham was using four Acoustic 360 preamps with four Acoustic 361 1x18 cabs
Effects Various fuzztones, CryBaby wah Strings Rotosound light-gauge, black nylon strings
“I used the Fender mostly, but I went to the Vox for a while around 1968. It was a hollowbody with a narrow neck, a built-in fuzztone, and a tone generator for tuning. You can see it on the Kraft Music Hall performance [available on YouTube].”

Bean's Bassics
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Bean skrev:Larry's equipment:

Rig
Two Hughes & Kettner BassBase 600s, which power pairs of H&K 2x15s and 4x10s
Så han kör med 4st 15" och 8st 10" hehehe.. YAEY..
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem

Inlägg av precision65 »

Han änvände en sån där "Maestro Brassmaster" fuzz på 60-talet. Jag har jagat en sån Jäääääääätelänge, utan resultat. Ljudet i introt på "Dance to the music" är så fett. Me wants!

AIK!

Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
Ljudfreak
Medlem+

Inlägg av Ljudfreak »

Ännu ett Amen från mig

I morse hade jag "Ain't no fun to me" på repeat innan jobbet. Han är kung och sjunger desutom ascoolt.

Jag minns honom från när Prince spelade i Globen. Han var "förband" och det var det bästa på hela konserten. Han gick ut i publiken, sjöng och körde slapsolo. En riktig showman :D

Man kan hitta några av GCS plattor uppladdade till rapidshare om man letar litet.

För övrigt var det en Moon bas som Larrys uppe på ebay för inte så länge sedan.

Skönt i alla fall att det nu finns en liten hyllningstråd till honom här på forumet.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Ljudfreak skrev:Ännu ett Amen från mig

I morse hade jag "Ain't no fun to me" på repeat innan jobbet. Han är kung och sjunger desutom ascoolt.

Jag minns honom från när Prince spelade i Globen. Han var "förband" och det var det bästa på hela konserten. Han gick ut i publiken, sjöng och körde slapsolo. En riktig showman :D

Man kan hitta några av GCS plattor uppladdade till rapidshare om man letar litet.

För övrigt var det en Moon bas som Larrys uppe på ebay för inte så länge sedan.

Skönt i alla fall att det nu finns en liten hyllningstråd till honom här på forumet.
Kul att fler var på den konserten.. I efterhand är jag besviken på att dom inte lirade tillsammans.. som dom gjort så många gånger efter det..

Kanon konsert.. Tyvärr var inte "Free" lika bra live som på plattan.. Både Prince och Chacka saknades verkligen...

Måste dock säga att rent showmässigt så trodde jag inte prince skulle slå GCS efter deras öppning.. men den lilla rackarn skulle säkert kunna slå mig på 100m i högklackat.. Han är ju som Arapapa-fågeln på kalle ankas ljulafton-inslag.. gör backflips från flyglar å prylar.. galet..
Då står faktist Larry ganska still om man jämför..
Edit: och han står där, ROCK SOLID! :wink:
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

http://www.youtube.com/watch?v=_pbhxB7c ... re=related

Verkar köra med en Moon Jazz?
Var en så´n 5:a till salu för inte så länge sedan i STHLM.
Samma snubbe som hade MPG-5:an jag var och testade.
Såg dock aldrig till Moon-basen.
Rätt porrig.
Helvit bas, greppbräda - allt. Och så guldmekanik.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Ljudfreak
Medlem+

Inlägg av Ljudfreak »

Liten skrev: Kul att fler var på den konserten.. I efterhand är jag besviken på att dom inte lirade tillsammans.. som dom gjort så många gånger efter det..
Prince är en stor artist i ett mindre format. Det är ett stickspår i tråden, men han tillhör mina favoriter och har väl geniförklarats tillräckligt många gånger redan. En rolig historia är dock att Rick James ska ha stulit Prince's syntar på en turne, eftersom de innehöll så fantastiska presets. Prince kunde tydligen programmera dem till rent magiska ljud.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Ljudfreak skrev:
Liten skrev: Kul att fler var på den konserten.. I efterhand är jag besviken på att dom inte lirade tillsammans.. som dom gjort så många gånger efter det..
Prince är en stor artist i ett mindre format. Det är ett stickspår i tråden, men han tillhör mina favoriter och har väl geniförklarats tillräckligt många gånger redan. En rolig historia är dock att Rick James ska ha stulit Prince's syntar på en turne, eftersom de innehöll så fantastiska presets. Prince kunde tydligen programmera dem till rent magiska ljud.
Rick James??? HAHAHA!!! Det är ju pri(n)celess!
Han tog väl igen för att MC-hammer snodde hans superfreak?
Man kan nästan se han smyga ut me ett gäng syntar nynandes: Dwon do do do, do do, do do: CAN'T TOUCH THIS...
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Såg att det visst var någon som nämnt Moon tidigare... ber om ursäkt..

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
optic
Medlem+

Inlägg av optic »

Extremt inspirernade basist.
Jag rekommenderar verkligen alla som är inne på den typen av basspel att kolla in hans instruktionsvideo. Han är ungefär lika underhållande som alltid, även där!

Ps: Även om hans mer avancerade grejjer är riktiga eyeopeners ska man inte glömma hans enklare basgångar som t.ex. den i If you want me to stay. Riktigt jävla bäst.
Thunderfunk 550-B
EBS 2*12 NEO
Corvette Hot Rod 2005
Thumb BO 01

<3 Tjoffe

www.myspace.com/momoorchestra
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Bumpar den här tråden efter dagen lyssnande på uthållighetsbasism! ( Lyssnade på liveinstelning av port of entry med weather report och tänkte: fan va han matar på den där jaco), sen tryckte jag igång "it's alright" med GCS. Under sista halvan av låten är det inget kort från ett maraton och jag ser toothpaste hjulandes ner till sin brevlåda! Seså fram med tummarna nu! ;)

BUMP
Skriv svar