Skumt fasfel?
-
- Medlem+
Skumt fasfel?
Upptäckte precis att när man kör båda mickarna på samma volym på rumblekaten så tappar man diskant. Men inte volym...
Kan man få fasfel i bara diskantregistret? Eller kan fasfel bli så?
Vad kan det annars bero på?
Kan man få fasfel i bara diskantregistret? Eller kan fasfel bli så?
Vad kan det annars bero på?
-
- Medlem+++
-
- Medlem+
-
- Medlem+++
-
- Medlem+
Vet inte. Troligen. Inget jag tänkt på förrän nu när jag började ratta på volymerna. Har alltid haft fullt på båda mickar innan. Justerat mickhöjd för att få balans.Samuel V skrev:Hmm, ja då är det nog helt enkelt mikläget som låter lite mörkare när båda mikar har samma volym. Har du alltid haft problemet?Silverfisk skrev:Får samma problem även om jag ställer mickarna på 80/80 eller 50/50, etc.
Det konstiga är om man ställer t.ex. 80/100 eller 100/80 så får man mer diskant än om det är samma volym på mickarna. Så det är inte så att om man rattar fullt på båda mickar att det då skulle vara halsmicken som premieras på grund av mickhöjd och att man därmed får ett diskantfattigare ljud.
- Cee
- Medlem
-
- Medlem+
Låter ganska rimligt... Då blir det en dubbel humbucker på nått sätt? För båda mickarna är ju humbucker till att börja med.Cee skrev:mickarna kan vara kopplade så att det "blir en humbucker". Och single coil har mer diskant än en humbucker. Har upplevt samma fenomen på J-bas.
Ja, det skulle verkligen vara till stor hjälp!anli skrev:Hm.. låter märkligt. Jag skall prova!
- anli
- VIP medlem
Ok, har testat oh mätt.
Mickarna är på 6,6 kohm och när båda är på så blir det 3,3 dvs vanlig parallell koppling.
Jag kopplade in och lyssnade... och ja visst, diskanten försvinner faktiskt en aning med båda på fullt!
Fast å andra sidan är det feta ljudet jag gillar hos katten
Har inte reflekterat över det innan.
Men man behöver bara minska en aning på en en mick så kommer diskanten tillbaka.
Coolt.
Mickarna är på 6,6 kohm och när båda är på så blir det 3,3 dvs vanlig parallell koppling.
Jag kopplade in och lyssnade... och ja visst, diskanten försvinner faktiskt en aning med båda på fullt!
Fast å andra sidan är det feta ljudet jag gillar hos katten

Men man behöver bara minska en aning på en en mick så kommer diskanten tillbaka.
Coolt.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
-
- Medlem+
Heh! Jag gillar din attityd! "Coolt."anli skrev:Ok, har testat oh mätt.
Fast å andra sidan är det feta ljudet jag gillar hos kattenHar inte reflekterat över det innan.
Coolt.
Jag ska väl krypa till korset och säga att jag brukar ändå skruva ner ton-kontrollen en bra bit, eftersom det är för det feta ljudet och inte diskanten som jag också gillar med katen!
Ska vi starta rumblekat-klubb?

- anli
- VIP medlem