Metalbasister

Prata om olika basister, kända som okända
Användarvisningsbild
MorfarRidSmek
Medlem

Re: Metalbasister

Inlägg av MorfarRidSmek »

ZoggeY skrev:Ja, vilka tycker ni är bäst? Några som tycker att några är helt värdelösa? Steve Harris, Riktigt bra och mästaren av gallopp eller en pajas med för stort axelband med ett basljud som låter skräp? Cliff Burton, en av de bästa basister som funnits med en egen stil eller oförståligt att man kan gilla någon som drar på disten på max och slår på strängarna?
frågan är ju varför du tar upp Steve Harris i denna tråd..du döpte den väl till metalbasister? Metallica räknas till generen men inte så mkt under dem tycker jag..

Liam Wilson - The Dillinger Escape Plan - Riktigt bra..schysst inställning till musik och basspel har han också..

Dan Briggs - Between the Buried and me - Asgrym basist. jävligt teknisk o skön på scen

Sen fd basisten i Ephel Duath, vet inte vad han heter men han var helt sjuk i huvet (på ett positivt sätt) kolla in deras platta "Pain Necessary To Know"

Tim Ward -fd. The Fall of Troy (Tveksam till om de passar in i generen, de mixar ju en jävla massa stilar) men han är iaf rätt schysst..han gör de han ska, inte snortajt helatiden men de funkar absolut i helheten
Användarvisningsbild
Peavey Dude
Medlem++

Inlägg av Peavey Dude »

John Myung och ingen annan ;)
Yamaha TRB4-II/ LTD F405 / Peavey 410TVX / GK Backline 600
Alexxi
Medlem

Inlägg av Alexxi »

Magnus Rosén skrev:[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Qx7HAJYMJ7M[/youtube]
Haha... troligtvis kraftigt problem med engelska uttalet :rzz:
evil70
Nykomling

Inlägg av evil70 »

1) Quorthon.
2) Geezer Butler. vet inte vad ni klassar som metal, men utan Geezer Butler ingen metal!
Fender Precision Special
Music Man HD 150 top RH115 lådor
Användarvisningsbild
AliasVitaNinjan
Medlem

Inlägg av AliasVitaNinjan »

Steve Harris är tekniskt jätteduktig men jag stör mig verkligen på hans basljud.

Lemmy (Motörhead), Joey Demaio (Manowar) och Geezer Butler (Black Sabbath) är mina favvortiter.
Användarvisningsbild
Will
Medlem++

Inlägg av Will »

Johannes skrev:Hårdrock eller heavy metal?

Kul att läsa att alla har så starka åsikter och vet precis hur det liger till när det gäller vilka band och basister som är metal och vilka som är hårdrock. Själv har jag fortfarande inte fattat skillnaden efter alla dessa år och eftersom det inte finns några vedertagna riktlinjer så tror jag ingen annan egentligen har fattat det heller. Ingen vet ju med säkerhet vad som är hårdrock och vad som är heavy metal. Det är inte som att 1+1=2.
...
När jag var liten och inte visste vad metal var så kallade jag metal för "arg hårdrock". Faktiskt så tycker jag det stämmer än på dom flesta låtarna. Metal låter argt, hårdrock gör det inte
Gibson Thunderbird IV
Användarvisningsbild
ZoggeY
Medlem+

Inlägg av ZoggeY »

MorfarRidSmek skrev:
ZoggeY skrev:Ja, vilka tycker ni är bäst? Några som tycker att några är helt värdelösa? Steve Harris, Riktigt bra och mästaren av gallopp eller en pajas med för stort axelband med ett basljud som låter skräp? Cliff Burton, en av de bästa basister som funnits med en egen stil eller oförståligt att man kan gilla någon som drar på disten på max och slår på strängarna?
frågan är ju varför du tar upp Steve Harris i denna tråd..du döpte den väl till metalbasister? Metallica räknas till generen men inte så mkt under dem tycker jag..

Liam Wilson - The Dillinger Escape Plan - Riktigt bra..schysst inställning till musik och basspel har han också..

Dan Briggs - Between the Buried and me - Asgrym basist. jävligt teknisk o skön på scen

Sen fd basisten i Ephel Duath, vet inte vad han heter men han var helt sjuk i huvet (på ett positivt sätt) kolla in deras platta "Pain Necessary To Know"

Tim Ward -fd. The Fall of Troy (Tveksam till om de passar in i generen, de mixar ju en jävla massa stilar) men han är iaf rätt schysst..han gör de han ska, inte snortajt helatiden men de funkar absolut i helheten
Menar du att Iron Maiden inte är metal?

Deras genre är ju just new wave of british heavy METAL. Iron Maiden är metal.
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++

Inlägg av the_great_alfonzo »

Dick Lövgren och gustaf hielm!!!
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Inlägg av Tarzan08 »

alexon skrev:
Magnus Rosén skrev:[youtube]*filmklipp*[/youtube]
Självdistans eller ironi? Beats me.
vad det än är så är detta (förutom Kurt Olsson) den enda som pratar engelska på göteborgska....vilket ju är ganska kul
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
Billy
Medlem+

Inlägg av Billy »

the_great_alfonzo skrev:Dick Lövgren och gustaf hielm!!!
Word på det
Användarvisningsbild
Tössberg
Medlem++

Inlägg av Tössberg »

Billy skrev:
the_great_alfonzo skrev:Dick Lövgren och gustaf hielm!!!
Word på det
+1
särskilt på Dick, som jag haft äran att spela för och spelat med.
Jävlar vad killen kan lira, och inte bara metal utan han spelar ju jazz som en gud.
Flats och pizzaspade. Plektrum, tumme och fingrar. Pedaler är för excentriker och slapbas för musikhögskolestudenter.
Användarvisningsbild
BasChrille
Medlem

Inlägg av BasChrille »

Men va fan ni har ju glömt
Billy Sheehan
Juan Alderete
Yngwie J Malmsteen
Marco Meondoza
Glenn Hughes
Osv...
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ och BPWDC..
Fender Jazz, Caparison Dellinger, Ampeg Svt 3 pro, Ampeg 610 mm
Användarvisningsbild
Nyasu
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av Nyasu »

Nej, jag är högerkristen.
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++

Inlägg av edvin »

HAHA! Trodde det stod "rasister". :D

/Edvinolito tha man!!! 8)
:P :P
grejor
Användarvisningsbild
b_luthman
Medlem+

Inlägg av b_luthman »

Alexxi skrev:
Magnus Rosén skrev:[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Qx7HAJYMJ7M[/youtube]
Haha... troligtvis kraftigt problem med engelska uttalet :rzz:
*kissar på sig*

Herregud! Göteborgare..... :wink:
spelar i:
www.myspace.com/jaganata

Ibanez SR1000EFB |Ibanez SRX 595
Hartke VXL | Ibanez PD7 | Crest Vs 900 | 210 +115
Användarvisningsbild
richieroyale
Medlem+

Inlägg av richieroyale »

Har någon nämnt Rex Brown? Kanske inte överjävlig på bas men en stabil lirare i mina ögon och så spelade han ju i det bästa metalbandet :D
http://www.myspace.com/xpointenemy

Fender Japan Jazz
EBS Classic 450
EBS Classic line 8x10
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++

Inlägg av Svarte_Jack »

Alex Webster spelar byxorna av de flesta. FRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR låter han. Det är ett bra sound
Skriv svar